Dan kada su Srbi srušili mit o nevidljivom F-117A | MONDOBA

  • Izdanje: Potvrdi
Čitaoci reporteri

ČITAOCI REPORTERI

Videli ste nešto zanimljivo?

Ubacite video ili foto

Možete da ubacite do 3 fotografije ili videa. Ne smije biti više od 25 MB.

Poruka uspješno poslata

Hvala što ste poslali vijest.

Dodatno
Izdanje: Potvrdi

Ukucajte željeni termin u pretragu i pritisnite ENTER

Region

Dan kada su Srbi srušili mit o nevidljivom F-117A

Autor mondo.rs
Autor mondo.rs

Mit o neoborivom američkom "nevidljivom" lovcu bombarderu F-117A srušen je u sremskom selu Buđanovci na današnji dan pre 19 godina, kada su ga jedinice jugoslovenske vojske oborile.

ilustracija
ilustracija
Izvor: Mondo/Stefan Stojanović

F-117A "noćni soko", koji je posle brojnih akcija u Libanu, Panami, Iraku… stekao oreol "nevidljivog", oboren je 27. marta u vojvođanskoj ravnici, u sremskom selu Buđanovci, tri dana posle početka NATO bombardovanja Srbije.

Tu letilicu oborio je 3. divizion 250. brigade Protivvazdušne odbrane, koji su u 20.42 sata, zahvaljujući sposobnosti jedinice, ispravnoj tehnici i "maloj tehničkoj inovaciji” uspeli da ga pogode sa zemlje.

Avion je pao u atar sela Buđanovci, pošto je prethodno gađan sa dve rakete tipa "neva", a jedinicom koja ga je oborila komandovao je pukovnik Zoltan Dani.


F-117A - "noćni soko" reputaciju je stekao borbenim letovima nad Irakom u Zalivskom ratu 1991. godine kada je, prema objavljenim podacima, 1.270 puta preleteo neprimećen iračko nebo u 39 borbenih misija.

CENA - 45 MILIONA DOLARA

Cena tog aviona, po nameni – lovca, kojeg je od 1982. do 1990. godine proizvodila američka kompanija “Lokid”, iznosila je 45 miliona dolara.

Taj avion predstavljao je simbol moći zbog savremene tehnologije kojom je opremljen, što mu je omogućavalo da bude "nevidljiv" za sve radarske sisteme.

Konstruisan je u obliku brušenog dijamanta, što je neuobičajno za letilice te namene, a u američkoj vojnoj terminologiji dobio je naziv "stelt", što na engleskom jeziku znači "u potaji", ili "nevidljivi avion."

Avioni tog tipa pravljeni su sa oštrim uglovima, koji predstavljaju skup krivina od kojih se odbijaju radarski zraci, a zahvaljujući sačinjenim specijalnim kompozitnim materijalima utiču da se letilica ne može registrovati na radaru.

Nemački advokat tužio ceo Bundestag zbog 1999.

O tome kako su Srbi uspeli da nadmudre "Elviru", njujorški list "Njuzvik" je u julu 1999. godine napisao da su "Srbi svaki dan pomerali radare, a uključivali ih samo nakratko, tek koliko je potrebno da se snime maršrute aviona koji dolaze, ali ne dovoljno da bi ih otkrio avion NATO za detektovanje".

Upoznao sam pilota koji nas je bombardovao 1999.

Četvrte noći, kako navodi list, dok je F-117A bacao bombe na cilj nedaleko od Beograda, otvor za izbacivanje projektila na avionu na srpskim radarima počeo je da svetli, tako da su Srbi brzo ispalili rakete i pogodili cilj.

SVIMA VIDLJIV, NA KOLSKOJ ZAPREZI

U Srbiji su se kod uličnih prodavaca mogle pronaći razglednice sa fotografijom "nevidljivog" aviona i ironičnim natpisima, a među njima je i snimak ostataka aviona natovarenih na kola sa konjskom zapregom.

Pilota oborenog aviona Dejla Zelka evakuisale su američke snage.

Nekoliko godina kasnije Zelk se upoznao sa pukovnikom Zoltanom Danijem koji je oborio "nevidljivog."

O tome je napravljen i dokumenatrni film.

Delovi lovca bombardera F117A čuvaju se u Muzeju vazduhoplovstva u Beogradu.

Još iz INFO

Komentari 0

Vaš komentar je proslijeđen moderatorskom timu i biće vidljiv nakon odobrenja.

Slanje komentara nije uspjelo.

Nevalidna CAPTCHA

MONDO REPORTAŽE