Nakon četrnaest godina od kada su počele prve aktivnosti u vezi sa izgradnjom prekograničnog mosta u Gradišci, danas je u Banjaluci potpisan sporazum o investicionom grantu, od 6,8 miliona evra za ovaj projekat.
U optimalnim okolnostima, odnosno ukoliko se što prije raspiše međunarodni tender, te Hrvatska izda građevinsku dozvolu, za tri godine prvi automobili trebalo bi da pređu preko ovog dugo očekivanog mosta.
Specijalni predstavnik Evropske unije u BiH Lars Gunar - Vigemark je ocijenio da je danas „dobar dan za EU i BiH“.
"Konačno započinje gradnja mosta u Gradišci kao dugogodišnjeg obećanja. Izuzetno mi je drago što će EU dati skoro sedam miliona evra za ovaj projekat", kazao je Vigemark.
On je naglasio višestruke koristi ovog projekta među kojima su da se prekogranični saobraćaj više neće morati odvijati kroz centar Gradiške, da će otvoriti oko 300 novih radnih mjesta, smanjiće se vrijeme prelaska međudržavne granice, pa će, na primjer kamioni, umjesto 30 čekati oko 12 minuta za prelazak i drugo.
"Nadam se da će to biti jedan od najvažnijih graničnih prelaza. Očekuje se da će za desetak godina dnevni prolazak biti oko 28.000 vozila",dodao je Vigemark.
Iz Evropske investicione banke su naglasili da su danas u Banjaluci potpisana dva sporazuma, a osim bespovratnih sredstava za most u Gradišci, to je i 47 miliona evra za završetak auto-puta Banjaluka – Doboj.
Iz EIB-a su istakli da su opredijeljeni da obezbjđuju sredstva za infrastrukturnu povezanost u ovom regionu.
"Mi smo finansijski partner vlastima u BiH, a ovo su vaši i projekti ove zemlje. Mi smo tu da pomognemo da se oni realizuju", poruka je iz EIB-a.
Ministar finansija i trezora BiH Vjekoslav Bevanda je napomenuo da je izgradnja mosta u Gradišci 50 odsto na Hrvatskoj, a 50 odsto na BiH, te da je novim grantom riješen dugogodišnji problem.
Premijerka RS Željka Cvijanović je kazala da je tokom 14 godina razgovarano sa više hrvatskih vlada, ali da su se uvijek dešavali „zastoji“.
"Ušli smo u finalnu fazu. Radni tim između RS, BiH i Hrvatske usaglašava tendersku dokumentaciju, a nakon što se završi finansijska konstrukcija, može se ići na raspisivanje međunarodnog tendera, nakon što i Hrvatska izda građevinsku dozvolu", rekla je Cvijanović, te podvukla da je nakon svega toga potrebno oko dvije godine za gradnju mosta.
Ona je pojasnila i da je ukupna vrijednost mosta 17 miliona evra, a auto-puta Banja Luka – Doboj 565 miliona evra.