Učenici devetih razreda iz 83 osnovne škole u Republici Srpskoj danas i sutra radiće testove iz srpskog jezika i matematike, radi utvrđivanja koliko znanja, umijeća i vještina posjeduju iz ovih predmeta tokom cijelog osnovnog školovanja.
"Eksterno vrednovanje postignuća učenika devetih razreda školske 2014/2015. godine Republički pedagoški zavod provodi eksperimentalno na uzorku koji obuhvata 83 osnovne škole iz cijele Republike Srpske", rekao je Damjanović, ističući da je to gotovo polovina osnovnih škola u Srpskoj.
On je pojasnio da se ocjene, koje učenici postignu na ovim testovima, ne unose u dnevnike, niti utiču na upis učenika u srednju školu, jer je riječ o eksperimentalnoj provjeri postignuća.
"Ove ocjene, pošto je riječ o eksperimentalnoj provjeri postignuća, ne unose se u radne knjige i neće uticati na uspjeh učenika, ali smo dali uputstvo direktorima škola da učenicima koji pokažu bolje rezultate na testovima nego što imaju ocjenu, mogu popraviti", rekao je Damjanović.
On je istakao da ovo testiranje predstavlja pripremu za eventualno uvođenje obaveznog završnog testiranje učenika.
"Nama u ovom trenutku nisu baš toliko bitni rezultati koliko su procedure koje mi moramo poštovati. Testovi su zasnovani na standardima koji se koriste na međunarodnim provjerama znanja", rekao je Damjanović.
On je naglasio da je planirano da testiranjem sljedeće godine budu obuhvaćene sve osnovne škole u Republici Srpskoj, nakon čega će se u dogovoru sa Ministarstvom prosvjete i kulture vidjeti da li treba promijeniti Pravilnik o upisu učenika u srednju školu.
"Da li će obavezno testiranje biti uvedeno zavisi od dogovora škola i resornog ministarstva, te pravilnika o maturskom ispitu i pravilnika o upisu u srednje škole, koje bi trebalo da donese resorno ministarstvo. Imamo najavu od resornog ministarstva o uvođenju male mature, tako da ćemo zajedno raditi i po tom pitanju", rekao je Damjanović.
Osvrćući se na ranija testiranja, Damjanović je naveo da su raniji rezultati učenika pokazali da je znanje iz srpskog jezika blizu srednjeg nivoa, a iz matematike je nizak nivo znanja.
"Razumljivo je, jer se prvi put na ovakav način učenici testiraju i nadamo se da će kroz ovaj vremenski period ekperimentalne provjere postignuća učenici i njihovi nastavnici, u skladu sa uputstvima, naučiti proceduru kako se provode ova testiranja. Naš cilj je da rezultat na eksternoj provjeri postignuća bude što bliži ocjenama koje učenici imaju u dnevnicima", zaključio je Damjanović.
U Republičkom pedagoškom zavodu navode da je praksa da se školama tri mjeseca prije testiranja dostave setovi zadataka da bi nastavnici imali dovoljno vremena da pripreme učenike.
Za ovogodišnje testiranje katalozi s testovima objavljeni su 2. februara na sajtu Zavoda.