Savjetodavna linija Plavog telefona koja je u proteklih sedam dana namijenjana osobama koje osjećaju poteškoće zbog koronavirusa primila je u ovom periodu oko 40 poziva na broj 080 05 03 05.
„Većina tih poziva su bili informativnog karaktera što znači da su se ljudi interesovali šta je linija, na koji način funkcioniše. Imali su neka pitanja vezano za izolaciju, za karantin što nije naša nadležnost pa smo te ljude upućivali na druge telefonske linije Instituta za javno zdravstvo RS, gdje su mogli dobiti relevantnije informacije. Bilo je nekih desetak poziva savjetodavnog karaktera, gdje su se ljudi javljali najviše zbog određenih strahova, zabrinutosti, povodom cijele situacije što je kod njih izazivalo prilično neprijatna osjećanja, te su naši savjetnici koji rade na 'Plavom telefonu' pružali tzv prvu psihološku pomoć gdje se procijenjivalo koja su to uvjerenja, odnosno koje su to misli koje su podstakle ta njihova osjećanja budući da osjećati strah u ovakvoj situaciji je sasvim u redu s tim da je razlika koliki intenzitet straha osjećamo i koje misli su pokrenule taj strah“, pojasnio je Saša Risojević, psiholog iz Banjaluke.
Podsjetio je da je 'Plavi telefon' savjetodavna linija Udruženja Nova generacija koja radi već osam godina i koja je bila namijenjena za savjetovanje djece ukoliko imaju neki problem, ali sada zbog novonastale situacije služi za savjete ljudima koji se susreću sa poteškoćama vezanim za koronavirus.
Dodao je da, ukoliko su misli u skladu sa situacijom da postoji realna opasnost i da se trebamo zaštiti, onda je takav strah veoma kvalitetan i adaptivan, te će ljudi, zahvaljujući takvom strahu biti motivisani da poštuju sve preporuke institucija.
„Međutim, ako je strah nastao usljed nekih katastrofičnih misli, da se bliži kraj svijeta ili slično, takav strah ljudima veže ruke i imaju doživljaj da su bespomoćni i da ne mogu ništa da učine i da upravljaju svojim životom. U takvim situacijama je ljude jako važno vratiti u stvarno stanje i ukazati im šta je ono što je stvarna opasnost i šta mogu uraditi u skladu sa svojim mogućnostima kako bi se zaštitili“, rekao je Risojević.
Kako je naglasio, u pozivima u proteklom periodu je preovladavao realan strah i realna osjećanja.
„Cilj osjećanja jeste da ih mi prihvatimo, da prepoznamo koje su to poruke koje nam osjećanja govore, tj na šta nas ona upućuju. Ako je u pitnju strah to je onda neka naša potreba da se zaštititmo, moguće je da se osjećamo nesigurno, a ako gaprihvatimo, mi automatski možemo i da reagujemo u skladu sa tim strahom. Postoje i osjećanja tuge, budući da ljudi mogu sada osjetiti i tugu jer ne mogu zadovoljiti svoje potrebe na način na koji su navikli ili su možda izgubili neku mogućnost koju su imali dok nije bilo krize, tako da je i u tom slučaju bitno da se prihvati osjećanje i da se reaguje u skladu sa njim. Može se javiti i osjećanje dosade i doživljaj da sene može izdržati situacija krize. U svim tim situacijama jako je bitno da prihvatimo osjećanje koje imamo i da prepoznamo koja je potreba u pozadini tog osjećanja koja nije zadovoljena i onda sami da napravimo strategiju kako možemo zadovoljiti potrebu“, savjetuje Risojević.
Naveo je da ljudi ponekad nemaju razvijene strategije i sve ove načine razmišljanja, te je u tom slučaju za njih dobro da pozovu plavi telefon, gdje će dobiti stručnu podršku.
„U slučaju da im ta podrška nije dovoljna mi u saradnji sa društvom psihologa imamo na raspolganju 11 psihoterapeuta koji takođe pokrivaju vrijeme rada plavog telefona i koji su dostupni u slučaju da je ljudima potrebna intenzivnija podrška i onda mogu potpuno besplatno da dobiju pomoć psihoterapeuta“, rekao je Risojević.