Digitalizacija i 21. vek donijeli su to da roditelji istog časa mogu da znaju kakvu su ocjenu njihova djeca dobila u školi tog dana. Međutim, kako ovo djeluje na djecu?
Srednja škola u Holandiji odlučila je da blokira roditeljima pristup ocjenama svoje djece tokom jednog tromjesječja kako bi smanjila pritisak na učenike da postignu bolje rezultate.
Kao i u mnogim zemljama, u Holandiji učenici moraju da postignu određeni uspjeh kako bi prešli u sljedeću godinu, ali je škola Jordan – Montesori Licej u Utrehtu otkrila da aplikacija zbog koje roditelji znaju za svaku ocjenu svoje djece izaziva stres kod učenika.
Stijn Uitenbogaard, nastavnik ekonomije u ovoj školi, proučavao je 500 učenika, polovinu generacije, i otkrio da su djeca čiji roditelji redovno provjeravaju aplikaciju ojcenjivala svoj stres sa 2,7 od pet. Djeca čiji roditelji nisu stalno provjeravali aplikaciju prijavila su nivo stresa od dva.
"Ovaj pritisak na učenike da postignu uspjeh je, po mom mišljenju, zaista moderan fenomen. Kada sam ja bio u školi, izvještaj se dobijao četiri puta godišnje, ali ste u međuvremenu mogli sami odlučiti kada i šta ćete reći roditeljima. Danas roditelji mogu dobiti obavještenje na telefonu: ‘Hej, vaše dijete je dobilo novu ocjenu,’ i dete dolazi kući gde ga roditelji čekaju spremni za razgovor. Ovo je zastrašujuće" rekao je Uitenbogaard.
Nakon što je razgovarao o rezultatima sa rektorom Gertom Lojshelderom, rukovodstvo škole predložilo je mesečnu pauzu u dijeljenju rezultata. Grupe učenika su reagovale pozitivno, 95 odsto roditelja se složilo, a savjeti roditelja su insistirali na suspenziji od 10 nedjelja.
Lojshelder, pedagog sa 40 godina iskustva, smatra da anksioznost u vezi sa ocjenama u glavnom holandskom školskom sistemu preovladava nad razvojem životnih vještina kao što su empatija i fleksibilnost. Montesori metod, rekao je, podrazumeva pružanje učenicima "odgovornosti i vlasništva nad izborima koje prave u svom procesu učenja".
Izvor: Stefano Guidi"Činjenica da roditelji ‘vise’ nad ramenima učenika samo izaziva stress. U našem obrazovnom sistemu uvijek kažemo: ‘Imate pravo da pogriješite. Tako učite" rekao je.
Pozitivne reakcije
Lobke Vlaming, direktorka Udruženja roditelja i obrazovanja (Ouders en Onderwijs), rekla je da su reakcije na ovaj pilot projekat bile pozitivne.
"Već neko vrijeme čujemo za zabrinutost roditelja u vezi s pritiskom na postignuće, kao i o privatnosti djece", izjavila je.
"Možda imaju pravo da ne dijele sve informacije o sebi sa svima. A ovo ne bi trebalo da zamijeni razgovor između škole i roditelja ako stvari ne idu dobro, jer ponekad roditelji čuju za to prekasno".
Škola blizu Utrehta nije jedini glas koji poziva na manji pritisak i opsesiju ocjenama u vreme opadanja rezultata iz matematike i jezika, hitnog nedostatka nastavnika i sve većeg broja djece koja napuštaju školu. Ponavljane studije, kao što je izveštaj iz 2021. godine Saveta za obrazovanje Holandije, pozivaju na kasnije testiranje i selekciju kako bi se smanjio stres i unapredile jednake mogućnosti.
Karen Vei, bivša direktorka test-servisa Bureau ICE koja je napisala tezu o tome gdje holandski sistem testiranja griješi, pohvalila je ovaj eksperiment.
"Cijeli naš sistem testiranja znači da djeca ne smeju da omanu i da je svaki rezultat važan. Ali ako ne dobijete ‘zadovoljavajuću’ ocjenu, trebalo bi da imate šansu da ponovo pokušate … Važno je da razumijete" rekla je.
(EUpravo zato/Gardijan)