U slučaju neusklađenosti cijene na rafi sa onom na kasi, kupci dužni platiti proizvod samo po cijeni koja ih je odlučila na kupovinu. Kazne za prevare sa cijenama od 2.000 do 10.000 KM
Takođe, Zakonom o zaštiti prava potrošača RS i na nivou BiH, za neusklađenost pri formiranju, isticanju i pridržavanju cijena pravno lice, odnosno vlasnik trgovačke radnje u kojoj je izmanipulisan kupac, biće kažnjen iznosom od 2.000 do 10.000 konvertibilnih maraka, ukoliko potrošač prijavi prevaru s cijenama, pišu "Nezavisne novine".
Iz Pokreta potrošača RS i Udruženju za zaštitu prava potrošača BiH kažu da je broj prigovora nezadovoljnih i izmanipulisanih kupaca ipak veći od prigovora nadležnoj tržišnoj inspekciji.
"U većini slučajeva kupci se veoma rijetko odlučuju da reaguju i iskoriste svoja zakonska prava. S jedne strane možda ih i ne poznaju dovoljno ili jednostavno ne žele da se izbore za njih", kaže Dušanka Makivić, portparol Republičke tržišne inspekcije.
Godišnje u prosjeku Tržišna inspekcija RS provede oko 4.900 redovnih kontrola ove vrste, te ustanovi kršenje zakona u segmentu neusklađenosti cijena u 10 odsto slučajeva, kao i Tržišna inspekcija FBiH.
"Moje je mišljenje da treba postaviti i pitanje odgovornosti trgovca jer vlasnici radnji ne mogu imati informacije u svakom trenutku o cijenama na rafama i kasi. Pored toga, u velikim trgovačkim lancima cijene robe su sistemski usklađene i razlike na kasama su gotovo nemoguće", kaže Mesud Lakota iz Udruženja potrošača BiH.
Prema podacima ombudsmana za zaštitu potrošača BiH, na bh. tržištu je evidentan porast lažnih akcijskih cijena, posebno u velikim tržnim centrima.
"Imamo značajan broj proizvoda s oznakom 'gratis' ili 'akcija' ako kupite dva ili tri proizvoda, za koje se provjerom od strane samih potrošača i nekih UG za zaštitu potrošača utvrdi da se radi o lažnim akcijama", pojašnjavaju u Kancelariji ombudsmana za zaštitu potrošača BiH.