• Izdanje: Potvrdi
Čitaoci reporteri

ČITAOCI REPORTERI

Videli ste nešto zanimljivo?

Ubacite video ili foto

Možete da ubacite do 3 fotografije ili videa. Ne smije biti više od 25 MB.

Poruka uspješno poslata

Hvala što ste poslali vijest.

Dodatno
Izdanje: Potvrdi

Ukucajte željeni termin u pretragu i pritisnite ENTER

Šamar SPC: Makedonci dobili sponzora u Sofiji

Autor mondo.rs

Bugarska pravoslavna crkva je prihvatila poziv "sestrinske" nepriznate Makedonske pravoslavne crkve da posreduje u pravoslavnom svetu u njenom ozvaničenju i prihvatanju.

 Šamar SPC: Makedonci dobili sponzora u Sofiji Izvor: Mondo/ Stefan Stojanović

Izvor: Mondo/ Stefan Stojanović

Sinod Bugarske pravoslavne crkve (BPC) na zasedanju u kompletnom sastavu, u ponedeljak je razmatrao pismeni zahtev poglavara kanonski nepriznate Makedonske pravoslavne crkve (MPC) Stefana (Veljanovskog) i kako je navedeno u prenetom saopštenju, doneo odluku o "preduzimanju svega neophodnog za utvrđivanje kanonskog statusa" crkve u Makedoniji, pišu "Večernje novosti".

"U situaciji kada MPC priznaje BPC- Bugarsku patrijaršiju za svoju 'majku crkvu', BPC-BP smatra svojom svetom dužnošću angažmanom da ponudi potpunu saradnju, posredovanje i zastupanje pred pomesnim pravoslavnim crkvama, preduzimanjem svega što je neophodno za utvrđivanje kanonskog statusa MPC", navodi se u odluci sinoda BPC o pismu iz Skoplja.

S patrijarhom Germanom "otišlo" i mirno rešenje

Makedonska crkva je samoproglasila autokefalnost 1967. godine, kada je na čelu Srpske crkve bio patrijarh German. Publicista i sociolog relihije Mirko Đorđević svojevremeno je podsetio da je tadašnji poglavar dao jasnu poruku. “Partijarh German je rekao – dok smo u jednoj državi koja se zove Jugoslavija, može postojati samo jedna pravoslavna crkva, a ako i kada Makedonci postanu samostalna država, onda mogu imati pravo i na svoju samostalnu crkvu. Kada se Jugoslavija raspala, a posle onog Gazimestana i patrijarh German umro, ovaj spor se iskomplikovao”, rekao je Đorđević. Dodatni kamen o vratu MPC je ime, jer Grci, odnosno Vaseljenska patrijaršija ne želi da prizna crkvu pod imenom Makedonije, nazivom koji smatraju istorijski svojim.

Formirana je arhierejska komisija za pregovore sa MPC i sa ostalim pomesnim pravoslavnim crkvama za uspostavljanje kanonskog statusa MPC“, precizira se u odluci Sinoda BPC, koju prenose sofijski mediji.

Vladika MPC Naum u subotu je u obrazlaganjima razloga zbog kojih bi BPC trebalo da prihvati status majke crkve, istakao da od trenutka kada BPC prizna autokefalnost MPC, "dve crkve postaju - sestrinske Crkve".

To znači, kako je rekao, da će biti ravnoravne, no uloga BPC kao "majke Crkve" tu ne prestaje u odnosu na druge pravoslavne crkve. Bugarska patrijaršija, smatra, "i dalje ima čast, pred Bogom, da nas štiti, zastupa i predstavlja pred Vaseljenskim Patrijarhom i ostalim pravoslavnim crkvama, sve dok MPC ne dobije tomos o autokefalnosti od Vaseljenskog Patrijarha".

Posle redovne sednice Sinoda MPC, na kojoj je jednoglasno odlučeno da se na taj način potraži mogućnost priznavanja autokefalnog statusa ove crkvene organizacije koju od 1967. i jednostranog izdvajanja od majke Srpske pravoslavne crkve (SPC), nije priznala ni jedna pomesna crkva u svetu.

Sloboda za Vladiku Jovana, traži ruska crkva

Makedonski premijer Zoran Zaev pozdravio je odluku BPC, ocenivši je "krajnje pozitivnom".

"Kao pravoslavni vernik, srećan sam, ali ponavljam da je Makedonija svetovna država. Ne mešamo se u crkvena pitanja. Ipak, to je veoma pozitivan korak i ja ga pozdravljam", rekao je Zaev, prenela je agencija BTA.

Rojters ocenjuje da odluka BPC predstavlja korak ka priznanju MPC, što odražava ukupno otopljavanje odnosa između Sofije i Skoplja.

Britanska agencija konstatuje da taj korak verovatno neće pozdraviti druge pravoslavne crkve, poput srpske i grčke, kao ni ruska crkva. BPC bi, međutim, mogla unilateralno da prizna MPC, što bi svakako obradovalo bugarske nacionaliste, dodaje Rojters.

Makedonska crkva sebe smatra naslednicom drevne Ohridske arhiepiskopije (od VI do XVIII veka), pod kojom su svojevremeno bile i mnoge oblasti danas u ingerenciji Srpske pravoslavne crkve. U XVII veku je Ohridska arhiepiskopija imala pod svojom vrhovnom upravom ne samo sve svoje stare eparhije po Makedoniji i Albaniji, Južnoj i Severnoj Srbiji, nego i po Moldaviji i Vlaškoj, po Dalmaciji, Bosni, Hercegovini i Crnoj Gori, pa čak i po južnoj Italiji, Malti i Siciliji.

Posle obnovljanja Pećke patrijaršije (1557) Ohridska arhiepiskopija vraćena je u granice iz XIII i XIV veka, oduzimanjem teritorija koje je izgubila prvobitnim nastajanjem Pećke patrijaršije, odnosno njene prethodnice Žičke arhiepiskopije (1219).

Još iz INFO

Komentari 0

Komentar je uspješno poslat.

Vaš komentar je proslijeđen moderatorskom timu i biće vidljiv nakon odobrenja.

Slanje komentara nije uspjelo.

Nevalidna CAPTCHA

MONDO REPORTAŽE