Misterija tragične smrti prvog čovjeka u svemiru: Planirana je još jedna misija, a onda je letjelica nestala sa radara | MONDOBA

  • Izdanje: Potvrdi
Čitaoci reporteri

ČITAOCI REPORTERI

Videli ste nešto zanimljivo?

Ubacite video ili foto

Možete da ubacite do 3 fotografije ili videa. Ne smije biti više od 25 MB.

Poruka uspješno poslata

Hvala što ste poslali vijest.

Dodatno
Izdanje: Potvrdi

Ukucajte željeni termin u pretragu i pritisnite ENTER

Svijet

Misterija tragične smrti prvog čovjeka u svemiru: Planirana je još jedna misija, a onda je letjelica nestala sa radara

Autor Dragana Božić
Autor Dragana Božić

Prije tačno šest decenija Jurij Gagarin je postao prvi čovjek u kosmosu.

Izvor: Profimedia

Jurij Gagarin je osvojio svemir, a poginuo je 27. marta 1968. godine za vrijeme treninga u avionu MiG-15UTI. I poslije više od pola vijeka, njegova smrt je obavijena velom tajni, a u vezi sa pogibijom postavljaju se mnoga pitanja i konstruišu mnoge teorije.

Gagarin je stekao status legende kada je postao prvi čovjek koji je poletio u svemir 12. aprila 1961. godine. Poletio je sa Zemlje kao običan pilot, a vratio se kao legenda. U Sovjetskom Savezu su ga poštovali kao rok zvijezdu.

Nakon slavnog leta kroz svemir, sovjetske vlasti su odmah poslale Gagarina na “"proputovanje" u 30 zemalja svijeta.

Čak je i ručao s kraljicom Engleske Elizabetom II, fotografisavši se sa njom za uspomenu. Predsjednik Egipta je dao Gagarinu zlatne ključeve vrata Kaira i Aleksandrije, a u Havani ga je Fidel Kastro jednostavno zagrlio.

Poslije tri godine gostovanja po svijetu Gagarin se vratio svom poslu. Radi usavršavanja pilotske vještine pridružio se programu letne obuke Inženjerijske akademije ratnog vazduhoplovstva "Žukovski". Htio je ponovo da leti u svemir.

Moskva je namjeravala da pošalje Gagarina u još jednu svemirsku misiju, ali taj plan je zauvijek ostao neostvaren.

Tog 27. marta 1968. godine vrijeme je bilo oblačno i tmurno. Gagarin je vježbao let na lovcu MiG-15UTI zajedno sa svojim učiteljem Vladimirom Serjoginom, iskusnim pilotom koji je u Drugom svjetskom ratu nagrađen medaljom Heroja Sovjetskog Saveza. Pukovnik Serjogin je provjeravao tehniku Gagarinovog leta prije nego što ga je pustio da leti u novom avionu MiG-17.

U 10.19 su Gagarin i Serjogin poletjeli s vojnog aerodroma Čkalovski u Podmoskovlju. Planirali su da lete najmanje pola sata, ali Gagarin je već u 10.32 saopštio kontroli leta na zemlji da se vraćaju u bazu. Ubrzo nakon toga je veza sa avionom potpuno nestala. Kada je avion nestao s radara, vlasti su poslale u potjeru avione i helikoptere. Četiri sata kasnije pronađeni su dijelovi Gagarinovog aviona nedaleko od grada Kiržača.

"Najvjerovatnije je uzrok katastrofe bio oštar manevar s ciljem da se izbjegne sudar sa vazdušnim balonom za proučavanje atmosfere. Tako je avion ušao u kritični režim leta, a zatim u spiralu", rekao je Aleksandar Stepanov, predstavnik Predsjedničkog arhiva.

Prema ovoj verziji, Gagarinova smrt je nesrećan slučaj. Veliki balon se iznenada pojavio na Gagarinovoj putanji, a piloti su u očajničkom pokušaju da ga izbjegnu slučajno izazvali nekontrolisano poniranje aviona (avion je imao dodatno opterećenje u vidu dva rezervoara s gorivom zbog čega je letio sporije), a ometajući faktor bili su i gusti oblaci. Zvanična verzija mnogima nije bila po volji tako pa su se pojavile i druge teorije.

Po jednoj se pretpostavlja da je Serjogin imao srčani udar. "Možda je jednostavno pao na jednu upravljačku polugu što je izazvalo fatalne posljedice", kaže sovjetski kosmonaut Vitalij Žolobov.

Pilot Igor Kuznjecov koji je učestvovao u istrazi Gagarinove smrti smatra da su piloti izgubili život zbog neočekivane dehermetizacije kabine. Pojedinci smatraju da su piloti počeli da gube pritisak i visinu na 4.000 metara, prije nego što su izgubili kontakt sa bazom i kontrolu nad avionom.

Po jednoj od verzija piloti su izgubili kontrolu nad avionom MiG-15. U svojim memoarima inženjer Valentin Kozirev piše kako mu je jedan forenzičar ispričao da se motor na avionu pokvario i izazvao poniranje, a piloti su pokušavali da ga vrate u normalan položaj, ali uzalud.

Postoje čak i navodi da je Gagarin bio pijan ili da ga Kremlj eliminisao zbog njegove velike popularnosti.

Međutim nijedna od ovih teorija nije dokazana. Očigledno je da su Gagarin i Serjogin poginuli u tragičnim okolnostima vezanim za tehničke poteškoće, loše vremenske uslove i, možda, ljudski faktor.

Sin stolara i mljekarke

Sin stolara i mljekarke koji su preživjeli nacističku okupaciju, Gagarin se školovao za radnika u čeličani prije nego što je postao vojni pilot. A onda je, sa 27 godina, u letjelici Vostok 108 minuta letio oko Zemlje.

Njegova odvažnost i profesionalizam služile su kao primjer savršenog Sovjeta, ali su legendu o Gagarinu pratile i priče o drugarstvu, hrabrosti i ljubavi prema supruzi Valentini i njihove dvije ćerke.

Gagarin je napisao svojoj supruzi dirljivo oproštajno pismo u slučaju da pogine u misiji, što je dugo bila tajna.

 "Ako nešto pođe po zlu, molim te, posebno tebe, Valjuša, da ne umreš od tuge. Jer takav je život", napisao je.

U intervjuu 2011, kosmonaut Boris Voljnov prisjetio se čovjeka koji je, iako je uživao privilegije sovjetske elite, znao da provede sate na telefonu kako bi osigurao lijekove ili mjesto u bolnici za svoje manje imućne prijatelje.

(MONDO)

Pročitajte i ovo

Još iz INFO

Komentari 0

Vaš komentar je proslijeđen moderatorskom timu i biće vidljiv nakon odobrenja.

Slanje komentara nije uspjelo.

Nevalidna CAPTCHA

MONDO REPORTAŽE