• Izdanje: Potvrdi
Čitaoci reporteri

ČITAOCI REPORTERI

Videli ste nešto zanimljivo?

Ubacite video ili foto

Možete da ubacite do 3 fotografije ili videa. Ne smije biti više od 25 MB.

Poruka uspješno poslata

Hvala što ste poslali vijest.

Dodatno
Izdanje: Potvrdi

Ukucajte željeni termin u pretragu i pritisnite ENTER

Hrvati ukidaju naplatne kućice: Evo kako će se naplaćivati putarina

Autor Nikolina Damjanić

Krajem 2026. godine Hrvatska bi trebalo da dobije novi sistem elektronske naplate putarine koji će se zasnivati na slobodnom prolazu, odnosno čitanju registarskih tablica ili ENC uređaja.

 shutterstock_2287233623.jpg Izvor: Shutterstock

U praksi, to znači da Hrvati ukidaju naplatne kućice.

Ugovor o u izgradnji novog sistema naplate danas su potpisali predsjednik Uprave Hrvatskih autocesta Boris Huzjan i predsjednik Uprave slovačke firme "SkajTol" Martin Okali. Vrijednost ugovora je 80 miliona evra a cjelokupan projekt u potpunosti se finansira EU sredstvima.

Novi sistem naplate putarine, koji ima mogućnost protoka tri hiljade vozila u satu, biće ugrađen na svih 1.341 kilometara auto-puta u Hrvatskoj kojima upravljaju HAK, Auto-put Zagreb-Macelj i Bina Istra.

U planu je 208 naplatnih tačaka, a za brzu registraciju korisnika predviđeno je 140 staza. Takođe će biti angažovane 74 mobilne jedinice za nadzor i kontrolu registrovanih korisnika auto-puta.

"Ovo je istorijski projekat koji označava prekretnicu za cjelokupan sistem auto-puteva i načina njihovog korištenja, a imaće i veliki uticaj na turizam i dolaske stranih državljana u Hrvatsku", rekao je ministar saobraćaja Hrvatske Oleg Butković nakon potpisivanja ugovora, prenosi "Jutarnji list".

On je najavio da nakon uvođenja novog sistema naplate neće biti povećanja cijene putarine.

"Uvjeravam vas da ćemo novi sistem naplate ugraditi u predviđene dvije godine", kazao je nakon potpisa Matej Okali, predsjednik uprave "SkajTola".

Butković je istakao da je najveći izazov ovog projekta spriječiti da niko ko koristi auto-put ne prođe bez plaćanja putarine.

HAK je objavio i kako će se sve obavljati registracija:

putem nove javne veb stranice (korisnik unosi registarsku oznaku vozila i podatak o bankovnoj kartici koja će biti korištena za plaćanje troškova),
putem mobilne aplikacije,
registracijom u prodajnim uredima Hrvatskih autocesta d.o.o. i koncesionara,
neposredno na ulasku na auto-put na jednoj od namjenskih staza za brzu registraciju (vozilo treba ući u registarsku stazu, kratko se zaustaviti kako bi sistem automatski prepoznao registarsku oznaku vozila i kako bi korisnik sam unio podatke o bankovnoj kartici),
kod nekog od prodajnih partnera (benzinske stanice, stanice za tehnički pregled itd.),
kupovinom ENC uređaja (on-lajn putem javne veb stranice sa dostavom na željenu adresu, u prodajnim kancelarijama Hrvatskih autocesta d.o.o. i koncesionara ili odlaskom kod nekog od prodajnih partnera).
Postojeći ENC korisnici će morati samo da povežu ENC uređaj sa registarskom oznakom vozila. Teška vozila za koja je ENC obavezan takođe će morati da povežu uređaj s registarskom oznakom vozila.

Iz HAK-a napominju i da će stranci, odnosno turisti, lako i brzo moći da obave registraciju putem većeg broja različitih kanala prodaje, a ENC će moći da se kupi preko veb portala.

"Očekuje se uglavnom korištenje putem anonimne registracije (potrebna registarska oznaka i kreditna kartica)", dodaju.

Kontrole naplate putarine obavljaće se mobilnim jedinicama, odnosno posebno opremljenim vozilima koja su u direktnoj komunikaciji sa nadzornim centrima, koji prate korištenje auto-puteva i rješavaju sporene transakcije.

Mobilne jedinice će se sastojati od 60 vozila HAK-a, 9 vozila BINA-Istre i 5 vozila Autocesta Zagreb-Macelj.

U HAK-u očekuju da će novi sistem smanjiti operativne troškove, povećati udobnost putovanja i omogućiti fleksibilnost plaćanja. Sistem će, dodaju, biti u potpunosti interoperabilan sa postojećim evropskim sistemima naplate putarina, što za vozače teških vozila znači da će s jednim uređajem na teškom vozilu moći da koriste auto-putevi širom Evrope.

(Srna/MONDO)

Još iz INFO

Komentari 0

Komentar je uspješno poslat.

Vaš komentar je proslijeđen moderatorskom timu i biće vidljiv nakon odobrenja.

Slanje komentara nije uspjelo.

Nevalidna CAPTCHA

MONDO REPORTAŽE