Mještani Gornje Omarske i Bistrice kod Prijedora i Verića (Banjaluka) protive se dijelu trase auto-puta Banjaluka - Prijedor koja prolazi kroz njihova sela i poručuju da neće odustati. Novi protest najavili su odmah nakon Nove godine.
Posljednji protest je održan sredinom novembra kada pojedini stanovnici ovog kraja nisu dozvolili procjeniteljima iz Republičke uprave za geodetske i imovinsko pravne poslove da procijene vrijednost njihove imovine zbog eksproprijacije.
Oni traže da se zacrtana trasa gradnje (na fotografiji označena žutom bojom), koja prolazi preko njihovih naselja, promijeni i kažu da im je više puta obećano da će se to i dogoditi, ali se nije dogodilo.
Oliver Rubin iz Gornje Bistrice nabraja da se na sada ucrtanoj trasi od Verića do Bistrice ruši 31 kuća, 27 ih je ugroženo jer će autoput biti 3-5 metara udaljen od stembenih objekata. Presijecaju se sporedni putevi između naselja, prekida se vodovodna mreža, a buduća petlja auto-puta će biti „u centru sela“.
"Dva puta nam je obećano da će trasa biti korigovana (crvena boja na fotografiji), šest puta smo išli na pregovore u Vladu Republike Srpske, pričali smo i sa direktorom Autoputeva i ministrom i na kraju ništa. Nude nam samo laž“, kaže Rubin.
U oktobru prošle godine sa mještanima je razgovarao Milorad Dodik, tada srpski član Predjsedništva BiH. Tvrde da im je obećao da će trasa biti korigovana. Stanovnici ovog dijela Potkozarja podsjećaju da se sa promjenom trase u susret izašlo mještanima Kozarca i Ivanjske, ali ne i njima.
“Bili smo na protestima u Kozarcu kada se narod bunio zbog tadašnje trase, podržali smo i mještane u Ivanjskoj. Svima njima su ispunjeni zahtjevi, samo su nas slagali”, dodaje Rubin.
Napomenuo je da se mnogi koji su pristali na otkup zemljišta žale na cijenu koja je ponuđena za njihovo zemlju i objekte, ali je takođe naglasio da dio mještana uopšte ne želi da se preseli čak i da je cijena drugačija i da ne žele da odustanu.
"Meni se tri kuće ruše, ostalima će auto-put prolaziti uz kuću. Nekima ruše pola imanja, a pola ostavljaju. Dva puta smo odbili procjenitelje iz Geodetske uprave, ja i još tri domaćinstva".
Na protestu u novembru mještani su takođe rekli da su izvarani i da nijedno obećanje koje im je dato nije ispunjeno i pitali "zašto je trasa morala ići posred sela“ kada postoje dvije alternativne rute sa mnogo manje objekata. Za potrebe izgradnje auto-puta Banjaluka - Prijedor kako je ranije rečeno, predviđeno je rušenje 237 objekata, od čega 80 na području Banjaluke i 157 na području Prijedora.
Muk u institucijama na zahtjeve mještana potkozarskih sela
Iz nadležnih ministarstava kao ni iz Gradske uprave u Prijedoru za sada nema odgovora na naša pitanja o nezadovoljstvu građana i trasi auto-puta.
Transparentnost ni do sada nije bila riječ koja se mogla povezati sa projektom izgradnje ovog auto-puta. Vlada RS odbijala je da objavi ugovor o izgradnji, ali je u oktobru Okružni sud u Banjaluci presudio da je Ministarstvo saobraćaja i veza nezakonito skrivalo taj ugovor od javnosti.
"Nesumnjiv je interes javnosti da ima potpuni uvid i saznanja da li su za Republiku Srpsku i njene građane ugovoreni povoljni uslovi, da li su isti u skladu sa javnim interesom, te upoređuje da li su mogli da se ugovore bolji uslovi, ali suprotno tome, interes javnosti nije zaštita poslovanja pravnog lica sa kojim je zaključen ugovor, odnosno briga da li će u periodu od tri decenije njegovo poslovanje biti isplativo ili ipak neće", navodi se u presudi.
Ugovor o gradnji potpisan je 2018. godine sa kineskom "Šandong grupacijom". Auto-put bi trebalo da bude dužine 42 kilometra i koštaće 297 miliona evra. Mediji u RS ranije su otkrili da će prema koncesionom ugovoru Republika Srpska garantovati godišnje 30 miliona evra putarine. Obaveza RS je da uradi eksproprijaciju zemljišta i da doplaćuje dio garantovanog iznosa ako se od putarina ne zaradi dogovorena suma.
Kineski investitor će obezbIjediti novac za izgradnju, a u narednih 30 godina ubirati sredstva od putarine.
Dušan Topić, bivši direktor JP "Autoputevi RS" rekao je 2018. godine da u prvim godinama broj vozila "vjerovatno neće biti dovoljan te da će Republika Srpska morati plaćati kineskom partneru određeni iznos, ali da iskustva sa sadašnjim autoputevima govore da bi nakon nekog perioda broj vozila mogao biti dovoljan".
Izgradnja auto-puta zvanično je počela u novembru prošle godine.
(Mondo)