Budući da cijene goriva opadaju već sedmicama unazad, pojedina preduzeća za prevoz putnika u Bosni i Hercegovini konačno su počela da snižavaju i cijene karata.
"Evo, kao da gledate, upravo imamo sastanak i radimo analize te pravimo paralele i mi ćemo na određenim destinacijama spustiti cijene, a na nekim ćemo zadržati postojeće. Nemamo prostora za veliko sniženje cijena karata, ali će ga biti, a u kojim procentima, još je teško reći", rekao je Sadiković za "Nezavisne novine".
Kompanija "Centrotrans Eurolines" već je najavila da će, zbog pojeftinjenja nafte, sniziti cijene autobuskih karata, i to do 20 procenata.
"Cijene autobuskih karata u međugradskom saobraćaju biće snižene od pet do 20 odsto, a u prigradsko-gradskom saobraćaju od pet do 15 odsto. Pripremili smo prijedlog sniženja cijena za Kanton Sarajevo od sedam odsto i prijedlog poslali nadležnom ministarstvu", rekao je Safudin Čengić, generalni direktor "Centrotrans Eurolinesa".
Momčilo Sladoje, predsjednik Udruženja auto-prevoznika RS i direktor "Centrotransa" Istočno Sarajevo, kazao je da ne može da iznosi zajednički stav u ime Udruženja, jer se članovi nisu usaglasili po ovom pitanju.
"Mogu da kažem da ćemo mi u 'Centrotransu' Istočno Sarajevo sniziti svoje cijene oko 20 odsto u gradskom saobraćaju pa će karte koje su bile dvije i 1,8 KM sada koštati 1,5 KM, dok će karte od 1,5 sada koštati jednu marku", kazao je Sladoje.
Govoreći o "Centrotransovim" međugradskim linijama, Sladoje je kazao da još nisu donijeli odluku o sniženju cijena.
Međutim, uprkos drastično niskim cijenama goriva koje nisu zapamćene u posljednjih 15 godina, jedan broj prevoznika i dalje ne planira da snizi cijene svojih usluga.
Tako Slobodanka Marčeta, zamjenik direktora u preduzeću "Bočac turs", ističe da oni neće snižavati svoje cjenovnike.
"Ne, neće doći do toga. Veliki su troškovi bili prošle godine, a cijene tada nisu rasle", kazala je Marčeta.
U JKP GRAS Sarajevo kažu da neće snižavati cijene prevoza jer ovo preduzeće nije ni povećavalo cijene karata od 2005. godine.
"U periodu od 2005. do sada cijena goriva je deset puta povećavana, a mi nismo dizali cijene, ni kada su bile na rekordno visokom nivou od 2,4 KM nismo poskupljivali. A u tom periodu su nam drastično rasle i cijene ostalih energenata kao što je struja ili rezervni dijelovi", kažu u GRAS-u.
Nadležni u banjalučkom "Autoprevozu" nisu željeli da se izjasne o ovom pitanju.
Zoran Pavlović, ekonomski analitičar, ističe da ima osnova za snižavanje cijena autobuskih karata. Pavlović objašnjava zbog čega neki prevoznici o tome ne razmišljaju.
"Ništa neće da smanjuju, jer se boje da će u kratkom roku to morati promeniti, odnosno da neće biti trajno pojeftinjenje goriva. Onda bi morali doći u situaciju da povećavaju cene, što je nepopularno. Zato im je lakše da drže istu cenu i kada je jeftinije gorivo, jer nešto će više i zaraditi. To može izazvati kontraefekat, u smislu da građani više koriste svoja vozila, a manje autobuse", pojašnjava Pavlović.