Predstojeći početak operativnog rada Agencije za pružanje usluga u vazdušnoj plovidbi BiH za kontrolore letenja predstavlja krunu dugotrajne, naporne i zahtjevne obuke, saopšteno je iz Sindikata kontrolora letenja u BiH.
Ćopić je naveo da u ponoć sa radom počinje i Centar meteorološkog bdijenja, te se i posao obavještavanja aviona o meteorološkom stanju tako preuzima od kolega iz Srbije i Hrvatske.
Zamjenik direktora Agencije za pružanje usluga u vazdušnoj plovidbi Damir Ćopić potvrdio je Srni da u ponoć ova agencija preuzima kontrolu neba u BiH.
Centar za kontrolu letenja smješten je u Sarajevu, a Centar meteorološkog bdijenja u Banjaluci.
Ćopić objašnjava da BHANSA preuzima kontrolu letenja u srednjem i dijelu gornjeg prostora, odnosno do nivoa 325 - do 10.000 metara.
"Svi potrebni uslovi su ispunjeni u koordinaciji sa Evrokontrolom i ljudima iz Brisela, te kolegama iz Srbije i Hrvatske", rekao je Ćopić.
On je dodao da su potpisani i potrebni međunarodni ugovori koji čekaju verifikaciju.
"Ovim smo postali punopravna članica kontrole letenja. Sve avio kompanije i svi provajderi u svijetu od sutra znaju da BHANSA pruža usluge kontrole letenja u BiH", kaže Ćopić.
On je podsjetio da je bilo mnogo problema u cijelom procesu preuzimanja kontrole, da su zbog toga u više navrata i probijani rokovi, te odgađano preuzimanje.
"Savjet ministara je zadužio Direkciju za civilno vazduhoplovstvo /BHDCA/ da izvede ovaj projekat do kraja. Tu su nastali određeni problemi. BHANSA je projekat preuzela 13. juna 2013. godine i zajedno sa Evrokontrolom i Srbijom i Hrvatskom krenula u finalizaciju", naveo je Ćopić.
On ističe da je sve usklađeno sa standardima Evrokontrola.
U javnosti se nagađalo da Srbija i Hrvatska uzimaju milione maraka jer rade kontrolu neba iznad BiH, međutim Ćopić objašnjava da BiH za sada neće imati velike finansijske koristi.
"BiH je članstvom u Evrokontrolu potpisala multilateralni ugovor o rutnim naplatama. Kada budemo u potpunosti kontrolisali nebo u BiH nećemo naplaćivati sredstva koja su za usluge naplaćivale Srbija i Hrvatska, jer je potpuno drugačiji princip i oni imaju više sektora i ljudi. Ovo neće donijeti mnogo u finansijskom smislu, ali će donijeti pomak, ako BHANSA uspije opravdati svoje troškove, jer smo imali određenih blokada članova Savjeta agencije koji nisu htjeli glasati za odluke i usporavali su proces", dodaje Ćopić.
Više koristi od kontrole neba BiH će imati tek nakon konačnog preuzimanja vazdušnog prostora.
Ćopić kaže da se odmah nastavlja sa aktivnostima potpunog preuzimanja kontrole neba do nivoa 660, odnosno 20.000 metara. "Planiramo to uraditi do kraja 2015. godine, ali vidjećemo šta će nam reći ljudi iz Brisela", rekao je Ćopić.
U Ministarstvu saobraćaja i komunikacija BiH ranije su procjenjivali da će preuzimanje kontrole neba od 2016. godine obezbijediti BiH dobit od oko 165 miliona KM.