• Izdanje: Potvrdi
Čitaoci reporteri

ČITAOCI REPORTERI

Videli ste nešto zanimljivo?

Ubacite video ili foto

Možete da ubacite do 3 fotografije ili videa. Ne smije biti više od 25 MB.

Poruka uspješno poslata

Hvala što ste poslali vijest.

Dodatno
Izdanje: Potvrdi

Ukucajte željeni termin u pretragu i pritisnite ENTER

Nije šala: Gusari haraju srpskim Dunavom!

Autor mondo.rs

Na Dunavu sve ozbiljnije haraju gusari, kažu iz Uprave Carina u Srbiji

Carinici su tokom prošle godine oduzeli više od 250 tona nafte i naftnih derivata, osam puta više nego 2017, ali to nije jedini problem. Na Dunavu sve ozbiljnije haraju gusari, kažu iz srpske Uprave Carina. 

Krijumčarenje nafte je uvek aktuelno zbog enormnih zarada, navode u Upravi carina Srbije, koja je "prva linija odbrane" kada je prekogranični šverc u pitanju, a sada imaju i dodatni problem "nestanka" drugih roba sa brodova koji prolaze kroz zemlju.

Pored redovnih kontrola na kopnu, carina posebnu pažnju posvećuje kontroli krijumčarenja nafte vodenim putem, brodovima koji ulaze i izlaze iz zemlje.

"Zamaskirano"gorivo

Uprava carina je uspostavila sistematsku elektronsku razmenu podataka o robi i prevoznim sredstvima u drumskom saobraćaju sa susednim zemljama koje nisu članice EU, tako da raspolaže informacijama o potencijalnim rizicima i pre nego što sporni tovar stigne na granični prelaz. Zahvaljujući tome, srpski carinici su u saradnji sa kolegama iz Makedonije prošle godine u Luci Beograd, u dve cisterne otkrili 53 tone goriva koje je bilo lažno deklarisano kao "kondenzat prirodnog gasa" i "mast dobijena od nafte - ulje za kočnice", za koje se pri uvozu ne naplaćuju dažbine karakteristične za akciznu robu. Carini su prošle godine u saradnji sa Tržišnom inspekcijom onemogućili i uvoz više od 28 tona goriva, jer je bilo lažno predstavljeno kao "impregnator za drvo". Takođe, prošle godine zaplenjeno je više od 155 tona nafte koja je u pet cisterni transportovana za uvoznika iz Kragujevca, jer se prema podnetoj dokumentaciji u njima nalazio organski rastvarač na koji se ne plaćaju dažbine, pa bi uvoznik lažnim predstavljanjem robe oštetio državni budžet za više od 9,3 miliona dinara.

Kretanje brodova na plovnom putu Dunav-Sava-Tisa, njihova rizična zaustavljanja i druge aktivnosti koje ukazuju na potencijalni kriminal prati se preko Rečnog informacionog sistema (RIS).

U okviru Odeljenja za suzbijanje krijumčarenja postoji tim za kontrolu vodenih puteva koji poseduje pet najsavremenijih čamaca, tri patrolna i dva desantna, koji su opremljeni radarskim i sistemom za osmatranje, a sve aktivnosti se prate i u Komandnom centru Uprave carina.

"Krijumčari na rekama rade u manjim grupama, ali su izuzetno organizovani, imaju brze čamce i specijalne barže za prevoz dizela, pa čak i specijalne cevovode postavljene na dnu korita reke kojim gorivo prebacuju sa brodova na obalu. Oni koriste radio i mobilnu vezu i uz pomoć te opreme lako mogu da špijuniraju komunikaciju Uprave carina i MUP-a", kaže za Tanjug savetnik direktora Uprave carina Milovan Rubežić.

Dodaje da na Dunavu ima više takvih grupa čije se delovanje sada već može uporediti sa gusarenjem, a to potvrđuje podatak da sa brodova pored goriva sve češće nestaju ugalj, čelik, kukuruz i druga roba.

"Čini se da su sada takvi napadi učestaliji, a i agresivniji. Dešava se da bukvalno upadnu na brod i posadu takoreći zarobe. Vežu ih i zaključaju u kabinu broda, a onda istaču gorivo i prebacuju ga na barže koje su prethodno privezali uz brod", kaže Rubežić.

Navodi da je jednako zastupljen i drugačiji model - i to onaj kada posada svesno učestvuje u švercu goriva.

"Ovo može biti pogubno za kompanije koje se bave prevozom naftnih derivata, jer dolaze u situaciju da mogu da izgube vredne i dugoročne ugovore zbog penala koji su predviđeni ako dolaze na mesto istovara sa manjkom goriva koje je trebalo da isporuče", naglasio je Rubežić i naveo da krijumčarenja pravi direktnu štetu državnom budžetu.

Sprečavanje krijumčarenja, naveo je, nije nimalo lak zadatak, jer su grupe koje se bave ovim vidom krijumčarenja perfidne i opasne.

Ispričao je da su carinici i policajci često izloženi opasnostima prilikom praćenja, kontrole i otkrivanja rečnih krijumčara nafte.

"Trgovački brodovi su ogromni, puni raznih šupljina, čak i opasnih materijala, što može da ugrozi život onoga ko ih kontroliše, a krijumčari ne prezaju ni od čega, naoružani su i spremni da idu do kraja", navodu Rubežić.

U nelegalnom prometu akciznih proizvoda ima i elemenata organizovanog kriminala, što zahteva blisku saradnju svih organa koji se bave suzbijanjem sive ekonomije, ali i intenzivnu razmenu informacija sa međunarodnim organizacijama i stranim carinskim administracijama.

Udruženju naftnih kompanija Srbije navode da je sivo tržište 2011. i 2012. uzelo najviše maha kada je, kako se procenjuje, državni budžet oštećen između 70 i 100 miliona evra.

Bez ozbira na smanjenje sivog tržišta poslednjih godina, kažu u Udruženju, država nikada ne sme da prestane da vodi računa o tome da li je možda pronađen neki novi kanal zloupotrebe.

Generalni sekretar Udruženja naftnih kompanija Srbije Tomislav Mićović rekao je za Tanjug da sve zemlje u Evropi imaju problem sa nekom vrstom zloupotrebe u vezi s gorivima, pre svega zbog visokog učešća fiskalnih dažbina u ceni goriva.

"Nema zemlje koja je to svela na nulu", kaže Mićović.

Navodi da su se 2011. i 2012. ogromni iznosi novca iz sivog tržišta za koliko se procenjuje da je potkraden državni budžet po osnovu akcize prelili u privatne džepove, te da je poseban problem u to vreme za naftne kompanije bilo to što je ilegalno tržište smanjilo legalnu potrošnju dizela i potrebe za proizvodnjom i uvozom evrodizela.

"Ne može u potpunosti da se spreči šverc na Dunavu, granice ka nekim zemljama su nam takođe i dalje porozne. Ali, naglašavam, to uopšte nije u onoj meri u kojoj je to bilo prethodnih godina. Sve je to daleko manje nego što je to bilo ranije", rekao je Mićović.

Tagovi

Još iz INFO

Komentari 0

Komentar je uspješno poslat.

Vaš komentar je proslijeđen moderatorskom timu i biće vidljiv nakon odobrenja.

Slanje komentara nije uspjelo.

Nevalidna CAPTCHA

MONDO REPORTAŽE