Dolazak italijanskog Fijata u kragujevačku Zastavu je "veoma pozitivna" vest izjavio je za BBC britanski analitičar Endru Rajt.
Dolazak italijanskog Fijata u kragujevačku Zastavu je "veoma pozitivna" vest, jer je reč o "ozbiljnom igraču, jednom od najvećih u Evropi", izjavio je za BBC analitičar britanske konsultantske firme "CSM Vorldvajd" za automobilsku industriju Endru Rajt.
"Ako hoćete da povučete paralele, možete da pogledate primer rumunskog proizvođača automobila Dačija", rekao je Rajt i podsetio da je ta firma najpre po licenci sklapala Renoove stare modele, a potom se francuski proizvođač automobila zainteresovao i postepeno odlučio da je kupi i da lansira novi, jeftini model automobila "logan".
Dačija je danas jedan od najuspešnijih delova Renoove imperije, rekao je Rajt, objašnjavajući da je to postignuto time što je lansiran "pravi proizvod, u pravo vreme, na pravom mestu".
Moguće je, dodao je on, da će Fijat iskoristiti investiciju u Srbiji da lansira neki jeftini model automobila.
Rajt je rekao da ga uopšte nije iznenadila namera Fijata da investira u Srbiji, ističući da je u poslednjih nekoliko nedelja čuo da će se za Zastavu boriti Fijat i nemačcki Folksvagen.
Rajt je objasnio da veliki broj zapadnih proizvođača automobila trenutno traži priliku da proizvodi vozila u zemljama centralne i istročne Evrope, navodeći primer Folksvagena, koji je upravo počeo da proizvodi automobile u Rusiji.
Slično je i sa Fijatom, dodao je on, ukazujući da je najveći pogon te automobilske industrije izvan Italije u Poljskoj, gde se proizvode modeli "fijat panda" i "fijat 500", ali da su kapaciteti te fabrike već uposleni skoro do maksimuma.
Fijatu je, ukazuje Rajt, potreban novi pogon u istočnoj Evropi, jer nastoji da smanji troškove proizvodnje, pošto se većina njegovih vozila i dalje pravi u Italiji, jednoj od zemalja u kojima su troškovi proizvodnje automobila najveći.
Među prednostima Srbije koje su, kako je rekao, najverovatnije opredelile Fijat da investitra, Rajt je naveo jeftiniju radnu snagu, ali i niže druge troškove, kao što su oni za zgrade i zemljište.
"Pretpostavljam da su vlasti odobrile poreske olakšice za kompaniju koja je spremna da investira i da zadrži zaposlene, jer pogon za proizvodnju automobila, ipak, na samom početku zahteva velika ulaganja u mašine i opremu", dodao je on.
Na pitanje BBC-a o tome koliko Fijatova investicija ima veze sa nagoveštajima da se Srbija kreće ka članstvu u Evropskoj uniji, Rajt je odgovorio da su "koraci ka EU uvek važni i da svakako pomažu privlačenju investicija", ali i da je za potencijalne ulagače važno i da su mogućnosti i potencijali kompanija u bivšim socijalističkim zemljama dovoljno veliki.
"Mislim da su za investicije procene o poslovnim mogućnostima važnije od same činjenice da će zemlja u budućnosti ući u Evropsku uniju", izjavio je britanski konsultant za automobilsku industriju u razgovoru za BBC.
(Tanjug/www.mtsmondo.com)