Jedan od preživelih u padu bolivijskog aviona ispričao šta mu je spasilo život. Podsećanje na Vesnu Vulović, koja je preživela pad sa 10.000 metara!
Nesreća bolivijskog aviona, koji se u utorak srušio u Kolumbiji, pri čemu je čudesno preživelo pet putnika, ponovo je pokrenulo pitanja o mogućnostima preživljavanja avionskih nesreća.
Pravim čudom, poslednju avionsku nesreću preživelo je pet putnika.
Jedan od preživelih, član letačkog osoblja, tehničar Ervin Tumiri, izjavio je lokalnim medijima da je preživeo pad tako što se ponašao u skladu sa preporukama u takvim situacijama.
"Preživeo sam zahvaljujući tome što sam postupao po bezbednosnom protokolu. Mnogi su počeli da vrište, zavladala je opšta panika. Ja sam zgrabio neke torbe i stavio ih među noge i zauteo fetus položaj, kakav se preporučuje u takvim situacijama", ispričao je on.
Nažalost, mnogi nisu bili te sreće.
Preživela stjuardesa Ksimena Suares potvrdila je priču koja se pojavila u kasnim večernjim satima utorka. Avion kojim su putovali fudbaleri brazilske fudbalske ekipe Šakenonense nije bio namenjen za tako dugačak put!
"Avion se samo ugasio i velikom brzinom se strmoglavio i udario u tlo. Avion nije namenjen za tako dugačka putovanja", prenose njene reči kolumbijski mediji.
IMA LI "SIGURNIH" MESTA U AVIONU?
Pravila nema. Nema sigurnog mesta u avionu, mada stručnjaci kažu da su neka mesta "sigurnija" od ostalih. Pre svega u repu aviona.
Ovome u prilog ide i analiza stranice Aviation Safety Network kojom su obuhvaćene 273 avionske nesreće u kojima su neki od putnika preživeli. I iz ove analize proizlazi da je najveća verovatnoća za preživljavanje ako sedite u zadnjem delu letelice.
Za većinu nesreća, njih 194, nema podataka o mestima na kojima su sedeli preživeli putnici. U 20 nesreća preživeli su putnici samo iz repa aviona, a još sedam ih je preživelo sedeći u prednjem i u zadnjem delu aviona. Jedanaest nesreća preživeli su samo putnici iz prednjeg dela aviona, a u osam oni spreda i iz sredine kabine.
U pet nesreća preživeli su samo putnici iz srednjeg dela aviona.
ČUDO IZ SRBIJE - VESNA VULOVIĆ
Najpoznatija osoba koja je preživela avionsku nesreću je Vesna Vulović koja je kao 23-godišnja stuardesa, 26. januara 1972. godine preživela pad aviona JAT-a DC 9, čiji uzrok eksplozije ni danas nije poznat.
Prema jednoj verziji, eksplodirala je podmetnuta bomba u avionu koji je leteo na liniji Kopenhagen - Zagreb. U avionu je bilo 29 ljudi i niko, osim nje, nije preživeo.
Avion se raspao iznad opštine Srpska Kamenice u tadašnjoj Čehoslovačkoj, a Vulović, koju su u repu aviona zarobila kolica sa hranom, jedina je preživela pad sa visine od 10.160 metara!
Od posledica pada imala je frakturu lobanje, obe slomljene noge, tri slomljena pršljena i kao posledicu privremenu paralizu od struka nadole. Prohodala je posle nekoliko uzastopnih operacija, za nekoliko meseci.
Ona se na letu našla slučajno. Radila je kao stjuardesa tek osam meseci.
"Bila je još jedna Vesna, koja je trebalo da na ovom letu bude stjuardesa, ali su greškom stavili mene na spisak... Tek osam meseci sam radila kao stjuardesa. Bila sam srećna, jer nikada do tada nisam videla Kopenhagen", ispričala je davno u jednoj emisiji Vulović, dodajući da joj je ta greška potpuno promenila život.
Godinama kasnije prisetila se tih užasnih momenata:
"Prvo što sam htela jeste da zapalim cigaretu, a onda sam se zapitala: 'Šta je sa mojim psom i mačkom?'", ispričala je u intervjuu za rusku televiziju.
Penzionisana je 1991. godine. Ušla je u Ginisovu knjigu rekorda kao osoba koja je preživela pad sa najveće visine bez padobrana, a to priznanje uručio joj je Pol Makartni.
SAVETI STRUČNJAKA
1) OSTANITE MIRNI - panika ne pomaže.
2) OSMOTRITE GDE SEDITE - kad se ukrcate u avion proučite svoju okolinu. Vidljivost će se smanjiti ukoliko se kabina ispuni dimom. Zato prebrojte redove između vas i dva najbliža izlaza za nuždu.
3) PAŽLJIVO SLUŠAJTE STJUARDESE - Mnogi ne obraćaju pažnju na bezbednosni protokol koje stjuardi i stjuardese pokazuju pre svakog poletanja. Treba da ih slušate.
4) OBUCITE SE ADEKVATNO - Preporuka je da uvek imate odeću dugih rukava i nogavica jer će vam, u slučaju nesreće, biti važno da zadržite toplotu tela.
5) SIGURNOSNI POJAS - Najbolje je da budete vezani, ali zapamtite i kako se otkopčava. Mnogi u panici to zaborave. A i, kažu stručnjaci, ako ima mesta u zadnjem delu aviona, pređite u taj deo.
6) FETUS POLOŽAJ JE PREPORUČLJIV - Vratite sedište u uspravan položaj, spustite glavu na kolena ili je naslonite na sedište ispred vas. Ruke stavite iza glave, ali nemojte ispreplesti prste. Laktove držite uz glavu, ali ne preko kolena. Noge treba držati što dalje od sedišta ispred vas. I zanemarite glasine na internetu da vam taj položaj garantuje slomljeni vrat i kičmu - on dokazano smanjuje povrede.
7) PRSLUK ZA SPASAVANJE - Pre poletanja proverite gde je prsluk za spasavanje. TrRebalo bi da se nalazi ispod sedišta.
8) PRSLUK NE TREBA NADUVATI U AVIONU - Većina od 123 putnika koji su poginuli u padu Boinga 767 "Etiopijan erlajnza" 1996. godine u more, naduvali su svoj prsluk u avionu, zbog čega nisu mogli da zarone do izlaza u potopljenom avionu.