Relizacija ideje da se Kotor Varoš i Teslić povežu žičarom Borje isključivo zavisi od načelnika ovih opština. Višemilionski vrijedan projekat predstavljen je na Sarajevo Biznis forumu i prepoznat je kod investitora.
Prema idejnom rješenju planirano je da početna stanica gondole bude kod hotela Hajdučke vode, smještenog na planini Borje na 803 metra nadmorske visine, dok bi krajna stanica bila kod manastira Liplje.
Tvorac ovog projekta vrijednog oko četiri miliona evra je Predrag Tešić, direktor Agencije za lokalni ekonomski razvoj opštine Kotor Varoš (ALERK). Tvrdi da su ideju za izradu gondole dobili od igumana manastira Liplje Teofana koji je ispričao da su nekada monasi mlijeko sa planine spuštali u manastir "mljekovodom".
"Nakon prikupljanja podataka i razgovora sa stručnim licima napravili smo idejno rješenje gondole Borje. U Vladi RS smo dobili obećanje da će nam odobriti koncesiju. Međutim, s obzirom ne to da trasa gondole prolazi kroz teritorije Teslića i Kotor Varoša potrebno je da načelnici ovih opština potpišu protokol o saradnji i raspišu poziv za izradu projektnog rješenja. Na žalost, tu je došlo do zastoja", rekao je Tešić portalu "eKapija".
Prema njegovim riječima, na ovom prostoru postoji veliki turistički potencijali koje bi gondola Borje uvezala i dodatno razvila.
"Potencijali hotela Hajdučke vode i manastira Liplje, na žalost nisu dovoljno iskorišteni, iako se hotel nalazi na atraktivnoj lokaciji, odnosno u srcu borove šume što ga čini vazdušnom banjom jedinstvenom na našem području. Dodatna pogodnost je što je u blizini i Kotor Varoša i Teslića, dok je od Banjaluke udaljen oko 60 km. Manastir Liplje je pogodan za vjerski turizam i njegova jedinstvena arhitektura ga čini jednim od najljepših sakralnih objekata u BiH", naglašava Tešić.
Dodaje i da je turističkom potencijalu ovog kraja doprinosi i blizina Banje Vrućice koja je udaljena samo 25 km. Projekat Gondola Borje je predstavljen na Sarajevo Biznis forumu prošle godine i, kako Tešić ističe, investitori su prepoznali potencijal ove ideje.
Direktor ALERK-a je rekao da prema informacijama koje su dobili od projektantskih kuća, na osnovu iskustva izrade sličnih projekata u regionu, opštine bi trebalo da investiraju oko 60.000 KM u izradu projekta.
Ideja o uvođenju "transporta žičanim putem" između Kotor Varoši i Teslića nije jedina u ovoj regiji. Ne tako davno sličnu je imala i Banjaluka. Naime, kako smo ranije pisali o projektima koji nisu realizovani, zbog nedostatka novca odustalo se od najavljivanje žičare koja je trebalo da poveže naselje Srpske Toplice i Banj brdo.
Najveći grad Srpske ostao je uskraćen za žičaru, a kao alternativni vid građani i turisti koji posjećuju grad na Vrabasu do najpoznatijeg izletišta mogu se transportovati panoramskim mini-autobusom koji je u funkciji od ovog ljeta.
Na kraju podsjećanje da je nakon 26 godina ponovo u funkciji Trebevićka panoramska žičara koja povezuje naselje Bistrik u starom dijelu Sarajeva.