Ukupna dužina Koridora "Pet ce" kroz Srpsku je 46 kilometara.
Direktor "Auto-puteva Republike Srpske" Dušan Topić i direktor Odjeljenja za transport Evropske banke za obnovu i razvoj (EBRD) Sju Baret potpisali su danas u Banjaluci ugovor o odobrenju 70 miliona evra kredita za izgradnju prve faze Koridora "Pet ce" kroz Srpsku.
Topić je nakon potpisivanja sporazuma, kojem su prisustvovali premijer Republike Srpske Željka Cvijanović i ministar saobraćaja i veza Nedeljko Trninić, istakao da je riječ o dionici od Johovca do Rudanke, odnosno od Tovire do Kostajnice, dužine šest kilometara, uključujući dvije petlje.
"Projekat je pripremljen. Ostalo je još nekoliko završnih priprema na terenu, koje bi trebalo da budu završene do proljeća paralelno sa tenderskom dokumentacijom. Računamo da ćemo na proljeće biti u situaciji da potpišemo ugovor sa izvođačem radova i krenemo sa gradnjom", rekao je Topić novinarima.
Topić je naglasio da je ukupna dužina Koridora "Pet ce" kroz Srpsku 46 kilometara, te da je bilo važno da se u ovoj prvoj fazi ide od auto-puta "9. januar" prema jugu, odnosno do Doboja.
Nakon prve faze, tvrdi Topić, gradnja bi trebalo da se nastavi prema sjeveru, odnosno preko Podnovlja, Modriče i Vukosavlje do granice sa Federacijom BiH (FBiH), dok bi za kraj ostala gradnja prema Doboj Jugu, odnosno pet kilometara kroz brdski dio iznad Doboja, sa dva tunela.
"Tu fazu ćemo ostaviti za sam kraj, kada i FBiH sa izgradnjom auto-puta dođe od Zenice preko Žepča do Doboja. Okvirni plan je da se u naredne tri godine dođe do ugovora za svih 46 kilometara koridora kroz Srpsku", objasnio je Topić.
On je izrazio zadovoljstvo činjenicom da je preduzeće "Auto-putevi Srpske" uspjelo da obezbijedi kontituitet izgradnje auto-puteva, te dodao da bi sredinom iduće godine trebalo da bude završena i puštena u saobraćaj dionica od Banjaluke do Prnjavora.
"U proteklih pet godina kako intenzivno gradimo auto-put Banjaluka-Doboj bili smo u prilici da vidimo koliko je to uticalo na opšti razvoj i napredak Republike Srpske, a posebno regije u kojoj se gradi", napomenuo je Topić.
On je zahvalio EBRD-u na desetogodišnjoj saradnji, te napomenuo da je ovaj kreditni aranžman praćen podrškom Evropske komisije bespovratnim grant sredstvima u visini od 20 odsto, odnosno 14 miliona evra.
Ponovo postavljen kamen temeljac za most na Savi!
Ta sredstva su, tvrdi Topić, generalno odobrena, ali se sada nakon usvajanja seta zakona o akcizama i potpisvanja ovog kreditnog sporazuma očekuje i konačno odobrenje tih sredstava.
Ministar saobraćaja i veza Srpske Neđo Trninić izrazio je zadovoljstvo potpisanim ugovorom, ističući da je to brza reakcija koja pokazuje zašto je Srpske insistirala na usvajanju seta zakona o akcizama.
"Ovo nije prvi projekat u kojem imamo finansisjku podršku EBRD-a. Ova banka je učestvovala i u izgradnji auto-puta od Gradiške do Banjaluke, izgradnji Mahovljanske petlje, kao i auto-puta Banjaluka-Doboj. Dosadašnja podrška bila je 250 miliona evra, odnosno 320 miliona evra uz ovaj posljednji kredit", poručio je Trninić.
Direktor Odjeljenja za transport EBRD-a Sju Baret poručila je da ovo nije prvi kredit koji je EBRD potpisala u transportnom sektoru u Srpskoj, ali je prvi kredit za Koridor "Pet ce".
"Kada smo pregovarali o ovom kreditu u oktobru u Londonu, nismo bili sigurni da ćemo ugovor potpisati do kraja godine, jer je uslov bio usvajanje zakona o povećanju akciza", rekla je Baretova.
Ona je navela da će se ovim kreditom finansirati jedan od najznačajnih i najvećih infrastrukturnih projekata u BiH, te dodala da je riječ o važnom međunarodnom koridoru koji će povezati BiH sa evropskim tržištem.
Direktor EBRD-a u BiH Jan Braun istakao je da je ovaj projekat primjer kako EBRD podstiče ekonomski razvoj u Republici Srpskoj i jačanje transportnog sektora.
"Sa ovim kreditom, ulaganje EBRD-a u transportni sektor u BiH prevazilazi milijardu evra", napomenuo je Braun.
On je dodao da je EBRD ove godine investirao u prvi privatni penzioni fond, kao i da ima kreditnu linije za podršku malim preduzećima i ženama u biznisu, što govori o podršci ovoj zemlji i njenom razvoju.