• Izdanje: Potvrdi
Čitaoci reporteri

ČITAOCI REPORTERI

Videli ste nešto zanimljivo?

Ubacite video ili foto

Možete da ubacite do 3 fotografije ili videa. Ne smije biti više od 25 MB.

Poruka uspješno poslata

Hvala što ste poslali vijest.

Dodatno
Izdanje: Potvrdi

Ukucajte željeni termin u pretragu i pritisnite ENTER

Da li nam prijeti nestašica čokolade u 2021?

Propadaju tone najkvalitetnijeg kakaoa na svijetu

 Izvor: Mondo/Goran Sivački

Samo dvije godine nakon što su se vodeći svjetski proizvođači kakaoa – Obala Slonovače i susedna Gana, udružile kako bi primorale velike korporacije poput "Nestlea" i "Heršeja" da plate više za njihove plodove, pokušaji da kontrolišu cijenu sirovine polako propadaju.

Kupci kakaa odbijaju da plate, plodovi se gomilaju u skladištima, a farmeri su toliko očajni da su neki iz protesta čak spavali ispred kancelarije regulatornog tijela koje se bavi prodajom kakaa, zahtijevajući hitnu akciju.

"Patimo zbog nagomilavanja kakaoa. Teško nam je da nahranimo svoju djecu", žali se Baba Kampe, poljoprivrednik koji kako gaji na plantaži od osam hektara.

Poljoprivrednici sada plaćaju cijenu. Obala Slonovače i Gana, na koje otpada gotovo 70 odsto svjetskih zaliha, proširile su proizvodnju upravo u trenutku kada je pandemija koronavirusa zaključala gradove od Pariza do Los Anđelesa.

Nove okolnosti su značajno smanjile potražnju. Uzgajivači ne mogu da prodaju svoju sirovinu, a nemaju načina da je skladište.

Viškovi se gomilaju

Proizvođači čokolade širom svijeta koriste nezavidnu situaciju u kojoj su se farmeri našli kako bi smanjili troškove i kupili sirovinu po dosta jeftinijim cijenama. Posrednici plaćaju manje od minimalne cijene koju je vlada propisala, a Obala Slonovače je morala da ponudi ogromne popuste da bi se otarasila ovosezonskog roda. Prosječna zapadnoafrička uzgajivačka farma ne prelazi veličinu od 3,5 hektara i hrani šest do osam članova porodice.

Više od polovine uzgajivača u Obali Slonovače živi ispod granice siromaštva. Bez pristupa navodnjavanju i modernim poljoprivrednim tehnologijama, oslanjaju se na vrijeme. Sada ni to više nije važno jer kupaca nema.

Nema proslava i okupljanja - nema čokolade

Čokolada je luksuzni proizvod koji se najviše kupuje u vrijeme praznika, okupljanja, proslava i darivanjaima.

Ljubitelji čokoladu upakovanu u atraktivne kutije i omote često kupuju i impulsivno, a pandemija koronavirusa je primorala ljude da se sve više okrenu onlajn kupovini i prorede odlaske u prodavnice, gdje su se ranije u poslednjim trenucima pred odlazak na kasu odlučivali za pokoji slatkiš.

Izostala je i kupovina raznih prazničnih pakovanja čokolada koje koje se obično poklanjaju na Božić i Novu godinu.

Pandemija je smanjila proizvodnju i stvorila globalne viškove, pa se Obala Slonovače sada grčevito bori da proda i najkvalitetniji kakao na svijetu. Nedavno je bila prinuđena da najfiniji kakao prodaje po ceni koja je smanjena za čak 150 funti (205 dolara) po toni.

Mondo/RTS

Možda će vas zanimati

Još iz INFO

Komentari 0

Vaš komentar je proslijeđen moderatorskom timu i biće vidljiv nakon odobrenja.

Slanje komentara nije uspjelo.

Nevalidna CAPTCHA

MONDO REPORTAŽE