Direktor Republičkog pedagoškog zavoda Predrag Damjanović navodi da je teško govoriti o rangiranju BiH u kojoj postoji više obrazovnih sistema.
Damjanović je rekao Srni da za Srpsku nisu novost rezultati PISA istraživanja da učenici u BiH ne posjeduju funkcionalno i primjenjivo znanje, da se više pažnje posvećuje teoretskom, a manje praktičnom znanju.
"Republika Srpska je u svim prethodnim reformama obrazovanja, pa i narednoj definisala da su to nedostaci njenog obrazovnog sistema", naveo je Damjanović, dodajući da cilj PISA istraživanja nije rangiranje obrazovnih sistema, već utvrđivanje slabosti u obrazovnom sistemu, da bi bile izvršene korekcije.
On tvrdi da rezultati ovog istraživanja nisu iznenađenje ako se uzme o obzir činjenica da je u BiH ono izvođeno ekperimentalno, da je pripremanje bilo veoma loše i da je pripremu radila Agencija za predškolsko, osnovno i srednje obrazovanje BiH, koja za to ne ispunjava stručne uslove, niti je nadležna za obuku nastavnika.
Damjanović ukazuje da je kotizaciju za učešće BiH uplatila Evropska komisija čiji je cilj bio da to radi Agencija za predškolsko, osnovno i srednje obrazovanje.
"Na prezentacija rezultata PISA predložene su preporuke i zaključci, ali nikome nije jasno kome su adresirane jer svi u BiH su svjesni činjenice da su to definisale institucije koje nemaju nadležnost u obrazovanju, a entitetske i kantonalne obrazovne vlasti ne vide načine kako realizovati preporuke i zaključke kada nemaju precizne rezultata za svoj obrazovni sistem", pojasnio je Damjanović.
On ističe da se u okviru PISA istraživanja govorilo o rezultatima po raznim kategorijama kao što su pol, stepen siromaštva učenika, privrženost đaka školi, njihovo mišljenje o školi, nastavnicima, značaju obrazovanja, mišljenje direktora o nastavnicima, a na sve načine se izbjegavalo govoriti o rezultatima na nivou entiteta i kantona.
"Nadam se da ćemo, kako je najavljeno, u narednom koraku dobiti rezultate po entitetima i kantonima", naglasio je Damjanović.
On kaže da su u Srpskoj svjesni da je reforma obrazovanja neprekidan proces, te da je siguran da će poboljšanju doprinijeti sve što je urađeno, poput definisanja ishoda učenja u nastavnom planu i programu s ciljem da znanje bude funkcionalnije, izrada standarda kvalifikacija zajedno sa poslovnom zajednicom radi povezivanja teorije i prakse, te stručno usavršavanje nastavnika za primjenu različitim metoda izvođenja nastave.
Damjanović navodi da se postavlja pitanja kako će to raditi u kantonima. "I opet će neko zahtijevati da buduće PISA istraživanje bude rađeno na nivou BiH", kaže Damjanović.
Govoreći o radnim navikama učenika, Damjanović je ukazao da đaci sve manje čitaju i zadovoljavaju formu koja se od njih traži, pa i lektiru čitaju uz pomoć interneta.
"Bez obzira na to što je naš cilj da učenici što više koriste informacione tehnologije, moramo nastojati da što više čitaju jer će tako čuvati srpski jezik i ćirilicu. Kada budu što više čitali onda ni međunarodna istraživanja neće pokazati da su naši učenici funkcionalno nepismeni", naveo je Damjanović.
On je istakao da Republički pedagoški zavod već četvrtu godinu realizuje projekat "Čitalići".
Kada je riječ o tome sa kakvim se predznanjem dolazi na fakultet,
Damjanović navodi da znanje učenika na kraju srednjeg, odnosno osnovnog obrazovanja nije u skladu sa onim koje pokažu u okviru testiranja na kraju dijela školovanja.
"Očito da se mora mijenjati sistem ocjenjivanja učenika. Nastavnici, osim stručnog usavršavanja o primjeni različitih metoda izvođenja nastave, moraju koristiti i različite tehnike ocjenjivanja učenika", smatra Damjanović.
On je naglasio da je nephodno razraditi kriterijum upisa studenata na fakultete i učenika u srednje škole radi objektivnijih rezultata.
"Siguran sam da će tome doprinijeti i obavezno uvođenje male mature za osnovce i velike mature za srednjoškolce čime će biti podignuta svijest učenika, nastavnika i roditelja da se učenik bori za znanje, a ne samo za ocjenu", naglašava Damjanović.
Predstavnici Agencije za predškolsko, osnovno i srednje obrazovanje BiH objavili su početkom novembra da je BiH zauzela 62. mjesto od 79 zemalja svijeta u najvećem globalnom istraživanju u obrazovanju /PISA/ za prošlu godinu, a svaki drugi testirani učenik ocijenjen je kao funkcionalno nepismen.