• Izdanje: Potvrdi
Čitaoci reporteri

ČITAOCI REPORTERI

Videli ste nešto zanimljivo?

Ubacite video ili foto

Možete da ubacite do 3 fotografije ili videa. Ne smije biti više od 25 MB.

Poruka uspješno poslata

Hvala što ste poslali vijest.

Dodatno
Izdanje: Potvrdi

Ukucajte željeni termin u pretragu i pritisnite ENTER

Solarni avion dobio nasljednika (V)

Eksperimentalni avion sa ljudskom posadom, koji ne pokreće fosilno gorivo već energija Sunca, predstavljen je danas u Pajernu u Švajcarskoj.

Švajcarski konstruktori i piloti Solar impulsa 2, Bertran Pikar i Andre Boršberg, poručili su tokom svečanog otkrivanja letjelice da taj avion, koja svoja četiri električna motora sa propelerima napaja preko više od 17.000 foto-naponskih ćelija, predstavlja nadu u mogućnost čistih tehnologija i obnovljivih izvora energije da jednog dana zaštite ljudsku vrstu.

"Uvijek govorimo da treba da zaštitimo prirodu, ali ne brinite, ona može samu sebe da sačuva. Ukoliko jednog dana na planeti ne bude više ljudi, priroda će nastaviti da živi. Zato moramo da zaštitimo ljude od svih problema koji mogu da unište ljudska bića. Zato je podrška ovom projektu veoma važna", poručio je Pikar.

Zadatak koji su Pikar i Boršberg postavili sebi tokom narednih mjeseci jeste da što bolje pripreme letjelicu i sebe, kako bi sredinom sljedeće godine obletjeli cijelu zemaljsku kuglu sa svega četiri ili pet sletanja.
"Novina u ovom projektu jeste let preko okeana, koji će sigurno trajati barem pet dana i pet noći. Kada budemo poletjeli sa obala Kine, nećemo znati kakvo će vrijeme da nas očekuje, jer je pet dana predugačak period za prognozu. Moraćemo da pronađemo način da dođemo do druge obale po dobrom vremenu, jer ovaj avion mora da leti po relativno dobrom vremenu", izjavio je Boršberg Tanjugu.

On je podsjetio da je avion baziran na obnovljivim izvorima energije, što mu omogućava da leti nedjeljama i mjesecima, ali da je za let oko sveta potrebno i pilot da bude sposoban za taj izazov.

Kako je objasnio, Pikar i on su se spremali na različite načine, koristeći jogu, meditacije, različite tehnike disanja...

"Namjeravamo da imamo kratke periode sna, od najviše 20 minuta, samo kada letimo iznad okeana. To smo trenirali u simulatorima letenja i van njih, na velikoj nadmorskoj visini. Spavali smo šest puta po 20 minuta, tokom 24 sata, četiri dana zaredom. Tu naučiš mnogo o sebi i svako mora za sebe da pronađe način kako da to postigne", rekao je Boršberg.

Govoreći o izazovima s kojim se suočavao tim konstruktora, Boršberg je istakao da je najteži problem bilo napraviti što lakšu letjelicu, ali i doći do najboljeg rješenja oko kojeg će se složiti svi učesnici projekta.

Kada je riječ o praktičnoj i svakodnevnoj upotrebi aviona na solarni pogon, Boršberg je ocijenio da će za to biti potrebno vrijeme i podsjetio da je trebalo da prođe 25 godina od prvog leta braće Rajt, do Lindbergovog preleta okeana, kao i još 25 godina da u avionu na istoj relaciji bude 100 putnika.

"Ista situacija je i ovdje. Ali šta možemo da uradimo jeste da tehnologiju, koja je razvijena na ovom projektu, primijenimo i u druge svrhe. Primjer je pjena koju koristimo za izolaciju pilotske kabine od hladnoće. Sada je koristimo u frižiderima širom svijeta kako bismo smanjili njihovu energetsku potrošnju kroz izolaciju. Primjena ovih tehnologija može da počne danas, ne mora da čeka do sutra", zaključio je Boršberg.

Letjelica koja je danas predstavljena je nasljednica Solar impulsa, koji je prethodnih pet godina, od kada je 2009. konstruisan, postavio nekoliko svjetskih rekorda - prvi noćni let solarnog vazduhoplova, koji je trajao 26 sati, 10 minuta i 19 sekundi, zatim prvi let između kontinenata - od Madrida do Maroka, ali i od zapadne do istočne obale Sjedinjenih Američkih Država.

Najveći uspjeh "Solar impulse" je ostvario upravo nad sjevernoameričkim kontinentom, 23. maja 2013, kada je bez kapi fosilnog goriva, samo uz pomoć energije Sunca, preleteo 1.506 kilometara - od Feniksa do Dalasa.

Tokom tog leta, koji je trajao nešto kraće od 19 sati i kojim je oboren svjetski rekord u pređenoj daljini jednog solarnog vazduhoplova, u kokpitu se nalazio Andre Boršberg.

Za razliku od prototipa, u čijoj izgradnji su korišćeni postojeći materijali i tehnologije, "Solar impulse 2" je zahtijevao razvoj novih materijala i konstruktorskih metoda, poput nanotehnologije koju je proizvela kompanija "Bayer MaterialScience".

Ta kompanija postala je zvanični partner na projektu švajcarskog Solarnog impulsa 2010, od kada više od 24 istraživača rade u laboratorijama kompanije u Leverkuzenu, Dormagenu i Krefeld-Uerdingenu, na idejama za lake konstrukcije i energetsku efikasnost, poput dijelova pilotske kabine, krila i motorne gondole.

Prema riječima Ričarda Nortkota, nadležnog za sektor održivog razvoja u Bajer Material Science, projekat "Solar impuls" je veoma značajan upravo zato što je zasnovan na ideji održivog razvoja i što većoj upotrebi prirodnih resursa, poput solarne energije.

"Brošberg i Pikar su dokazali da je nemoguće moguće, da možete da ostvarujete snove. I mi se tu pronalazimo. Želimo da pokažemo da kompanija poput Bajera, svojom tehnologijom i inovacijama može da doprinese nauci u kreiranju boljeg života. Kada smo spojili našu tehnologiju sa njihovim snovima, zapravo smo postigli nešto što je stvarno i što će obleteti svet 2015. To je zaista uzbudljiva avantura", rekao je Nortkot Tanjugu.

VIDEO

(MONDO, Foto: Beta/Jean Revillard for Solar Impulse 2 via AP Images)

Još iz INFO

Komentari 0

Komentar je uspješno poslat.

Vaš komentar je proslijeđen moderatorskom timu i biće vidljiv nakon odobrenja.

Slanje komentara nije uspjelo.

Nevalidna CAPTCHA

MONDO REPORTAŽE