Većina helikoptera Oružanih snaga BiH starosti je i do 50 godina, a resursi korištenja su im na izmaku, upozoravaju u Ministarstvu odbrane BiH.
Naime, kako ističu, najmlađi helikopteri imaju 25 godina, odnosno nabavljeni su prije rata, a zbog tehničkog stanja potrebno im je mnogo održavanja i zamjena resursa.
Dodaju da je nabavka novih letjelica tretirana idejnim projektom “Osiguranje i unapređenje operativnosti helikoptera OS BiH”, kojim je, kako navode, predviđena nabavka 12 novih helikoptera i modernizacija postojećih.
Ovaj projekat bi se, kako su istakli, realizovao do 2025. godine, pišu "Nezavisne novine".
U izvještaju za 2016. godinu Ministarstvo odbrane upozorava da je tokom prošle godine došlo tek do neznatnog povećanja operabilnosti letjelica u sklopu Oružanih snaga.
“Vremenski i eksploatacioni resursi većine letjelica koji se nalaze na korištenju u Oružanim snagama su istekli. Potrebno je hitno zanavljanje novim sredstvima”, navedeno je u izvještaju.
Hamza Višća, ekspert za pitanja odbrane, ističe da je glavni problem što su danas, kako kaže, helikopteri stariji od pilota koji njima upravljaju, u tome što nakon pravnog dijela reforme odbrane nije urađena druga faza, koja bi uključivala davanje potrebnih sredstava Oružanim snagama da ispune ciljeve koji su dogovoreni kroz reforme odbrane.
Tvrdi da se budžet Ministarstva odbrane godinama drži na 300 miliona maraka, što je, kako ističe, polovina potreba, i to prevashodno na zahtjev političara iz RS.
“Nažalost, prije nekih osam godina kad je u dogovoru sa NATO-om tadašnje MO planiralo da se radi Pregled odbrane, a ne kao što je uobičajeno Strateški pregled odbrane jer da je SPO onda bi i resursi neophodni za civilnu zaštitu i druge slične potrebe bili uključeni u taj dokument, pa bi se jasno vidjelo da su potrebe znatno veće, to znači da bi budžet bio znatno povećan, naravno pod uslovom da MO kvalitetno upravlja tim resursima”, kaže Višća.
Što se tiče helikoptera, Višća navodi da je u posljednjih desetak godina u MO ušteđeno oko 150 miliona maraka.
“Da je taj novac ostavljen sa strane, danas ne bismo imali ovaj problem da iznađemo sredstva za nabavku novih letjelica”, naveo je on.
Denis Hadžović, predsjednik Centra za bezbjednosne studije, kaže da je očigledno da sadašnji helikopteri ne mogu udovoljiti potrebama, te da zbog stanja u Ukrajini MO ima već po četvrti put problem da nađe kvalitetne firme u Ukrajini koje bi mogle obnoviti postojeće helikoptere.
“Malo je čudno da mi još uvijek nemamo javno dostupan dokument Pregleda odbrane, nekako kao da ga se krije i od određenih visokih zvaničnika. Nezvanično sam saznao da je tu planirana zamjena transportnih kamiona i vozila jer su ona još u nešto gorem položaju i sa skoro 70 godina starosti na granici upotrebljivosti”, rekao je on.
Dodao je da činjenica da je za minimalne zahvate na tim letjelicama u 2017. planirano skoro deset miliona maraka govori da je dugoročno isplativije nabaviti nove.
Kako se saznaje, u Ministarstvu finansija i trezora BiH MO do sada nije imalo pozitivno mišljenje za nabavku novih letjelica dok se ne utroše odobrena sredstva za remont postojećih.
“Još nemamo ni usvojen globalni okvir do 2020, a od MF će dobiti mišljenje tek kada zvanično zatraže sredstva”, pojašnjeno je.