Ministar komunikacija i transporta Bosne i Hercegovine, Edin Forto pojasnio je trenutno rješenje problema Agencije za pružanje usluga u zračnom saobraćaju (BHANSA), koja se našla u centru finansijske blokade zbog duga Vlade RS prema slovenačkoj firmi "Vijadukt".

Forto je istakao da je BHANSA u ovom slučaju postala kolateralna šteta i upozorio na ozbiljnije posljedice koje bi mogle uslijediti ukoliko se problem ne riješi:
"BiH bi mogla izgubiti prihode od preleta, pa čak i kontrolu nad sopstvenim nebom, što bi moglo biti prepušteno drugim državama. Povratak te kontrole mogao bi potrajati godinama, a moguće je da je više nikada i ne povratimo", upozorio je Forto.
On je posebno naglasio da je riječ o presedanu koji može imati dugoročne posljedice za državu:
"Način na koji sada riješimo ovaj slučaj i obezbijedimo otplatu, postaviće presedan za sve buduće slučajeve, a sličnih tužbi ima još, i to znatno većih iznosa", rekao je Forto.
Privremeno rješenje u pripremi
Forto je najavio da je pripremljena odluka o privremenom finansiranju BHANSA-e, koja je već u nacrtu i trebalo bi da se nađe na dnevnom redu sjednice Savjeta ministara u utorak.
"Nadam se da će svi pokazati dovoljno razuma da se ta odluka i usvoji. Ako bude usvojena, a budžet to dozvoli, bar ćemo privremeno "ugasiti požar" dok se ne pronađe trajno rješenje", poručio je Forto.
Prema njegovim riječima, u pitanju je neka vrsta pozajmice, koju će BHANSA, čim sredstva budu deblokirana, morati vratiti u budžet BiH. Ministarstvo finansija BiH će, prema ovom prijedlogu, biti zaduženo da agenciji dostavlja potrebna mjesečna sredstva iz neutrošenih budžetskih sredstava, uključujući i ona koja dolaze od kantona.
Forto je naglasio da danas problem ima Republika Srpska, ali već sutra to može biti kanton ili neki drugi nivo vlasti:
"Potreban nam je sistem u kojem će štetu snositi onaj ko ju je i prouzrokovao", zaključio je.
Sindikat: “Svjetlo na kraju tunela”
Predsjednik Sindikata kontrolora letenja BiH, Vinko Malnar, izjavio je da su radnici BHANSA-e postali taoci političke situacije, iako njihov posao nema nikakve veze s politikom:
"Naš zadatak je siguran i efikasan let. Mi smo neprofitna organizacija koja godišnje ostvaruje prihod od oko 85 miliona KM, a dio prihoda ide i entitetima", objasnio je Malnar.
Upozorio je da se radi o visokoobučenom kadru kojeg nije moguće lako zamijeniti, te da je prijedlog ministra Forte “svjetlo na kraju tunela”.
"Ovo nije samo problem za 500 zaposlenih koji su već ostali bez dijela plate, nego i za njihove porodice", rekao je Malnar.
Na kraju, Forto je dodao da je Vladi Republike Srpske do sada poslato 17 urgencija, ali da ni na jedan dopis nije stigao odgovor.
(Klix/MONDO)