• Izdanje: Potvrdi
Čitaoci reporteri

ČITAOCI REPORTERI

Videli ste nešto zanimljivo?

Ubacite video ili foto

Možete da ubacite do 3 fotografije ili videa. Ne smije biti više od 25 MB.

Poruka uspješno poslata

Hvala što ste poslali vijest.

Dodatno
Izdanje: Potvrdi

Ukucajte željeni termin u pretragu i pritisnite ENTER

Direktorica kupuje alkohol za vrtiće

Autor mondo.ba

Direktorica Centra za predškolsko vaspitanje i obrazovanje Banjaluka Nataša Radulović na javnom pozivu za nabavku prehrambenih proizvoda i mješovite robe za potrebe vrtića naručila je 666 flaša alkoholnih pića

 Direktorica kupuje alkohol za vrtiće Izvor: Vesna Kerkez, mondo.ba

Izvor: Vesna Kerkez, mondo.ba

U tenderskoj dokumentaciji javnog poziva koji je ovih dana završen, direktorica Radulović traži da joj ponuđači dostave ponudu za isporuku 234 flaše vina, 72 flaše štoka i 15 kartona piva, piše Capital.ba.

U tenderskoj dokumentaciji, koja je u posjedu ovog portala, uz brojne prehrambene artikle za pripremu hrane djeci predškolskog uzrasta, potrebno je ponuđač isporuči i „90 litara crnog vina“, „72 flaša bijelog vina Krstač“ (0,75), „72 flaše bijelog vina Šardone“ (0,75), „72 litre štoka“ i „360 flaša piva (0,33)“.

Banjalučkim vrtićima, u kojima boravi 2.150 djece, očito treba 72 kilograma „velikih slavskih svijeća“, odnosno nekoliko stotina svijeća, jer se u kilogramu nalazi od tri do pet svijeća u zavisnosti od veličine.

Istovremeno, dok nabavljaju 666 flaša alkoholnih pića, banjalučki vrtići za naredne tri godine naručuju, na primjer, samo 15 komada sira feta od 950 grama, po devet kilograma pršuta i suvog vrata, ili tek 360 vrećica smokija od 50 grama i 360 vrećica štapića od 40 grama!

U tenderskoj dokumentaciji traži se ponuda za ukupno 207 proizvoda vrijednosti 4.102.000 KM.

Direktorica čiji je mandat na isteku, raspisuje milionsku nabavku za naredne tri godine.

Direktorica Radulović koja je van BiH, uputila je novinare na pomoćnika direktora za finansije Momirku Mitrović koja je rekla da je javni poziv upravo zatvoren, a od četiri prijavljena za najboljeg ponuđača izabrana je firma „Novoteks“ Banjaluka. Mitrović ističe da je sve bilo potpuno transparentno i zakonito, te da do utorka, kada je istekao zadnji rok, nije pristigla ni jedna žalba.

Na pitanje zašto vrtići kupuju 666 flaša alkoholnih pića, Mitrović je potrebu za tom nabavkom uporedila sa nabavkom toalet papira!

„Mi smo ustanova koja ide u goste i kojoj gosti dolaze, moramo ih počastiti. To nisu velike količine na trogodišnjem periodu i one se mogu, a i ne moraju nabaviti. Uostalom, zašto ne staviti nešto odmah sada, nego da se kupuje poslije, posebno po nekoj većoj cijeni. Mi obilježavamo slavu u vrtićima, i u tom obredu se koriste vina. Mi imamo 19 vrtića i to vam je samo jedne godine 19 litara vina. Idemo u posjetu donatorima ili vrtićima iz drugih gradova kojima ponesemo kao poklon flašu pića. Govorimo o nekom normalnom funkcionisanju. Nemojte da se stavljamo u srednji vijek pa da nemamo toalet papira. Svaka normalna kuća u koju dođete ponudiće vas pićem i kafom. Čude me takva pitanja“, kaže Mitrović.

Predsjednik Udruženja građana „Tender“ Rajko Kecman kaže da nikada u praksi nije vidio da bilo koja druga institucije koje se bave predškolskim vaspitanjem i obrazovanjem na prostoru cijele BiH nabavljaju alkohol.

„U vrijeme ekonomske krize, a naročito teškoća sve siromašnijih roditelja da izvajaju sredstva za vrtiće, postavlja se pitanje zašto se nabavlja roba koja služi neprimjerenom luksuzu, a ne za suštinsku potrebu ishrane djece“, rekao je Kecman.

Pored nabavke alkohola za djecu, čiji se roditelji godinama žale na previsoku cijenu vrtića u Banjaluci, vrlo su upitni i kriterijumi izbora najboljeg ponuđača.

Cijena se boduje sa 50 odsto, dok rok isporuke nosi 20, a uslovi i način plaćanja 30 odsto.

„Ovim se otvara mogućnosti favorizovanja ponuđača koji su lokacijski bliže sjedištu Ugovornog organa, jer su predviđeni penali od čak 0,5 odsto od ugovorene cijene za svaki sat vremena kašnjenja u isporuci“, ocjenjuje Kecman.

Drugo, smatra da uslovi plaćanja koji „nose“ ovoliko bodova, stvaraju mogućnosti uspostavljanja „dila“ sa izabranim ponuđačem, koji u ponudi da znatno duži rok plaćanja od godinu dana kako bi bio konkurentniji, a Centar ga zapravo plaća odmah po ispostavljanju fakture.

„Neprimjeren je rok isporuke, koji iznosi čak 20 odsto ukupne vrijednosti nabavke. To nije zabilježeno u dosadašnoj praksi, jer se ne radi o „ketering“ isporukama hrabe, a pogotovo ne toplih broka, već o robama koji čine repromaterijal za pripremu grane u kuhinjama Centra za predškolsko obrazovanje. Taj rok objektivno može da bude i duži od 48 časova. Ovo govori o protežiranju dobavljača sa područja Banjaluke, a na štetu novca građana koji plaćaju smještaj svoje djece u vrtićima“, ističe Kecman.

Predsjednica Komisije za provođenje javnog poziva Centra za predškolsko Momirka Mitrović odgovara da su to neosnovane optužbe.

„Uslovi plaćanja nose veliki broj bodova jer Centar ne može uticati na dinamiku plaćanja. To se vrši preko Grada Banjaluka, a ono zavise od punjenja gradskog budžeta. Ako dobijemo što duži rok plaćanja, unaprije izbjegavamo mogućnost raskida ugovora, što može utiče na isporuku hrane djeci“, kaže Mitrović.

Kratke rokove isporuke pravda time što djeca očekuju svako jutro svježe mlijeko, hljeb i voće, koje ako nije dobrog kvaliteta potrebno brzo vratiti i isporuči nove količine. Na sugestiju da su mogli voće, mlijeko i hljeb izdvojiti u poseban lot, Mitrović kaže da bi ih onda optužili da idu na rasparčavanje postupka javne nabavke.

Pobjednik na 4,1 miliona KM vrijednom tenderu, firma „Novoteks“ Banjaluka, poznati je partner Centra za predškolsko vaspitanje i obrazovanje. UG „Tender“ je 2010. godine izvršili monitoring Ugovora o nabavci higijene, didaktičkog i kancelarijskog materijala koji je Centar sklopio sa „Novoteksom“ i utvrdio značajne propuste, te sklapanje aneksa ugovora kojima su pojedine cijene uvećane nekoliko puta.

„Ugovorni organ je prihvatio zahtjev ponuđača „Novoteksa“ i 10. oktobra 2009. godine sklopio Aneks ugovora, odobravajući korekciju cijena naviše, za tražena 42 artikla od ukupno 161. Poređenjem pojedinih cijena u jedinicama mjere navedenim u Ponudi i odobrenih korekcija istih u izmjenjenim jedinicama mjere za 12 artikala, od toga 5 u smanjenjim pakovanjima, a za 7, umjesto mjere pakovanje, davane su cijene samo na komad, pa je obezbjeđeno povećanje cijena od čak 361,30 odsto. Konkretno pojedinačne vrijednosi 42 artikla u ugovorenim jedinicama mjere iznosilo je 72,06 KM dok je dozvoljenom korekcijom za istovjetne količine samo u novim jedinicama mjere dostignut iznos od 332,41 KM. Cijene iz Aneksa ugovora su premašile cijene četvrtog ponuđača po visini ponude za 195 odsto, petog za 170 odsto, tako da Ugovorni organ umjesto najpovoljnijeg, već 7 mjeseci vrši nabavku od neuporedivo najskupljeg dobavljača. Po članu 39. Zakona o javnim nabavkama BiH cijene navedene u najpovoljnijoj ponudi i uslovi iz Tenderske dokumentacije se ne mogu mijenjati“, navedeno je tada u izvještaju o monitoringu koji je uradio UG „Tender“.

Tagovi

Još iz INFO

Komentari 0

Komentar je uspješno poslat.

Vaš komentar je proslijeđen moderatorskom timu i biće vidljiv nakon odobrenja.

Slanje komentara nije uspjelo.

Nevalidna CAPTCHA

MONDO REPORTAŽE