Osnovci u Republici Srpskoj ove godine u školu su pošli sa knjigama štampanim na lakšem, takozvanom voluminoznom papiru, koji je trebao da njihove torbe učini lakšim. Uprkos tome, torbe malih đaka I dalje su (pre)teške.
Teške đačke torbe, koje godinama muče osnovce u RS, trebale bi biti lakše, jer se već više od godinu dana provode mjere i aktivnosti u cilju smanjenja težine školskih ranaca. Od ove godine udžbenici su štapani na voluminoznom papiru koji je knjige olakšao za oko 15 odsto.
“Ove godine u izdanju Zavoda za udžbenike i nastavna sredstva prvi put su štampani udžbenici na voluminoznom papiru koji je lakši od dosadašnjeg. Umjesto dosadašnjeg 80-gramskog papira koristimo novi 70- gramski, a umjesto dosadašnjih korica od 280 grama - hromo karton, danas je u upotrebi 250-gramski kunstdruk”, rekao je Dejan Krleta, portparol Zavoda za udžbenike i nastavna sredstva Republike Srpske i dodao da je to vrlo značajan doprinos očuvanju zdravlja i smanjenju deformiteta kičme kod učenika.
Vođeni ovim, izvagali smo torbu sedmogodišnje Lane, učenice drugog razreda O.Š Ivan Goran Kovačić, a torba je taj dan težila 3.5 kilograma. Po rasporedu časova za ponedjeljak Lana je imala samo četiri časa i to matematiku, srpski, prirodu i društvo i fizičko (oprema za fizičko nije bila u torbi). To dovodi do računice da za svaki predmet knjige i sveske teže oko jedan kilogram.
Njena majka Dijana, nam je u razgovoru rekla kako torba njene kćerke nije baš svaki dan toliko teška, ali smatra da ipak imaju previše knjiga koje svaki dan nose u školu.
“Samo iz srpskog jezika imaju tri udžbenika (Učimo da pišemo, Čitanka, Bukvar), slovaricu i svesku, a tako slično i za druge predmete, a pored toga im nude i “neobavezne” časopise iz kojih se daje obavezna zadaća”, kaže ona i dodaje da s obzirom da je obavezna voditi dijete u školu najčešće ona nosi torbu.
Loše navike u držanju, preteške školske torbe, neadekvatne školske klupe i stolice, kao i nedovoljna fizička aktivnost, prema mišljenju velikog broja fizijatara najveći su uzroci deformiteta kičme kod djece.
Doktori kažu da svako opterećenje od 15 ili 20 odsto težine djeteta, češće izaziva subjektivne tegobe kod djece u vidu bolova u vratu i leđima.
Shodno tome, Republički pedagoški zavod RS formirao je radnu grupu, koja je predložila mjere koje bi trebale olakšati odlazak đaka na nastavu još 2014. godine, ali rezultati tih mjera nisu izgleda baš vidljivi.
Direktor ovog Zavoda za MONDO kaže kako se ovaj projekat sprovodi već duže vrijeme i da imaju još posla kako bi se izvršile sve aktivnosti i mjere koje su potrebne kako bi se osnovcima olakšao odlazak u školu.
„Akciju je pokrenuo Republički pedagoški zavod još u februaru 2014. godine, gdje smo svim osnovnim školama dostavili niz mjera i aktivnosti koje bi dovele do smanjenja težine đačke torbe, a te mjere se odsnose i na roditelje i na nastavnike i na škole, na Republički pedagoški zavod i na Zavod za udžbenike i nastavna sredstva“, rekao je Predrag Damjanović, direktor pedagoškog zavoda.
Ono što je od tih mjera i aktivnosti učinjeno su knjige odštampane na lakšem papiru i poneka škola koja je uz pomoć roditelja napravila ormariće u kojima đaci ostavljaju udžbenike koji im ne trebaju kući.
“U avgustu smo od direktora osnovnih škola dobili povratnu informaciju da dosta škola te mjere primjenjuje, u smislu da se višak pribora i knjiga koje su nepotrebne kod kuće ostavljaju u školama gdje ima prostora. Veliki broj škola, pogotovo prigradskih, rade samo u jednoj smjeni pa učenici mogu ostaviti knjige koje im ne trebaju za domaću zadaću u učionici, ali je problem sa gradskim školama u kojima se nastava odvija u dvije smjene“, kazao je Damjanović.
Pedagoški zavod je predložio i da škole preko savjeta roditelja probaju naći mogućnost da se naprave ormarići gdje bi djeca ostavljala knjige i višak pribora.
„Već imamo informaciju da su neke od škola u RS napravile ormariće,a mi smo svakako opet prije 15 dana obavijestili škole da se rasporedi časova moraju uraditi sa pedagoškim standardima i da se u rasporedima mora voditi računa o tome koje predmete učenici imaju taj dan“, dodao je direktor Republičkog pedagoškog zavoda.
Projekat mjera i aktivnosti kojima bi se smanjila težina đačke torbe, kako kažu u pedagoškom zavodu, još nije završen i trajaće još koju godinu dok se u svim školama ne uradi ono što je moguće. Koliko će to pomoći malim đacima pokazaće naredne generacije školaraca.