Rušenje velikog vijadukta na autoputu u Italiji izazvalo je zabrinutost o kvalitetu gradnje saobraćajne infrastrukture širom Evrope i svijeta. Na našim mostovima nema takvih problema, ali postoji neki drugi - nema dokumentacije.
Ubrzo nakon tragedije u Italiji u kojoj još utvrđuju tačan broj poginulih (39, 20 nestalih), u Srbiji je potpredsjednica Vlade i ministarka građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Zorana Mihajlović naložila vanredni inspekcijski nadzor nad svim mostovima u dužim od 100 metara. Cilj vanrednog inspekcijskog nadzora biće kontrola kako potrebne dokumentacije, tako i konstrukcije mostova.
Đenova: 20 nestalih! (FOTO)
"Načeti" mostovi nisu nepoznati, pogotovo u Banjaluci, gdje su velike poplave 2014. godine iznijele na vidjelo ovaj problem. Međutim, radilo se uglavnom o mostovima slabije konstrukcije: dva viseća mosta preko Vrbasa su srušena, jedan preko Vrbanje oštećen, a uočeni su problemi sa "Zelenim mostom", koji je prvo zatvoren za saobraćaj, zatim srušen i na njegovom mjestu biće izgrađen novi.
Stručnjaci u BiH nezvanično kažu da su naši mostovi u dobrom stanju, a u Inspektoratu Republike Srpske navode da je stanje u pogledu korišćenja izgrađenih objekata, kao što su visoke brane, mostovi, tuneli, objekti elektro infrastrukture, kao i posjedovanje upotrebnih dozvola za iste, različito jer se uglavnom radi o objektima izgrađenim u ranijem periodu. Bar za sada, građevinski inspektori iz ovog inspektorata neće vanredno kontrolisati mostove.
Postoji još jedan problem koji onemogućava kontrolu - dokumentacija za mnoge mostove je izgubljena.
"Nadležna inspekcija je u proteklim godinama uložila značajne napore na rješavanju problema koji postoje u vezi sa objektima koji su izgrađeni u predratnom periodu i koji su prije posjedovali potrebnu dokumentaciju za njihovo nesmetano korišćenje i upotrebu, a koja je u toku rata uništena ili nestala. Javna preduzeća koja upravljaju građevinama u funkciji magistralnih i regionalnih puteva (mostovi i tuneli) pokrenula su inicijativu za pribavljanje dokumentacije neophodne za korišćenje navedenih objekata, kao i radnje na propisanom tehničkom osmatranju, te sanaciji i održavanju istih. Budući da se radi o dokumentaciji za čije pribavljanje je potreban određeni vremenski period, o svemu navedenom obaviještena su i nadležna ministarstva", rečeno nam je u Inspektoratu.
Izvor: Mondo/Dušan VolašKada je riječ o novoizgrađenim objektima, stvari stoje drugačije i stabilnije. Kako kažu u Inspektoratu, u skladu sa Zakonom o uređenju prostora i građenju, izvođač radova obavezan je radove izvoditi prema tehničkoj dokumentaciji na osnovu koje je izdato odobrenje za građenje, a u skladu sa odredbama ovog zakona, tehničkim mjerama, propisima, normativima i standardima koje važe za građenje odnosne vrste građevina.
"Stručni nadzor u toku građenja objekta, odnosno izvođenja radova, vrši nadzorni organ građenja. Stručni nadzor obuhvata kontrolu odgovarajuće primjene tehničke dokumentacije, kontrolu i provjeru kvaliteta izvođenja svih vrsta radova i primjenu propisa, standarda, tehničkih normativa i normi kvaliteta radova, kontrolu kvaliteta materijala i drugo. Izgrađeni objekat može se koristiti nakon što organ uprave koji je izdao odobrenje za građenje izda rješenje o odobrenju za upotrebu, a na osnovu prethodno izvršenog tehničkog pregleda objekta. U skladu sa navedenim, inspekcija kontroliše da li su sve procedure provedene u skladu sa zakonom", zaključuje Inspektorat.
Gradiška: Savski most kao "parking"
Stanovnici Gradiške požalili su se novinarima na savski most na granici BiH i Hrvatske koji je, kako kažu, pretvoren u parking za teretna i putnička vozila dvije države.
Građevinski inženjeri i arhitekte iz Gradiške smatraju da je željezni most preko Save pouzdan, ali niko od ovih stručnjaka ne smatra bezbjednim zaustavljanje tereta u dva smjera, koji čekaju granične pricedure. Kako je objavio ''EuroBlic'', most je izgrađen nekoliko godina nakod Drugog svjetskog rata, djelimično je porušen u prošlom ratu, a popravljen 2007. godine.
Očekuje se da most bude rasterećen čim bude izgrađen novi granični prelaz u blizni Gradiške, a posebno nakon što se na Savi sagradi novi most između BiH i Hrvatske.