Izborna kampanja u Srpskoj pored tribina, plakata i bilborda koje stranke tradicionalno praktikuju, doživjela je „procvat“ i na internetu. Društvene mreže i Gugl oglasi puni su reklama, a za ovakav vid kampanje stranke minimalno ulažu 20.000 KM, saznali smo od stručnjaka
Pored sponzorisanih objava na društvenim mrežema, internet stranice prepune su izbornih oglasa koji "iskaču" šta god da čitate.
Jedan stručnjak za digitalni marketing sa kojim smo razgovarali, a koji je upućen u ovaj način oglašavanja, kaže da je ove godine vidljiva razlika između političkog oglašavanja na Guglu i onog na Fejsbuku.
"Političko oglašavanje preko Gugl oglasa nije toliko striktno (strogo regulisano) kao što je to slučaj kod Fejsbuk oglašavanja, pa ove godine možemo vidjeti manje reklama (bar sad na početku kampanje) na Instagramu i Fejsbuku nego na portalima, odnosno banere (Gugl oglase)".
Gugl, sa svim svojim prednostima i mogućnošću „poznavanja“ navika svakog korisnika, može biti koristan alat za prenošenje poruka što većem broju ljudi. Omogućava ciljanje odnostno targetirane specifične grupe ljudi na osnovu zadatih podataka.
Naš sagovornik kaže da bi za stranke bilo pametnije upravo to, da iskoriste budžete koje imaju za posebno usmjerene poruke ka odabranim ciljanim grupama.
"Gugl zna da ste vi ljubitelji muzičkih festivala, koncerta, noćnog života i slično, pa vam kao oglašivač takav target odabere i plasira vam kreativu sa tim porukama, obećanjima, programima, rezultatima i slično".
Gugl oglašavanje je jednostavno i radi po principu „koliko para toliko muzike“. Targetiranje ciljne publike podrazumijeva manje novca jer dolazi do manje, ali ciljne grupe, dok širi obuhvat naravno košta više.
"Slabo šta se targetuje (u ovdašnjoj kampanji), jer je svima cilj što veća vidljivost. Ko plati više, njemu će se oglas više prikazivati. Posebno kad su kandidati za neke bitne funkcije u pitanju kao i stranke. Jedino što im je bitno je geolokacija u kojoj traže glasove. S druge strane, kandidati za NSRS više su fokusirani na organske objave na društvenim mrežama, pošto Gugl zahtjeva više para za veću vidljivost. Tako da, ako se oglašavaju onda pokušavaju (bar bi tako trebalo biti) da suze svoje ciljane grupe", pojašnjava on.
Ipak, baneri za kandidate na Narodnu skupštinu Srpske vidljivi su svuda na internetu, kao što je to slučaj sa oglasima gradonačelnika Banjaluke Draška Stanivukovića koji je nosilac liste za NSRS iz „Izborne jedinice 3“. Stručnjaci procjenjuju da je u njegovu kampanju na Guglu uloženo minimalno 20.000 KM, zbog vidljivosti oglasa koji postiže.
"Moja prosta pretpostavka je da je budžet oko nekih 500-1.000 evra dnevno,ali opet ne mogu to znati sa sigurnošću", procjenjuje naš sagovornik.
Kao što smo već rekli, koliko tačno kandidati i stranke ulažu u ovaj vid izborne kampanje, zavisi od opcija koje izaberu – vidljivosti, ciljne publike, lokacije i slično. Bužet može da se kreće od 50 do 500.000 KM, nema pravila ni ograničenja.
"Mislim da stranke u prosjeku idu sa budžetima od oko 20.000 do 50.000 KM. Zavisi koliko je velika stranka, a vjerovatno neke i dosta više od toga", zaključak je našeg sagovornika iz svijeta digitalnog marketinga.
Slično će reći i drugi koji se bave ovom djelatnošću. Ne može se tačno procijeniti koliko je neki akter uplatio novca u Gugl kampanju, ali se može dati gruba procjena - ukoliko je prisutan na većini portala u Bosni i Hercegovini, radi se o budžetu od najmanje nekoliko hiljada KM.
Kako funkcionišu oglasi na Guglu?
Oglasi na Gugl Ads-u i na društvenim mrežama (FB, IG), funkcionišu po sistemu bidovanja ("aukcije").
Ukoliko vi i vaš konkurent uplaćujete za oglase koji promovišu istu stvar (i ciljate istu publiku), veću vidljivost će da dobije onaj koji je (Guglu) ponudio više novca.
(MONDO)