• Izdanje: Potvrdi
Čitaoci reporteri

ČITAOCI REPORTERI

Videli ste nešto zanimljivo?

Ubacite video ili foto

Možete da ubacite do 3 fotografije ili videa. Ne smije biti više od 25 MB.

Poruka uspješno poslata

Hvala što ste poslali vijest.

Dodatno
Izdanje: Potvrdi

Ukucajte željeni termin u pretragu i pritisnite ENTER

Ko je kriv za propuste u potrazi za avionom?

Pokrenuta istraga koja treba da utvrdi zašto su propuštene sve prilike da se identifikuje i locira let MH370 u prvim satima poslije nestanka.

Malezijske vlasti započele su istragu u vrhu civilne i vojne avijacije da bi utvrdile zašto su propuštene sve prilike da identifikuju i lociraju let MH370 u prvim haotičnim satima poslije njegovog nestanka.

Kako je Rojtersu rekao visoki malezijski zvaničnik, preliminarna istraga započela je u trenutku povećanih tenzija između civilnih i vojnih vlasti oko pitanja ko snosi veću odgovornost za prvobitnu konfuziju i greške koje su dovele do jednonedjeljne potrage za avionom - u pogrešnom okeanu.

"Istražujemo šta se dešavalo u tom trenutku i ne mogu da kažem ništa više od toga, jer uključeni su i vojska i vlada", rekao je taj neimenovani zvaničnik.

U intervjuu Rojtersu prošlog vikenda, izvršni direktor Malezija erlanjza (Malaysia Airlines) Ahmed Jahja rekao je da su unutrašnje istrage u toku, iako je i on odbio da otkrije detalje.

Nejasno je i ko bi u vladi mogao biti nadležan za takve istrage.

Malezijska opoziciona koalicija zahtijevala je pokretanje parlamentarne istrage o događanjima na zemlji u prvih nekoliko sati poslije nestanka aviona, a vlasti su odgovorile da nikakva formalna istraga ne bi trebalo da počne dok ne pronađu crnu kutiju "boinga 777", koji je nestao sa 227 putnika i 12 članova posade.

Malezija vjeruje da je avion pao u južni dio Indijskog okeana, pošto je namjerno preusmjeren sa rute Kuala Lumpur - Peking.

Kako proizilazi iz razgovora koji su obavljeni sa nekoliko nadležnih, u kontroli letenja pretpostavili su da se avion okrenuo za povratak na aerodrom u Maleziji zbog mehaničkih problema, kad je nestao sa civilnog radara u 1.21 sat poslije ponoći, po lokalnom vremenu.

Rojters citira pet izvora, koji su željeli da ostanu anonimni, a koji su do sada dali najdetaljniji uvid u dešavanja na zemlji u satima kad je avion nestao.

"Prvobitna pretpostavka bila je da je avion promijenio pravac zbog mehaničkog problema ili, u najgorem scenariju, zato što se srušio. Na tim mogućnostima smo radili", kaže izvor.

Vojni zvaničnik kaže da je kontrola letenja oko dva sata poslije ponoći obavijestila vojsku da je avion nestao. Standardna procedura je, kako kaže, informisanje o takvoj stvari u roku od 15 minuta.

I drugi vojni izvor potvrđuje da je obavještenje došlo "sporo", iako ne precizira kad.

Izvor iz civilne avijacije, međutim, tvrdi da je njihov odgovor bio u skladu sa pravilima, ali nije rekao tačno vrijeme obaveštavanja vojnih vlasti.

Kad je vojska obavještena, vojni radar je registrovao neidentifikovani avion koji je letio ka zapadu, preko poluostrvskog dijela Malezije.

Vojni radar je posljednji signal sa tog leta, koji je mogao da bude MH370, zabeležio u 2.15, na poziciji 320 kilometara sjeverozapadno od zapadne malezijske obalske države Penang.

Najviši vojni zvaničnici javno su govorili da borbeni avioni američke i ruske proizvodnje, koji su stacionirani u vazdušnoj bazi u Penangu, nisu poslati da presretnu avion, jer nije registrovan kao "neprijateljski".

"Kad smo obaviješteni o situaciji, naši ljudi su provjerili radar. Primijetili smo da postoji neoznačen avion, ali nismo mogli da potvrdimo njegov identitet", kaže visoki vojni zvaničnik. Kako je objasnio, vojni avion nisu podignuti, jer je na osnovu informacija od kontrole letenja i odsjeka civilne avijacije zaključeno da avion možda ima mehaničke probleme i da se možda vraća ka Penangu.

Kako navodi Rojters, iako bi mrak otežavao tu akciju, vojni avioni mogli su da ga isprate bar djelimično. Tako su u Grčkoj, 2005, dva aviona F16 ispratila let "Helios ervejza" (Helios Airways), u kojem je bila 121 osoba, kad je izgubljen kontakt kontrole letenja sa tim letom. Piloti F16 videli su prazno pilotsko mjesto i kopilota koji je pao na kontrolnu tablu.

Dekompresija je tada onesvijestila i posadu i putnike, pa se avion, koji je neko vreijme letio na automatskom pilotu, zakucao u planinu kad je ostao bez goriva.

Sljedeće otvoreno pitanje između malezijskih civilnih i vojnih vlasti je da li je vojska zadržavala informacije do kojih je došla, o poziciji aviona iznad poluostrva.

Dvojica civilnih zvaničnika kažu da je vojna birokratija odlagala proslijeđivanje te informacije, iako nisu otkrili u kojem trenutku su podatke zapravo dobili. Zbog toga se, kažu, gubilo dragocjeno vrijeme pretragom u Južnom kineskom moru.

Vladini izvori rekli su i da je premijer Nadžib Razak morao da "prisili" vojsku da preda radarske podatke istražiteljima u prvoj nedjelji poslije nestanka aviona.

Vojni izvori tvrde da nisu željeli da stvaraju konfuziju prije nego što potvrde podatke.

(MONDO/Tanjug, Foto: Guliver/Getty Images/Thinkstock Ilustracija)

Još iz INFO

Komentari 0

Komentar je uspješno poslat.

Vaš komentar je proslijeđen moderatorskom timu i biće vidljiv nakon odobrenja.

Slanje komentara nije uspjelo.

Nevalidna CAPTCHA

MONDO REPORTAŽE