• Izdanje: Potvrdi
Čitaoci reporteri

ČITAOCI REPORTERI

Videli ste nešto zanimljivo?

Ubacite video ili foto

Možete da ubacite do 3 fotografije ili videa. Ne smije biti više od 25 MB.

Poruka uspješno poslata

Hvala što ste poslali vijest.

Dodatno
Izdanje: Potvrdi

Ukucajte željeni termin u pretragu i pritisnite ENTER

Zašto u nekim evropskim zemljama ukidaju staze za bicikliste i uvode osiguranje za bicikle?

 Željko Svitlica
Autor Željko Svitlica

Španski grad Saragosa želi da prvi u Evropi uvede obavezno osiguranje bicikala za bicikliste

 U Španiji ukidaju biciklističke staze i uvode osiguranje za bicikle Izvor: Grad Banjaluka/A. Čavić

Ovaj potez dio je rastuće reakcije u Španiji i Evropi protiv biciklista zbog kojih su nove biciklističke staze uklonjene i optužbi da gradovi zloupotrebljavaju sredstva EU koja su namijenjena za ove svrhe, piše Euronews Green.

Gradsko vijeće Saragose saopštilo je prošle nedjelje da želi da osiguranje postane obavezno za sve bicikliste i korisnike električnih skutera (trotineta).

Ovu mjeru je predložila krajnje desničarska partija Voks, a sa njom se složila konzervativna Narodna partija (PP). Kažu da žele da okončaju 'pravnu nesigurnost' u slučajevima kada je biciklista uključen u nesreću.

Ako ta mjera prođe, grad na sjeveroistoku Španije bi bio prvi u Evropi koji bi primorao bicikliste da se osiguraju od građanske odgovornosti. Biciklističke organizacije su se oštro protivile toj ideji.

„Saragosa bi bila izuzetak u svijetu“, kažu u organizaciji "Colectivo Pedalea", protestna grupa urbanih biciklista u Španiji.

Ona dovodi u pitanje zakonitost takvog poteza i poziva odbornika koji stoji iza toga da podnese ostavku.

Laura Vergara, menadžer u "Conbici", grupi koja zastupa prava biciklista u Španiji, kaže za Euronevs Green da je to neproporcionalna mjera jer „ne postoji statistika o nezgodama koja pokazuje potrebu da se obezbijedi obavezno osiguranje“.

Ona kaže da je većina ljudi već pokrivena za nesreće na biciklu kroz druge polise i da bi to destimulisalo ekološki prihvatljive oblike putovanja. Ukoliko mjera prođe, osiguravači procenjuju da bi bicikliste koštalo oko 20 evra godišnje.

Ali nije jasno da li će dobiti konačno odobrenje. PP i Voks su to stavili u gradsku uredbu o mobilnosti objavljenu prošle nedjelje. Ova uredba je sada otvorena za period javnih konsultacija u trajanju 30 dana prije nego što bude zvanično usvojena.

Odbornik PP Hose Migel Rodrigo rekao je da tekst "nije definitivan" i da je otvoren za promjene, preneo je španski list Heraldo.

Vergara smatra da „neodrživa mjera koja je izazvala veliku pometnju u javnosti i pometnju među ljudima” neće proći.

Švajcarska je ranije imala oblik obaveznog osiguranja za bicikliste, ali je on ukinut 2012. godine i većina osiguravača je automatski uključila odgovornost za nesreće na biciklu u svoje osiguranje od lične odgovornosti. Nigdje drugdje u Evropi se to ne zahtijeva.

Bez obzira da li plan Saragose prođe ili ne, kritičari kažu da je to još jedan simbol eskalacije kulturnog rata u Španiji i drugim dijelovima Evrope protiv održivog transporta i politike planiranja zaštite životne sredine.

Mnogo negativnih reakcija u Španiji je usredsređeno na zakon o klimi usvojen 2021. koji je obavezao svaki grad da uvede zone niske emisije. Da bi se to postiglo i poboljšala održiva saobraćajna infrastruktura, EU je obezbijedila 1,5 milijardi evra.

Međutim, neka gradska vijeća pod kontrolom desnice odbijaju da u potpunosti sprovode zakon.

Valjadolid je čak potrošio stotine hiljada evra da ukloni nove biciklističke staze u gradu. Ovo je navelo Evropsku komisiju da otvori preliminarnu istragu o potencijalnoj zloupotrebi sredstava.

Španska ministarka za životnu sredinu Tereza ​​Ribera rekla je u četvrtak da je ukidanje biciklističkih staza „direktan napad na kvalitet života u tim gradovima“. Ona je rekla da se to dešava „iz dogmatskih, ideoloških i slučajnih razloga” i da će ti gradovi morati da vrate sredstva EU.

Izvan Španije bilo je kontroverzi oko mjera zelenog transporta. Konzervativni premijer Velike Britanije Riši Sunak obećao je da će zaustaviti "mjere protiv automobila" u britanskim gradovima prošle godine jer želi  "da okonča rat protiv vozača".

U Berlinu je bilo sličnih argumenata. Demohrišćani desnog centra (CDU) su prošle godine došli na vlast u gradu kao vodeći partner u koaliciji sa SPD-om lijevog centra i počeli da zaustavljaju projekte biciklističkih staza kako bi sačuvali parking mjesta. U saopštenju ranije ove godine, grupa za kampanju "Mijenjanje gradova" osudila je situaciju.

„Nijedna autobuska traka nije izgrađena 2023. godine, tramvajski projekti su stavljeni na čekanje, širenje biciklističkih staza je usporeno i sada se planira njihovo ponovno uklanjanje kako bi ulice bile pogodnije za automobile“, navodi se.

"SPD i CDU su nam obećali grad koji funkcioniše – ono što smo dobili je prljav vazduh i opasne ulice".

Političke prepirke i debate ne pokazuju znake usporavanja u ovim zemljama.

Euronews navodi da je 300.000 prijevremenih smrti uzrokovano zagađenjem vazduha u Evropi svake godine.

(MONDO)

Još iz INFO

Komentari 0

Komentar je uspješno poslat.

Vaš komentar je proslijeđen moderatorskom timu i biće vidljiv nakon odobrenja.

Slanje komentara nije uspjelo.

Nevalidna CAPTCHA

MONDO REPORTAŽE