BiH od 1. juna je zabranila uvoz polovnih automobila koji ne ispunjavaju Euro 5 standarde. Raspitali smo se kako će nova odluka uticati na građane i tržište automobila.
Stupanjem na snagu odluke o minimumu standarda prilikom uvoza vozila biće moguć uvoz polovnih automobila samo ako ispunjavaju standard Euro 5 i novih sa Euro 6 motorom, odnosno vozila koja su proizvedena poslije 2010. godine.
Iako je smanjenje zagađenja vazduha glavni razlog zbog kojeg je zabranjen uvoz starijih automobila, činjenica je da će vazduh u BiH i dalje biti zagađen jer zvanični podaci govore da vozači u BiH i dalje najviše koriste "polovnjake".
Tako je u 2018. godini uvezeno 75.990 takvih vozila što u odnosu na 2017. predstavlja povećanje za 20,97 odsto. Kada su u pitanju nova putnička vozila, u 2018. godini kupljeno ih je 7.396, podaci su BiHAMK-a.
"Starci" caruju drumovima
Podaci Zavoda za statistiku Repubike Srpske za prvo tromjesečje 2019. godinе pokazuju da je u Srpskoj od ukupno registrovanih 90.516 vozila najviše onih koja su starija više od 15 godina, tačnije čak 54 odsto.
Predsjednik Udruženja za unapređenje i bezbjednost saobraćaja RS Milenko Jaćimović rekao je za MONDO da je nametanje novih normi preuranjeno i preoštro.
"Standard građana nije takav da sebi mogu priuštiti novo vozilo. Smatram da BiH u ovoj fazi pregovora sa EU o njenom statusu kanidata nije imala obavezu da nameće ove preoštre norme za svoje građane. Postoje i određene informacije da su na ovu odluku uticale određene grupacije koja uvoze nova auta. U svakom slučaju građani će samo za srednju i visoku klasu izdvajati i po nekoliko hiljada evra više novca", rekao je Jaćimović.
Ono što buduće kupce vjerovatno zanima jeste da li će najnovije odluka BiH o uvozu "polovnjaka" uticati i na cijene takvih automobila. Prema riječima Jačimovića starija vozila neće značajnije poskupiti.
"Ali kada se zalihe od dilera potroše može doći do problema", podvukao je predsjednik Udruženja za unapređenje i bezbjednost saobraćaja RS.
U Srpskoj najčešće kradu njemačke ''polovnjake''
Da je nova odluka o minimumu standarda prilikom uvoza vozila u BiH preuranjena smatra i Zdravko Ivić, inženjer saobraćaja i član Upravnog odbora Asocijacije auto-škola BiH.
"Kod nas se o ekologiji posvećuje više nego o tome kakav nam nam je standard građana. Bitno je da je vozilo ispravno, da vozač zna šta vozi i da se tako ponaša. Eto sreće da se kod nas vozi i Euro 4. Ima vozila koja su stara, a bezbjednija od novih. Veći je problem što se izbjegava tehnički predgled bez obzira na starost vozila", rekao nam je Ivić.
Ove godine već uvezeno 10 luksuznih vozila
Na auto-placevima koje smo kontaktirali tvrde da su dobro snabdjeveni automobilima koji ispunjavaju novi standard, te da se najviše prodaju vozila koja koštaju do 10 hiljada KM.
"U zadnje vrijeme smo prešli na Euro 5 standard, nešto je ostalo Euro 4 i to je kraj. Nakon najnovije odluke cijene ne bi trebale da se mijenjaju. Ono što ima, to će se prodati i to je to", rekao nam je Goran J. vlasnik jednog auto-placa u Banjaluci.
Izvor: Mondo/Stefan StojanovićMilan Tešić, rukovodilac Odsjeka za vozače, vozila i puteve u Agenciji za bezbjednost saobraćaja RS, rekao je za Mondo da mjera od 1. juna doprinosi bezbjednosti saobraćaja jer su vozila obezbijeđena sa većim brojem sistema, ali smanjuje i emisuju izduvnih gasova koja je prepoznata ne samo kod nas već širom svijeta.
"Radi se o mjeri koja podmlađuje vozni park. Osim standardnih uređaja kao što su ABS i slično, vozila sa Euro 5/Euro 6 sistemom imaju bolje sisteme za povezan rad sigurnosnih pojaseva i jastuka, te za održavanje stabilnosti na automobilima", rekao nam je Tešić koji smatra da će i dalje ostati isti omjer uvezenih vozila.