Ministar saobraćaja i veza Republike Srpske Nedeljko Čubrilović rekao je da će, ukoliko "Arselor Mital" obustavi transport rude na duži period iz Omarske ka Zenici, to zadati veliki udarac "Željeznicama Republike Srpske"
Navodi da će ovo ostaviti velike posljedice po ukupna privredna kretanja unutar Srpske.
"To je veliki problem za `Željeznice`, jer `Arselor Mital` učestvuje u ukupnom prihodu tog javnog preduzeća sa 42 odsto. To nije malo i to bi zaista bio veliki udarac za `Željeznice`", rekao je Čubrilović za "Glas Srpske".
On je istakao da se trenutno pokušavaju pronaći alternativna rješenja kada je riječ o ovom problemu.
Iz "Mitala" je ranije saopšteno da je došlo do prekida integralne proizvodnje u Željezari u Zenici, te da je proizvodnja privremeno obustavljena zbog loših uslova koji vladaju na tržištu čelika.
"Nakon pažljivog razmatranja i procjene svih raspoloživih opcija, 11. novembra 2023. godine smo privremeno obustavili rad visoke peći, nakon čega je sukcesivno obustavljena proizvodnja i u ostalim pogonima. Niz faktora na međunarodnom tržištu čelika uticao je na donošenje odluke o prekidu proizvodnje", piše u saopštenju.
U kompaniji kažu da je evropsko tržište čelika trenutno u padu, s trenutnim smanjenjem potrošnje čelika u EU koje je počelo u drugom kvartalu 2022., zbog sukoba u Ukrajini, neviđenog rasta cijena energije, troškova proizvodnje i inflacije, sve usred rastuće ekonomske neizvjesnosti.
"Uslovi potražnje značajno su se pogoršali u drugoj polovini 2023. godine, a očekuje se da će se ovaj negativni ciklus nastaviti, vođen kontinuiranom ekonomskom neizvjesnošću koja je rezultat visoke inflacije. ArcelorMittal Zenica se počela suočavati sa problemima u poslovanju još od sredine prošle godine, i to uslijed globalnih kretanja na tržištu čelika i sirovina. Od 2021. godine, cijena koksnog uglja porasla je za 300%, cijena električne energije je porasla za 44%, a cijena zemnog plina za 80%. Troškovi željezničkog transporta također su porasli za 25% od 2021. godine".
Pojasnili su da je u istom periodu sadržaj željeza u rudi iz rudnika koji opskrbljuju ArcelorMittal Zenica pao je sa 53% na 47%, "što znači da se za istu proizvodnju čelika mora kupovati više rude".
"Osim toga, prodajne kvote na tržištu EU su ograničene, zbog zaštitnog režima koji je nametnula EU, i suočene su sa jeftinim uvozom čeličnih proizvoda iz Turske, proizvedenih putem elektrolučnih peći koje koriste staro željezo. U svemu tome, u posljednje tri godine plate radnika su povećane za 32% zbog inflacije" Svi ovi faktori zajedno direktno utiču na mogućnosti da ArcelorMittal Zenica konkurentno proizvodi čelik putem integralne proizvodnje, što dovodi do privremene pauze u proizvodnji. To se naravno odrazilo i na našeg snabdjevača željeznom rudom, jer je ArcelorMittal Zenica zaustavila dopremu rude iz prijedorskih rudnika u periodu obustave proizvodnje", navodi se u saopštenju koje je objavio Zenicablog.
Nisu rekli do kada će trajati obustava rada. Kompanija je rad obustavljala i 2020. godine.
Govoreći o najavljenom poskupljenju karata u željezničkom saobraćaju, kao i restrukturisanju "Željeznica", Čubrilović je rekao da ova firma neće "stati na zelenu granu" tako što će prihod bazirati na kartama putnika.
"Insistiraćemo da restrukturisanje `Željeznica` privedemo kraju. Prije svega, treba ispoštovati ono što je sa Svjetskom bankom potpisano. Oni insistiraju na nekom holdingu, a nama se u ovom trenutku ne čini da je to najefikasnije rješenje za željeznički saobraćaj. Moraćemo se prilagođavati ukupnoj situaciji i završiti posao kako je i potpisano", rekao je Čubrilović.
(MONDO/Glas Srpske)