Vjernici SPC danas slave Savindan, praznik posvećen prvom srpskom arhiepiskopu i utemeljitelju srpske verzije pravoslavlja i prosvetitelju Svetom Savi, koji se odrekao svetovnog bogatstva i moći, ali ipak stekao besmrtnu slavu.
Praznik Svetog Save jedan je od najvećih hramovnih i porodičnih praznika.
Proglašen je za školsku slavu, ali svetkuju ga i mnoge zanatlije i čobani.
Brojne su anegdote i priče o Svetom Savi, ali je srpski narod ispreo i prave legende, u koje je unio i elemente mnogih drugih priča i običaja.
Slušajući sve što je ispredeno o ovom svecu moglo bi se pomisliti da prije Svetog Save, a rođen je sredinom XII vijeka, Srbi nit' su išta znali nit' umeli. Sveti Sava je putujući Božji čovjek - zavodi red i blagostanje, uči narod kako da ore, kopa... Kresanjem ognjila kako da dobije vatru, žene uči da kuvaju, mese hljeb, tkaju, pletu, prave sir i kiselo mlijeko, kovače da kuju gvožđe, kako se sadi loza, kako se dobija vino...
Mnogi srpski narodni običaji oko Svetog Save vezani su za stoku i za strah od vukova.
U takovskom kraju se priča da su svi vuci - psi Svetog Save. Čak da on vukovima određuje koje torove smiju da napadaju zimi.
Stoka se pred Savindan nije smjela tjerati u šumu zbog straha od vukova, jer bi to za nju bilo pogubno, a tih dana se ništa nije radilo sječivom, pa britve nisu otvarane da bi vucima čeljusti ostale sklopljene. Žene nisu smjele ništa da boje u crveno da vuci ne bi klali stoku.
Da bi umolili sveca da vukove okrene od njihovog stada, Sveti Sava se u mnogim krajevima proslavlja veoma svečano, poslije sedmodnevog posta.
Sveti Sava ne samo da "gospodari" srpskom zemljom već i nebom. Među narodnim vjerovanjima je i to da "ako na Svetog Savu grmi, desiće se nešto sudbinsko".
Time je srpski svetac, pridodavanjem munje i groma kao božanske opomene i oruđa, uzdignut u nivo paganskih bogova (antičkih Zevsa, Jupitera, slovenksog Peruna, skandinavskog Tora...).
Izvor: MONDO/Sivački GoranJedan od primjera "grmljavine na Svetog Savu" je i iz narodne pjesme o buni protiv dahija (1804. godine).
U nekim krajevima je bio običaj da majke koje imaju školsku djecu spremaju na ovaj dan žito.
Sava je i srpski Mojsije. jer vjeruje se da gde on dotakne štapom kamen, tu se pojavljuje izvor sa ljekovitom vodom. Otuda brojni lijekoviti izvori sa njegovim imenom: od vrela kod manastira Savinac u takovskom kraju na rijeci Dičini, do istoimenog izvora kod Užičke Požege.
Ο Savindanu ne samo da se ne rade teži poslovi, već u nekim krajevima se ne radi ništa, a negdje čak poste cijelu sedmicu prije Savindana.
KO RADI NA SVETOGA SAVU...
Proslavljanje uspomene i praznika Svetog Save otpočeo je u srpskim zemljama pod Turcima, najprije u crkvama a tek se kasnije razvila u narodnu svečanost.
Knez Miloš je naredbom od 5.februara 1827. Proglasio Dan Svetog Save za neradni, a onima koji ne bi tog dana došli u crkvu ili dućan zatvorili odredio da "ne samo globu crkvi plate, no i apsom i tjelesnom kaznom kaštigovani budu". Namjesništvo kneza Mihaila Obrenovića odredilo je 2. januara 1840. da se Sveti Sava smatra školskim patronom.
Izvor: Mondo/Stefan StojanovićPRINC RASTKO, MONAH SAVA
Sveti Sava je rođen kao Rastko Nemanjić, sin velikog srpskog župana Stefana Nemanje, 1169. godine. Bio je raški plemić iz vladarske porodice Nemanjića, uticajni diplomata i prvi srpski prosvetitelj i arhiepiskop autokefalne srpske žičke arhiepiskopije, diplomata, zakonodavac, književnik i hodočasnik.
Kao mladić je žudio za duhovnim životom i zato je odbjegao u Svetu Goru. I sam Stefan Nemanja je za njim došao u Svetu Goru, zamonašio se i umro kao monah Simeon.
Rastko, koji je uzeo monaško ime Sava, bio j toliko dobar diplomata da je, iskoristivši carsko zaziranje od rimskog pape a patriajrha vaseljsnskog od koolege iz Ohrida, izdejstvovao kod nikejskog cara (Nikejsko carstvo je u to doba slovilo kao naslednik Vizantijskog) i patrijarha vaseljenskog punu nezavisnost Srpske crkve, i postao njen prvi arhiepiskop.
Sveti Sava i njegov otac ustanovili su manastir Hilandar, a potom i mnoge druge manastire, crkve i škole po srpskoj zemlji.
Mirio je svoju braću, zavađenu oko vlasti, mirio je Srbe sa njihovim susjedima. Stvarajući Srpsku crkvu, istovremeno je stvarao srpsku državu i kulturu.
Umro je u Trnovu u vrijeme cara Asena, razboljevši se poslije službe na Bogojavljenje, 12. januara 1236. godine.
Kralj Vladislav prenio je njegove mošti u manastir Mileševu, a Sinan-paša ih je oskrnavio i spalio u Beogradu, 27. aprila 1594. godine.
(MONDO)