Situacije u kojima vam prevoz kasni većini u Srpskoj su poznate, ali da li znate koja su vaša prava u tom slučaju? Evo kakve nadoknade možete da tražite u slučaju kašnjenja voza.
U zemljama EU putnici na željeznici mogu da dobiju besplatno kartu ako voz kasni duže od dva sata, dok su u Republici Srpskoj prava putnika regulisana Zakonom o ugovorima o prevozu u željezničkom saobraćaju RS.
To znači da ako vam kasni voz u Srpskoj, imate pravo da zahtijevate da vas prevoznik, sa prtljagom, preveze do uputne stanice, odnosno vašeg odredišta prvim sljedećim vozom ili ako prvi sljedeći voz ne saobraća prema istom odredištu, obezbijedi prevoz na drugi način, bez naplate veće prevoznine.
“Druga opcija je da putnik zahtijeva da ga prevoznik, bez naknade, preveze sa prtljagom u polaznu stanicu prvim sljedećim vozom koji saobraća prema polaznoj stanici i da mu vrati prevozninu u punom iznosu, a treća da odustane od daljeg putovanja i od prevoznika zahtijeva povrat prevoznine za neiskorišćeni dio puta u punom iznosu”, rekla je za MONDO Nada Savić Stevanović, portparol Žejeznica Srpske.
Prevoznik je, takođe,dužan da na zahtjev putnika, produži važnost voznoj karti, kao i da na istoj potvrdi ukidanje ili kašnjenje voza.
“Za štetu koja nastane zbog zakašnjenja voza ili prekida putovanja iz člana 13. navedenog zakona, prevoznik odgovara do iznosa dvostruke prevoznine, osim ako dokaže da prekid ili kašnjenje nisu nastupili njegovom krivicom”, izjavila je Savić Stevanović.
Ono što je zanimljivo je da Željeznice Republike Srpske nisu imale zahtjeva putnika za obeštećenje, pa nije bilo ni isplate po tom osnovu.
U Srbiji je, na primjer, prošle i ove godine samo šest putnika tražilo obeštećenje zbog kašnjenja vozova, a četiri zahtijeva su riješena u korist putnika, a na ime obeštećenja isplaćeno je 10.160 dinara što je oko 167 KM.
Sa druge strane, u EU putnici, ukoliko voz kasni sat vremena, mogu da zahtijevaju povrat od 50 odsto iznosa cijene karte.
U Njemačkoj je, kako piše "Politika"prošle godine isplaćeno 53,6 miliona evra obeštećenja putnicima, a pravo žalbe iskoristilo je 2,7 miliona putnika, koji su u prosjeku dobili po 20 evra.