Obavještajno-bezbjednosna agencija (OBA) BiH upozorila je policijske agencije u BiH da je preko luke Ploče u BiH uvezeno 2.000 tona dizela D2 iz robnih rezervi Albanije.
Prema saznanjima "Euro Blica", spornu naftu uvezla je firma iz Federacije BiH, koja ostvaruje višemilionski profit trgovinom nafte i naftnih derivata.
Obzirom da postoji opravdana sumnja da bi ova nafta izrazito lošeg kvaliteta mogla završiti na crnom tržištu i na benzinskim pumpama širom BiH pod oznakom „EuroDizel 4“ očekivala se detaljna istraga bezbjednosnih agencija u BiH, ali je u startu došlo do opstrukcije.
Nafta stara nekoliko decenija kupljena je po mizernoj cijeni iz robnih rezervi Albanije, a informacija OBA, kako otkriva izvor „EuroBlica“, dostavljena je pod oznakom „tajno“ Državnoj agenciji za istrage i zaštitu (SIPA) BiH.
Međutim, opstrukcije unutar ove policijske agencije istragu su okončale u rekordnom vremenu, tako da se nije ni krenulo u detaljniju provjeru informacije.
"Iako se pokušalo u nekoliko navrata provjeriti gdje je završila ova nafta inspektori SIPA su dobili instrukcije da sve dobijene informacije jednostavno upišu u zajedničku bazu podataka kojoj imaju pristup službenici SIPA iz regionalnih kancelarija u BiH, uz objašnjenje da će se u detaljniju istragu krenuti ukoliko se pojavi „još neka informacija sa terena“. Ovakav način rada govori da je odmah u startu napravljen zid kroz koji se nije moglo proći", navodi izvor„EuroBlica“ blizak bezbjednosnim agencijama BiH.
Informaciju gdje je završilo 2.000 tona nafte iz robnih rezervi Albanije, novinari su pokušali prvo provjeriti u preduzeću „Luka Ploče“. U ovom preduzeću, koje je pod kontrolom Hrvatske, kratko su odgovorili da se za detaljnije informacije kada je u pitanju uvoz naftnih derivata treba obratiti njihovoj sestrinskoj firmi NTF Ploče (Naftni terminali Federacije BiH op.a.) koja je pod kontrolom BiH. Iz NTF nisu odgovorili koja je firma iz BiH uvezla spornu naftu. Zid ćutanja je i kada su u pitanju zvanični odgovori iz Državne agencije za istrage i zaštitu (SIPA) BiH.
Propusti
Uvoznici goriva u BiH, za razliku od zemalja EU i regiona, nemaju zakonsku obavezu da uvezeno gorivo skladište na terminalima, kao što je to slučaj u zemljama okruženja, poput Hrvatske i Srbije.
To praktično znači da kada cisterna sa uvoznim gorivom pređe granični prelaz, ona može direktno da ide na benzinsku stanicu bez prethodne kontrole kvaliteta goriva koje je uvezeno.
Dosadašnja praksa u BiH pokazuje da ovakav princip kontrole ostavlja previše slobodnog prostora za malverzacije.
Optima grupa: Porast uvoza dizela u BiH
Dubravka Gajić, portparol „Optima grupe“, u čijem sastavu je jedina rafinerija u BiH, izjavila je za „EuroBlic“ da je u prvih šest mjeseci ove godine uvezeno 9 odsto više naftnih derivata nego u istom periodu prošle godine.
"Od toga, značajno se povećao uvoz dizela, koji je veći za 16 odsto. Ukoliko to pretvorimo u broj auto-cisterni, dolazimo do pokazatelja od preko 2.000 uvezenih auto-cisterni više nego u prvih šest mjeseci prošle godine", objasnila je portparol „Optima grupe“.
Dodaje kako je za uvoz naftnih derivata u BiH dovoljno posjedovati samo sertifikat o usklađenosti sa standardom i da roba odgovara carinskoj tarifi robe koja se uvozi, čime je zadovoljena zakonska norma.
Gajićeva ističe i činjenicu da kada cisterna sa uvezenim naftnim derivatima pređe granicu, sljedeća destinacija je benzinska stanica, pa tako proizvod, odnosno nafta bez dodatne provjere dolazi do krajnjeg korisnika. Na ovaj način veliku štetu trpe građani zbog nekvalitetnog goriva koje sipaju u vozila.
Za razliku od BiH, zemlje regiona osigurale su svoja tržišta, budžete i svoje građane uvođenjem obavezne kontrole uvoznih naftnih derivata.