Na području Kozarske Dubice i Novog Grada uhapšeno je pet pripadnika vehabijskog pokreta.
Oni se terete da su proteklih mjeseci na području RS propagandnim i zabranjenim materijalima širili nacionalnu, vjersku i rasnu mržnju i netrpeljivost, pišu "Nezavisne novine" u izdanju od petka.
"Nezavisnim" je potvrđeno da su u akciji koja je započela u četvrtak u šest časova ujutro, na svim lokacijama u isto vrijeme, uhapšene vehabije Hajrudin Dedić iz Urija kod Novog Grada, Samir Blagajčević iz Blagaj Rijeke kod Novog Grada, Mirsad Crnalić i Edhem Gaši, obojica iz naselja Peltovac kod Kozarske Dubice, i Osman Kekić, alijas Abdul Aziz, iz Kozarske Dubice.
"Dedić, Blagajčević, Crnalić, Gaši i Kekić, alijas Abdul Aziz, uhapšeni su u samu zoru, a motiv njihovog hapšenja jeste sumnja da su u proteklom periodu širili vjersku i nacionalnu mržnju među stanovništvom, propagirajući radikalni islam i vrbujući lokalne muslimane u svoje redove. U prilog ovome ide i činjenica da su u njihovim porodičnim kućama pronađeni propagandni materijali koji su oduzeti i biće predmet vještačenja", pojasnio je izvor "Nezavisnih".
Iz MUP-a RS u četvrtak je kratko saopšteno da je na području Novog Grada i Kozarske Dubice uhapšeno pet osoba i pretreseno šest lokacija i to na osnovu naredbi osnovnih sudova iz Banjaluke i Prijedora.
"Pretresi su izvršeni u cilju pronalaska ilegalnog oružja i eksploziva, kao i drugih tragova i predmeta koji upućuju na neka krivična djela", navodi se u saopštenju MUP-a i dodaje kako su nakon hapšenja osumnjičeni sprovedeni na kriminalističku obradu u Prijedor.
Zajedničko za sve uhapšene vehabije je da su bili nezaposleni, da njihove komšije nisu imale previše informacija o onom čime su se bavili, te da su gotovo svakodnevno posjećivali lokalne džamije.
Tako je osumnjičeni Crnalić u džamiji u Kozarskoj Dubici bio zadužen za puštanje CD-ova sa molitvama.
Izvor "Nezavisnih" blizak istrazi pojasnio je, međutim, da su ovi CD-ovi uglavnom slali izrazito radikalne poruke vjernicima, koje su služile za vrbovanje lokalnih muslimana u redove vehabija.
Tokom pretresa iz Crnalićeve kuće zaplijenjeno je više spornih CD-ova, računar, te mobilni telefoni, a njegova supruga, inače Šveđanka, na engleskom je jeziku dala izjavu, pojasnivši da ne zna ni riječ "našeg jezika".
Zanimljivo je da su se supruge uhapšenih vehabija, prema priči mještana, isticale u odnosu na ostale žene jer su bile svakodnevno umotane u marame koje, pak, nisu prekrivale njihova lica.
Supruga uhapšenog Crnalića tokom priče sa novinarima bila je skrivena iza zavjese na ulazu u svoju kuću, jer nije željela pokazivati lice u javnosti.
Ova Šveđanka je navela da je njezin uhapšeni suprug nezaposlen, da se bavi poljoprivredom, te da je "njegov jedini grijeh izgleda to što svaki dan odlazi u džamiju".
Iako se uhapšeni Crnalić, prema riječima supruge, bavi poljoprivredom, pred njegovom kućom, niti u dvorištu, u vrijeme hapšenja nije zatečena nijedna poljoprivredna mašina. Naprotiv, u dvorištu kuće bili su parkirani skupocjeni trkaći motor i luksuzni džip.
Darija Kekić, supruga uhapšenog Osmana, koja je bila zamotana u maramu, izjavila je da je policija isprepadala njeno četvoro djece, te da su tokom pretresa iz kuće odnijeli računar, diskete i "ono što svi imaju u kući", ne precizirajući šta.
Hapšenja vehabija izvršena su na gotovo identične načine na svim lokacijama u Novom Gradu i Kozarskoj Dubici.
Maskirani policajci Jedinice za podršku CJB Banjaluka pokucali su na vrata bez upotrebe sile, a nakon što su im ukućani otvorili, odmah su hapsili osumnjičene, a zatim u prisustvu svjedoka pretresli njihove kuće, dvorišta i automobile.
U pretresima su korišteni i detektori za metal, kako bi se utvrdilo da osumnjičeni nisu sakrili oružje u dvorištima.
Dok su četiri lokacije bile gotovo uz glavne ceste prema Novom Gradu, odnosno Kozarskoj Dubici, policija je napravila pravi poduhvat tokom hapšenja vehabije Dedića koji živi na osamljenom mjestu do kojeg se dolazi uskim blatnjavim putem, isprepletenim s nizom drugih, sličnih puteva.
Tokom pretresa dvije Dedićeve kuće pronađena je veća količina propagandnog materijala koji veliča radikalni vehabizam.
Njegove kuće udaljene su više stotina metara od susjednih, no ipak se vode kao dio naselja Urije kod Novog Grada, u kojem, prema priči Novograđana, živi veći broj vehabija.
Okružene su šumama i njivama i zauzimaju jedno od najviših mjesta u tom kraju, pa je policija zahtjevni zadatak morala obaviti sa više ljudi, te džipovima i policijskim maricama.
"Ako želite da vas ne diraju i da na miru radite daleko od znatiželjnih očiju, onda je ovo prava lokacija", naveo je izvor blizak istrazi, dodavši ujedno da je čitava akcija hapšenja vehabija isplanirana u detalje, kako osumnjičeni ne bi imali previše prostora da pobjegnu.
Zanimljivo je i da su komšije uhapšenih bile jednoglasne u stavu da su to "uglavnom siromašne porodice, koje se nikome nisu zamjerile".
Komšinica uhapšenog Blagajčevića, koja nije željela da joj se navodi ime, ispričala je novinaru "Nezavisnih" da je njen komšija "dobar čovjek, te da za Bajram nikad ni petardu nije bacio, a kamoli pucao iz nekog oružja".
"Siromašna je to porodica, imaju dvoje djece, a Samir nigdje ne radi. Nedavno je zbog svega oslabio na živcima", navela je anonimna komšinica.
Ona je dodala kako je primijetila da se Blagajčevićeva supruga isticala u odnosu na ostale žene u Blagaj Rijeci jer je uvijek bila "umotana oko glave", ali ne i preko lica.
U osvit zore mnogi Novograđani i Dubičani u četvrtak su bili iznenađeni jakim policijskim snagama koje su protutnjale kroz njihove gradove.
Novograđani su potvrdili i priču da se vehabije normalno šetaju njihovim gradom, te da su čak protekle godine bili u sukobu sa lokalnim muslimanima zbog imenovanja novog muftije u džamiji u naselju Urije.
"Poznato mi je da su vehabije željele da na mjesto muftije bude postavljen njihov čovjek, no ostali muslimani su bili protiv toga. Bilo je sukoba, a priča se da je intervenisala i policija", ispričao je Novograđanin koji je želio da ostane anoniman.
Razorni eksploziv u Donjem Vakufu
Izvor "Nezavisnih" blizak MUP-u RS krajem jula ove godine potvrdio je da je u napuštenoj kući u Donjem Vakufu pronađeno više od 40 kilograma eksploziva velike razorne moći.
Eksploziv je pronađen samo mjesec dana nakon terorističkog napada vehabija na Policijsku stanicu u Bugojnu, a nadležni iz MUP-a Federacije BiH tada nisu željeli ni da potvrde, niti da demantuju informaciju o pronalasku ovog eksploziva.
Idejni vođa vehabija u BiH
Jedan od idejnih vođa vehabija u BiH bio je Jusuf Barčić, koji je poginuo u saobraćajnoj nesreći 2007. godine.
Barčić će ostati poznat po svojim radikalnim idejama i sukobima koje je imao i sa predstavnicima Islamske zajednice u BiH.
Samoprozvani vehabijski šejh, koji nije poštivao svjetla na semaforima, "jer tako ne piše u Kur'anu" u nekoliko je navrata izazivao manje sukobe u Kalesiji, ali i u centru Sarajeva, u Carevoj džamiji, gdje je i sjedište Rijaseta.
Mediji su 2006. često izvještavali o "šerijatskoj policiji" u Sarajevu, koja po parkovima verbalno napada parove koji se grle ili ljube. MUP Kantona Sarajevo tada je negirao postojanja bilo kakve formalne ili neformalne grupe, ali jeste potvrdio slučaj "uznemiravanja" mladog para u Velikom parku u centru Sarajeva od strane dvojice vehabija.
Šta su vehabije
Vehabizam je pokret koji se veže za Muhammeda ibn Abdulvehaba koji se pojavio u 18. vijeku u Saudijskoj Arabiji. Nastao je kao reakcija na kolonizaciju muslimanskih zemalja na Bliskom istoku.
Prva učenja vehabizma u BiH su stigla osamdesetih godinama prošlog vijeka kada su se mnogi vjerski učitelji iz BiH školovali u Saudijskoj Arabiji.
Međutim, tek rasplamsavanjem ratnih sukoba i dolaskom mudžahedina u BiH ideje vehabizma počinju da zaživljavaju na ovim prostorima.
Internet sajtovi preko kojih se oglašavaju vehabije u BiH otvoreno podržavju terorističke akcije islamskih fundamentalista širom svijeta, te opravdavaju i smatraju ispravnim načinom borbe samoubilačke napade.
Neki teoretičari islama kažu da se vehabizam može opisati kao konzervativno, statično učenje, koje osporava svaku moguću vrijednost razvoja islamske intelektualne tradicije koja je proizašla iz kuranskih i poslaničkih korijena.
(MONDO)