Da bi dva Mercedes-Majbaha stigla do Kim Džong-una i zaobišla međunarodne sankcije, bilo je potrebno pet meseci, učestvovalo je pet kompanija iz pet zemalja
"Nemamo ideju odakle naše limuzine (Mercedes-Majbah) u Severnoj Koreji", glasilo je saopštenje Daimlera na informaciju da Kim Džong-un poseduje dva luksuzna blindirana Mercedes-Majbaha – S600 Pulman i S62.
Portal The Drive donosi "filmsku" priču kako su ovi modeli dospeli u Severnu Koreju koja je pod sankcijama UN-a u okviru kojih je zabranjen uvoz luksuzne robe u koju svakako spadaju i ove limuzine.
Centar za napredne studije odbrane (C4ADS), neprofitna organizacija sa sedištem u Vašingtonu, u partnerstvu sa Nju Jork Tajmsom, objavila je izveštaj 16. jula. Izveštaj takođe navodi da su analitičari koristili "softver i sisteme" Palantira, kalifornijske kompanije za softver i analitiku, koja je usko povezana sa američkim obaveštajcima i američkom vojskom.
U izveštaju se navodi da su najnovije predsedničke limuzine, koje je javnost prvi put videla u februaru ove godine, prokrijumčarene prilično zanimljivom trasom sa "zaustavljanjima" u Kini, Japanu, Južnoj Koreji i Rusiji.
Pored ova dva automobila, severnokorejski režim je od 2016, usprkos sankcijama, uvezao više od 800 stranih automobila i kamiona, uključujući i luksuzne modele.
Analiza se u velikoj meri usredsređuje na slučaj ova dva Majbaha, od kojih se u jednom Kim vozio u Vijetnamu gde se početkom godine sastao sa američkim predsednikom, Donaldom Trampom.
"Vrhunska luksuzna roba ima zajedničke karakteristike sa robom koju Severna Koreja koristi u programu naoružanja: obe su dificitarne, skupe i imaju veliki značaj za Kimov režim", stoji u izveštaju C4ADS. "Međutim, za razliku od vojne robe, put luksuznih proizvoda, kao što su blindirana vozila marke Mercedes, lako se mogu pronaći u javno dostupnim trgovačkim evidencijama i u lukama."
Tačno poreklo modela S600 je pomalo nejasno. Daimler, čiji je Mercedes-Majbah brend, prodaje oklopljene verzije "Pullman Guard" posebnim VIP osobama, uključujući vladine zvaničnike, i kaže da uvek detaljno proverava sve potencijalne kupce. Kompanija je negirala da je prodala ove ili bilo koje druge svoje modele pojedincima koji imaju veze sa Severnom Korejom.
Upitno je bilo i da li su ovo "original" blindirani Pulmani ili "obični" kojima je naknadno ugrađen oklop. Gledajući video snimke iz Severne Koreje iz februara 2019. godine, NK Pro, američki portal koji prati situaciju u Severnoj Koreji, ukazao je na neke razlike između Kimovog S600 i standardnog S600 sugerišući da je njegova verzija ona "prava", odnosno blindirana od strane Daimlera.
Par Majbaha na putu oko sveta
Što je tačne putanje, ostanovljeno je da su u junu 2018. automobili, u odvojenim kontejnerima, stigli u luku Roterdam u Holandiji. Holandska špediterska kompanija ih stavlja na brod u upućuje ka kineskoj luci Dalian. Tamo ih preuzima jedna japanska trgovačka kompanija i prosleđuje za japansku Osaku. Tamo ih preuzima druga špediterska kompanija i šalje iz u Busan u Južnoj Koreji.
Ono što se desilo nakon što su automobili stigli u Busan 30. septembra 2018. godine, suština je priče. Navodno, automobili su utovareni na DN5505, teretni brod pod zastavom Toga koji je pripadao kompaniji registrovanoj na Maršalskim ostrvima. Podaci sa otpremice pokazuju da su automobili formalno isporučeni toj kompaniji putem drugih špediterskih firmi.
Nakon toga, stvari postaju mutne, piše portal The Drive. Ubrzo nakon preuzimanja automobila u Busanu, DN5505 je isplovio ka svom odredištu, luci Nakhodka u Rusiji, gde je trebalo da stigne 5. oktobra 2018. godine. Međutim, 1. oktobra brod je isključio brodski transponder. Brodski signal se nije pojavio sve dok 19. oktobra, 18 dana kasnije.
Kada se ponovo pojavio na "radaru" bio je na povratku ka Busanu. C4ADS nije našao nijedan izveštaj da je brod tih dana stigao u Nakhodku, ili bilo koju od pet drugih ruskih luka na Dalekom istoku. Međutim, nakon dolaska u južnokorejski Pohang, posada broda obavestila je južnokorejske carinske službenike da je u Nakhodki pokupila teret uglja.
S druge strane, 7. oktobra 2018. godine, Er Korio, državna aviokompanija Severne Koreje, poslala je tri kargo aviona Il-76 u Vladivostok u Rusiji, koji se nalazi na oko tri sata vožnje istočno od Nakhodke.
C4ADS piše da se ovi avioni često prevoze vozila prilikom Kimovih putovanja u inostranstvo, kao i da saobraća između Severne Koreje i Vladivostoka, ali neredovno. Oktobarski let je bio neplaniran i izgledala da nije bio u vezi sa bilo kojom drugom poznatom državnom aktivnošću Severne Koreje. Ujedno korejski avioni su na toj relaciju putovali poslednji put jula te godine.
Veruje se da su automobili jednim od tih aviona stigli u Severnu Koreju. Četiri meseca kasnije, severnokorejski državni mediji objavili su video u kome se Kim vozi u jednoj od svojih novih limuzina.
Istraga
Cela priča deluje prilično sumnjivo, a posebno jer su protiv špediterske kompanije, koja je prevezla Mercedese iz Japana u Južnu Koreju, i kompanije čiji je brod DN5505, podignute optužnice zbog kršenja sankcija.
U februaru 2019, južnokorejske vlasti su zaplenile DN5505 u okviru istrage o izvozu severnokorejskog uglja kojim su prekršene međunarodne sankcije. Istog meseca, Južna Koreja je zadržala tanker Katrin, u vlasništvu optužene kompanije, pod sumnjom da je dopremio naftne derivate u Severnu Koreju, opet kršeći međunarodne sankcije.
Izgleda da je vlasnik broda DN5505 ruski biznismen Danil Kazačuk, koji je na kratko 2018. godine bio i vlasnik Katrin, stoji u izveštaju C4ADS-a. Kazačuk, koji je ujedno i vlasnik prodavnice automobila u Vladivostoku, negirao je, u intervjuu Njujork Tajmsu, da je odgovoran za ono što su brodovi preneli, ali nije jasno da li je bio svestan, odnosno uključen u krijumčarenje Majbaha.
"Ovo je poslovna tajna moje kompanije", rekao je Kazačuk telefonom iz Rusije. "Zašto moram svima da kažem gde sam kupio ove automobile i kome sam ih prodao?"
U međuvremenu, Ujedinjene nacije istražuju aktivnosti kompanije Enermaks Koreja takođe zbog kršenja sankcija prema Severnoj Koreji. Enermaks se dovodi u vezi sa jednim severnokorejskim brodom, koji se sada nalazi u "pritvoru" američkih vlasti.
Enermaks je negirao tvrdnje da je ugalj sa DN5505 zapravo iz Severne Koreje. Enermaks je takođe saopštio da je radio sa indonežanskom kompanijom oko kupovine uglja, ali da je taj posao propao pre bilo kakvih novčanih transakcija. Neimenovani predstavnik kompanije je, u razgovoru za NK Pro, takođe doveo u pitanje kako je brod uopšte mogao da prevozi automobile.
"Na plovilu postoji otvor za ugalj", objasnio je zvaničnik Enermaksa za NK Pro. "Otvorimo poklopac i ubacimo ugalj. Ali kako je moguće da se to napuni automobilima?"
To, naravno, ne znači da brod možda nema modifikacije za krijumčarenje drugih stvari. DN5505 inače ima veze sa Oušn Meritajm Menadžmentom, kompanijom vezanom za krijumčarenje oružja Severne Koreje.
Istraga o Enermaksu je u toku i njujorški list primećuje da ne postoje čvrsti dokazi koji Kazačuka direktno povezuju sa krijumčarskim mrežama Severne Koreje. Međutim, njegovi mutni poslovi i veze s pomenutim brodovima samo naglašavaju sivo tržište s kojim možda posluje režim u Pjongjangu.
C4ADS kaže da postoje jake indicije da je na ovakav ili sličan način Severna Koreja uvezla ukupno 803 automobila uključujući i luksuzne modele. Većina ovih vozila kupljena je u Rusiji, ali da su ruski modeli (537 sportskih terenaca UAZ Patriot) bili u samo sedam od ukupno 82 pošiljke.
Ujedinjene nacije su ukazale da su i neke firme u Sjedinjenim Državama na određeni način uključene u ovu međunarodnu operaciju krijumčarenja. U maju 2019. godine, američki zvaničnici su odbili da potvrde ili poreknu postojanje bilo kakvih istraga o bilo kojoj američkoj kompaniji zbog učešća u isporuci luksuznih vozila u Severnu Koreju.
Zanimljivo je da se, u trenutku kada su u Severnu Koreju pristizala dva Majbaha, u oktobru 2018. Kim Džong-un sastao sa američkim državnim sekretarom Majkom Pompeom. Na taj sastanak Kim je stigao u, tada prvi put viđenom, Rols-Rojs Fantomu.
Sve ovo dolazi u trenutku kada Severna Koreja nastavlja da se zalaže za olakšanje sankcija, posebno od strane Sjedinjenih Država, u zamenu za napredak u razgovorima u vezi sa kontroverznim nuklearnim naoružanjem i programima balističkih raketa. Međutim, izveštaj C4ADS-a jasno pokazuje da je ova azijska zemlja u međuvremenu razvila opsežni sistem za zaobilaženje tih sankcija, kako bi ispunila zahteve predsednika i njegovih najbližih saradnika, piše portal The Drive.
Ovo putovanje Majbaha u Severnu Koreju u periodu od juna do oktobra 2018. godine, u kojem je učestvovalo najmanje pet različitih kompanija iz pet zemalja, pokazuje koliko je zaista teško izolovati bilo koji režim, pa i severnokorejski, u svetu međusobno isprepletane globalne ekonomije.