• Izdanje: Potvrdi
Čitaoci reporteri

ČITAOCI REPORTERI

Videli ste nešto zanimljivo?

Ubacite video ili foto

Možete da ubacite do 3 fotografije ili videa. Ne smije biti više od 25 MB.

Poruka uspješno poslata

Hvala što ste poslali vijest.

Dodatno
Izdanje: Potvrdi

Ukucajte željeni termin u pretragu i pritisnite ENTER

Šta se našlo na putu velikoj Berti

Mjesec dana od kada se najveća mašina za kopanje tunela na svijetu zaglavila ispod priobalja Sijetla, utvrđeno šta je to što ju je blokiralo.

 Šta se našlo na putu velikoj Berti Izvor: MONDO

Mašina nazvana "Berta" - dugačka 100 metara, visoka koliko petospratnica i s posadom od 20 ljudi, koja kopa dvospratni tunel za podzemnu dionicu autoputa i oblaže ga betonskim pločama - pet mjeseci je glatko napredovala 20 metara ispod površine tla i tek dostigla brzinu od 15 metara dnevno kada je 6. decembra naišla na nešto što nije uspjela da savlada.

Mjesec dana ekipe radnika su se danonoćno smjenjivale da bi pripremile teren da neko zaviri ispred čela "krtice" i vidi šta ju je zaustavilo.

"Berta", koju je baš za taj posao konstruisala i proizvela japanska firma "Hitači" za 80 miliona dolara, u osnovi je ogromna rotaciona bušilica naoružana čeličnim diskovima-sjekačima koji žvaću stijenje i beton, a mašina ih melje i pokretnom trakom "ispljuvava" na početak iskopanog tunela što je za sada 300 metara.

Inženjeri su dvaput produžavali rok za izviđanje "Predmeta", kako su nazvali objekat koji je zaustavio mašinu, ali su ga odložili za prve dane januara, jer je, uz izlomljeno stijenje i zemlju, trebalo izbaciti ogromnu količinu vode iz tla, kao i vode koja se cijedi iz okeana pred džinovski sjekač zaglavljen dok je probijao tunel prečnika većeg od 17 metara.

Nivo podzemne vode je ispumpavanjem tek poslije četiri nedjelje oboren za 18 metara, da bi se omogućilo izviđanje ispred gornjeg dijela čela mašine. Pomoću sonde probušene vertikalno, s nivoa ulice, spuštanjem kamere se utvrdilo na šta je "Berta" naišla.

Izgradnja tunela, kao zamjene dionice vijadukta - auto-puta na betonskim stubovima nad centralnim dijelom priobalja grada posustalog zbog zemljotresa 2001, sama je po sebi rizičan i skup posao, dijelom i zato što je priobalje Sijetla nasuta močvara.

Tehničkim problemima se krajem decembra pridružila pretnja Gradskog vijeća Sijetla da neće platiti dodatne radove i nepredviđene teškoće ako prekoračenje cijene iz ugovora bude preveliko, a govori se o stotinama miliona dolara. Gradski oci su ionako s gunđanjem 2009. godine jedva prihvatili projekat jer je bio previše finansijski rizičan, pišu lokalni mediji.

Taj ugovor zakonske snage, ima jednu teško sprovodivu klauzulu: da nepredviđene troškove plate vlasnici nekretnina u priobalju Sijetla kada se one "prevore u zlato" pošto - zbog silaska auto-puta pod zemlju, u tunel - više neće biti u večitoj senci ostarelog vijadukta. Tada će se srž gradskog centra proširiti na samu obalu sjevernopacifičkog zaliva Padžet (Pudget), a vlasnici tamošnjih placeva i sada derutnih zgrada će se od toga drastično obogatiti.

Inženjeri i geolozi su zato i pod finansijskim pritiskom nagađali šta je "Predmet" koji je zaustavio džinovsku mašinu: možda ogromna, neobično tvrda stijena koju je tu ostavio glečer na kraju Ledenog doba, prije 17.000 godina, drugi su napola ozbiljno govorili da je tu, u armiranom betonu, tijelo mafijaša Džimija Hofe nestalog 1975, treći da je mašina naišla na asteroid, dok istoričari kažu da je zaista tu negdje u lučkom priobalju, u 19. vijeku čitav natovaren teretni voz, s lokomotivom na čelu, potonuo u meko, tada močvarno tlo.

Nagadajalo se i da je "Berta" naletjela na "bočni zid jedne od mnogih baza vanzemaljaca na Zemlji", ali je zvanični gradski istoričar dopustio da je tu, u podzemlju, "možda ostatak neke drevne civilizacije o kojoj ništa ne znamo".

I prošlog vikenda, noću, najzad je snimljeno šta je "Predmet" koji je onesposobio "Bertu": to je komad debele čelične cijevi dugačak 36 metara, prečnika 20 santimetara, koja se koristi za reni-bunare. Ta cijev je 2002. godine, poslije zemljotresa, zabijena u priobalje da bi se kroz nju mogao mjeriti nivo podzemne vode, bitan za procjenu stabilnosti načetog vijadukta čija se sudbina sada konačno rješava.

Kada je "Berta" naišla na čelličnu cijev, "sažvakala" je dio, ali se cijev, donjim krajem čvrsto zabijena u zemlju, savila i zabila u šupljinu među "Bertinim" "zubima". Ta poluga od skoro 40 metara je zaglavila podzemnog džina.

Da bruka bude veća, dva dana prije no što je stala, "Berta" je na površinu, bukvalno metar i po uvis, kroz ulicu, izbila gornji dio te cijevi, dugačak 16 metara, ali niko nije pretpostavio da je veći, nezgodniji dio, i dalje pod zemljom, te su tjerali mašinu napred iako se sve slabije kretala, sve dok dva dana kasnije nije sasvim prestala da radi. Koliku je to štetu izazvalo, tek će se vidjeti.

Neprijatnost graditelja je tim veća što je postojanje te debele čelične cijevi bilo navedeno kao otežavajuća okolnost još u tenderu na osnovu kojeg je posao poveren i ugovoren. Graditelji sada kažu da su pretpostavili da su vlasti izvukle cijev prije no što je "Berta" stigla do te dionice, a vlast kaže da je to trebalo da uradi graditelj. Dvije strane se oko toga spore danima, prenose lokalni mediji.

Za sada nema plana kako ukloniti cijev, niti procjene kolika bi mogla biti obimna popravka mašine jer se pretpostavlja da je bilo loma dijelova - to je posao za inženjere ove nedjelje. A tek kada to bude obavljeno, moćiće da se procijeni kada će se nastaviti kopanje tunela koje je i pre kvara kasnilo tri mjeseca.

Složeno provlačenje kroz Sijetl auto-puta 99 koji sa sjeveroistoka SAD ide na sjever Kanade, trebalo je da košta 2,8 milijardi dolara, od čega je za tunel 1,3 milijarde, i da bude završeno krajem 2015. godine.

Da stvar bude gora, dotrajali vijadukt s autoputem je prošlog mjeseca počeo da tone i zbog kopanja tunela, i zbog neplaniranog naglog ispumpavanja podzemne vode tokom traženja "Predmeta". Račun raste, a za koliko - o tome će narednih nedjelja pregovarati vlast i graditelji.

(Beta, Foto: engineering.com)

Još iz INFO

Komentari 0

Komentar je uspješno poslat.

Vaš komentar je proslijeđen moderatorskom timu i biće vidljiv nakon odobrenja.

Slanje komentara nije uspjelo.

Nevalidna CAPTCHA

MONDO REPORTAŽE