Koronavirus je uticao na globalnu privredu, a posljedice su osjetili i proizvođači piva. Mnogi pivari u svijetu morali su prosipati neiskorištene zalihe, a kod nas je situacija bila nešto bolja.
Pojedine svjetske pivare suočile su se sa ogromnim padom prometa, troškovima uništavanja velikih količina zaliha zbog roka trajanja, dok su neki, kao što je pivara "Vernek" iz istoimenog gradića u Bavarskoj osnovana još 1617. godine, prestala da radi zbog korona virusa.
Domaći proizvođači piva tvrde da uprkos padu prometa, nisu imali značajnije probleme u radu, pa se uprkos pandemiji, dolaskom ljeta nadaju boljoj situaciji.
"Banjalučka pivara se ne suočava sa velikim problemom sa zalihama, jer radimo sa malim zalihama i velikim obrtom piva sa svježim rokom. U trgovinama smo imali uobičajen obrt robe tokom pandemije, ali je zabilježen i blagi pad prodaje. U ugostiteljskim objektima postoji određena količina robe koju ćemo povući sa tržišta i uništiti, mada su u pitanju manje količine. Vjerujemo, da će se u narednih par nedjelja prodaja vratiti na normalan nivo, te da će naši potrošači uživati u svom omiljenom pivu i tokom ljeta“, rekao je za Mondo Ilija Šetka, generalni direktor Banjalučke pivare.
U proteklom periodu, Banjalučka pivara radila je sa polovinom svojih regularnih kapaciteta, te mnogi zaposleni ne rade, ili rade od kuće.
„Uprkos padu prometa i prihoda, Pivara ne prestaje da brine o svojim zaposlenima i s tim u vezi donijela je odluku da usljed pandemije, neće biti otpuštanja niti smanjenja plate niti jednom od svojih zaposlenih radnika. Ono što je najbitnije u nedjeljama koje su ispred nas jeste da nastavimo sa mjerama zaštite ljudi i zaposlenih, da podržimo zajednicu u kojoj živimo i da nastavimo sa proizvodnjom, kako bi sačuvali dvije najbitnije stvari koje ima Banjalučka pivara – a to su ljudi i brend Nektar,” rekao je Šetka.
Banjalučka pivara je u želji da pomogne radnicima u marketima, bez kojih, kako su istakli, ne bi bilo moguće snabdijevanje životnim namirnicama, donirala je 20.000 maski prodavcima i prodavačicama kao vid podrške u zaštiti od koronavirusa.
Izvor: Promo/ Banjalučka pivara“Nadamo se da ćemo nakon, što se stanje normalizuje, brzo nastaviti sa svim planiranim aktivnostima na tržištu, te relativno skoro vratiti proizvodnju na uobičajeni nivo. U ovom trenutku najbitnije je zdravlje, strpljenje i pobjeda nad virusom,” istakao je direktor Banjalučke pivare.
Kompanija „Molson Coors“, koja se bavi prodajom popularnih brendova piva poput Jelena, Ožujskog , Nikšićkog i Staropramena istakla je da su se, uprkos krizi i brojnim restrikcijama koje su se dogodile u prethodnom periodu, njihovi poslovni procesi odvijali bez većih poteškoća.
„Naša se roba skladišti u skladu sa svim standardima kvaliteta i zakonskog regulatornog okvira, a mi smo se unutar kompanije vrlo brzo prilagodili situaciji i fokus u potpunosti preusmjerili na one kanale prodaje koji su bili u funkciji kako bi naši proizvodi i dalje biti dostupni našim potrošačima“, rekao je Mladen Mamić, portparol ove kompanije, naglasivši da postoji određena zaliha robe koja bi potencijalno mogla biti sporna s aspekta roka trajanja.
„Mi na terenu imamo svježu robu, a ugostiteljstvo se počelo otvarati, tako da ne očekujemo velike troškove. Na period iza nas, uprkos svim izazovima, gledamo kao jedno veliko i značajno iskustvo iz kojeg smo mnogo naučili. I kao kompanija i kao pojedinci. Prilagodili smo se izuzetno dobro, čak i iznad očekivanja“, istakao je Mamić.
Kao i brojne druge kompanije, i Molson Coors se u veoma kratkom periodu reorganizovao način rada i prilagodio poslovanje novonastalim okolnostima.
Izvor: Promo/Jelen pivo„Pivare iz naše grupacije - Apatinska, Zagrebačka, Trebjesa, su se takođe brzo adaptirale i organizovale rad u skladu s preporukama nadležnih organa o suzbijanju pandemije koronavirusa, te nastavile s kontinuiranom proizvodnjom naših najuspješnijih brendova. Proizvodnja se odvija uz strogo poštivanje propisanih mjera predostrožnosti i zaštite jer su sigurnost i zdravlje naših radnika i potrošača naš glavni prioritet“, rekao je Mamić.
Kao i ostali, nadaju se da će ljeto spasiti „stvar“. I dalje je neizvjesno, kako tvrde, u kojoj će se mjeri pandemija odraziti na rezultate poslovanja, ali sigurno je da taj uticaj neće biti malen.
„Naravno da se aktuelna situacija odrazila i na prodaju i potražnju piva jer je ugostiteljstvo bilo ili je još uvijek zatvoreno, ali mi smo se prilagodili novonastalim uslovima. Pred nama je i dalje izazovno razdoblje, ali se nadamo da ćemo se, čim nam to prilike dozvole, vratiti našem uobičajenom načinu poslovanja. Popuštanje mjera bismo svakako trebali osjetiti i na poslovnim rezultatima“, zaključio je Mamić.
Najgore u situaciji u kojoj smo se svi našli su prošli vlasnici craft pivara. Nikola Galić, vlasnik craft pivare Gorštak, rekao je za naš portal da ugostitelji čine oko 80 odsto njihovih kupaca, te da im je po zatvaranju kafića prodaja skoro stala.
„Da stvar bude još gora, u februaru smo pripremili najveću ikad proizvedenu količinu u jednom mjesecu, jer smo imali dogovoren izvoz u Švajcarsku koji je trebao ići početkom aprila. Srećom imali smo mogućnost prodaje piva u marketima tokom trajanja krize i situacija se nešto popravila od druge polovine aprila. Do tada, kao da niko nije ni pio pivo od početka krize“, rekao je Galić i dodao da je povrata bilo više nego inače.
Izvor: MONDO/ Vedran ŠevčukDodaje da su početkom 2019. godine imali havariju zbog koje su uništili preko 2000 litara piva, te da im je trebalo godinu dana da se oporave.
„Taman kad smo počeli bilježiti dobre rezultate u prva dva mjeseca 2020., iako su to generalno najlošiji mjeseci za pivo, desila se korona i vratila nas godinu unazad. Jako frustrirajuće. Sada vodimo računa da koliko prodajemo toliko i proizvodimo, bez gomilanja većih zaliha. Svo pivo koje nam je na stanju je svježe, tako da ćemo to moći rasprodati u narednom periodu“, naglasio je Galić.
Smatra da će proći nekoliko mjeseci prije nego što se svi vratimo na staro.
„Mi smo društven narod i mislim čak da ćemo se vratiti u kafane i brže nego što se očekuje. Terapiju opuštanja i druženja uz drage prijatelje u omiljenom lokalu malo šta može zamijeniti. Međutim, u ovakvoj situaciji važnije je nego ikad da se, u kafani ili van nje, svi okrenemo domaćim proizvodima i pomognemo našoj privredi da što prije stane na noge“, zaključio je Galić.