• Izdanje: Potvrdi
Čitaoci reporteri

ČITAOCI REPORTERI

Videli ste nešto zanimljivo?

Ubacite video ili foto

Možete da ubacite do 3 fotografije ili videa. Ne smije biti više od 25 MB.

Poruka uspješno poslata

Hvala što ste poslali vijest.

Dodatno
Izdanje: Potvrdi

Ukucajte željeni termin u pretragu i pritisnite ENTER

Pilot koji je 1999. bombardovao Jugoslaviju: Srbi su pogodili dva "nevidljiva" aviona, izgledalo je kao vatrena kugla

Autor Veljko Petranović

Američki pilot otkrio je za medije tajnu čuvanu od aprila 1999. godine - srpska vojska nije oborila samo jedan "nevidljivi" F-117A bombarder, već dva.

 Vojska SRJ srušila dva nevidljiva lovca tokom bombardovanja Izvor: YouTube/Printscreen/South Avangarda

Legenda o neuhvatljivom američkom "stelt" lovcu-bombarderu F-117A srušena je u sremskom selu Buđanovci prije 22 godine tokom NATO bombardovanja SR Jugoslavije.

Avion je oboren u spregnutoj vatri protivvazdušne odbrane Vojske Jugoslavije, a mještani su na mjestu pada aviona igrali, govorili za medije, pa čak i odnosili dijelove letjelice sa sobom kao suvenir.

Podatak da je još jedan F-117 pogođen srpskim sistemom PVO tokom iste akcije manje je poznat, a detalji o tome šta se tačno dogodilo postali su dostupni tek nedavno.

Možda će vas zanimati

Portal "The Drive" objavio je da su detalji o tome šta je bilo s drugim avionom postali poznati tek nedavno, a potpukovnik vazduhoplovstva SAD u penziji Čarli "Tuna" Hajnlajn, bivši pilot F-117, u podkastu "Afterburn" lično je potvrdio ono što je dugi niz godina smatrano izmišljotinom. Naša vojska uspjela je da pogodi i drugi "nevidljivi" avion, ali je pilot uspio da se vrati u njemačku bazu.

Tačan datum kada je došlo do pogotka nije poznat, ali se navodi da se ovaj događaj odigrao tokom aprila 1999. godine, nakon obaranja prvog F-117.

U vrijeme operacije Savezničke snage, 1999. godine, Hajnlajn je bio na svojoj drugoj akciji sa F-117, dodijeljenom 9. borbenoj eskadrili, "Vitezovi“ i raspoređen je u vazduhoplovnu bazu u Njemačkoj.

"Odavde su misije bile prilično dugotrajne i poprilično iscrpljujuće, obično je bilo oko šest sati između polijetanja i sletanja. Bila su potrebna najmanje dva sata da se stigne do tankera koji se nalazio iznad Mađarske, nakon čega je uslijedila misija preciznog bombardovanja koja je obuhvatila približno 30 do 45 minuta ukupnog leta leta iznad bivše Jugoslavije... Noćni jastreb je obično bacao oba oružja na jednu metu. Tokom Savezničkih snaga, ovi ciljevi često su sadržavali komunikacione instalacije, uključujući radio jarbole, koji su morali biti pogođeni u metu da bi ih prevrnuli. Hajnlajn spominje i druge mete, među kojima su bili mostovi, fabrike i zgrade", rekao je.

Noć koju neće zaboraviti, kako kaže, podrazumijevala je misiju sa dva F-117, koja su letjela na paralelnim stranama, usmjereni ka metama koje su bile udaljene oko 16 kilometara. Napomenuo je da ne može da se seti tačnog datuma, ali je siguran da je to bilo nakon što su Srbi oborili prvi F-117.

Nepotvrđeni izvori ranije su naveli da se ovaj incident dogodio 30. aprila 1999. U noći događaja, Hajnlajn se prisjetio "popriličnog broja protivavionske artiljerije i povremeno ispaljenih projektila". Rakete zemlja-vazduh (SAM) uključivale su primjere istog sovjetskog proizvođača SA-3 koji je prethodno srušio "Vegu 31", ali u to vrijeme su se koristili i drugi modeli raketa.

Na periferiji zapadnog Beograda, krećući se ka sjeveru, jedan od pilota sa nadimkom "Si Džej" najavio je da je detektovao lansiranje SAM projektila - a upravo u tom trenutku, Hajnlajn je bio na meti, samo oko 30 ili 40 sekundi pre nego što bi njegova bomba trebalo da padne.

"Nekako sam pogledao udesno preko Beograda i video ovu ogromnu raketu kako se približava. Izgledala je kao ogromna užarena lopta. Znao sam da je moj partner negdje tamo. Tada sam ugledao još jedno lansiranje - ovaj veliki sjaj, pa čak i izdaleka možete vidjeti puno detalja. Perjanica, dim koji odlazi, a onda samo kako vatrena kugla dolazi prema meni."

On se sjetio obuke i instrukcije u slučaju da dođe do ove situacije, koja je od njega zahtijevala da drži uključen autopilot, jer bi ručno okretanje ili nagli pokreti mogli negativno da utiču na radarski presjek mlaznice, potencijalno predstavljajući raketu uočljivijom metom.

Bombardovanje SR Jugoslavije 1999. godine
Izvor: Youtube/ South Avangarda

"Dok sam nastavio da se krećem prema svojoj meti, jedna raketa je eksplodirala, a druga otišla u prazan prostor. Ne znam da li ga je pogodila", dodao je Hajnlajn, misleći na svog letačkog partnera.

"Zatim sam se vratio natrag u bazu, ali se dogovoreni sastanak tamo sa drugim F-117 se nije dogodio. Napravio sam jedan krug čekajući da stigne i drugi 'Noćni jastreb'. Konačno, operater strijele na KC-135 Stratotanker primetio je F-117 kako se približava kroz tamu, bez upaljenih svjetla. Njegov avion zaista nije bio dobrom stanju, pitali smo se da li će drugi F-117, moći da nastavi, li mu radi motor kako treba i hoće li izdržati da se ne sruši. Srećom, uspjeli smo da mu napunimo rezervoar i da obojica bezbeno odemo u bazu", dodao je.

(MONDO)

Možda će vas zanimati

Još iz INFO

Komentari 0

Komentar je uspješno poslat.

Vaš komentar je proslijeđen moderatorskom timu i biće vidljiv nakon odobrenja.

Slanje komentara nije uspjelo.

Nevalidna CAPTCHA

MONDO REPORTAŽE