U budžet RS od naknada za polaganje vozačkih ispita godišnje se slije oko dva miliona maraka, a niko tačno ne zna kako se taj novac troši.
Naime, ako je suditi po pravilniku o osposobljavanju za vozača motornih vozila BiH, entitetske vlasti bi te pare trebalo da utroše na kontrolu ispita, stručno usavršavanje ispitivača i instruktora vožnje, obrazovanje djece, preventivne akcije i finansiranje stručnih istraživanja u oblasti bezbjednosti saobraćaja.
Međutim, zbog neusklađenosti propisa RS i BiH nadležno Ministarstvo prosvjete i kulture RS taj pravilnik ne može da primjeni i sprovede, a nije donijet ni finansijski plan raspodjele novca, prenosi "EuroBlic".
Iz udruženja iz oblasti saobraćaja upozoravaju da se milioni KM od kandidata koji polažu vozačke ispite misteriozno gube, jer se preventivne akcije kod nas provode samo nekoliko dana prije početka školske godine. Oni tvrde da se od 4,5 miliona KM, koliko je od novembra 2007, otkada se i primjenjuje pravilnik do sada prikupljeno, moglo provesti mnoštvo preventivnih akcija.
Predsjednik Udruženja auto-škola RS Dalibor Mlađenović bi, kaže, volio da vidi da se bar dio novca koji budući vozači daju vrati društvu i uloži u edukaciju. Po njegovim rečima, nije neizvodljivo da udruženja kandiduju projekte, koji bi se finansirali tim novcem, što je pravilnikom i regulisano.
„Nema plana trošenja i nije definisano za koje namjene koliko procentualno treba obezbijediti“, kaže on. Napominje da bi se svaka marka uložena u obrazovanje djece ili instruktora višestruko isplatila. Umjesto toga, lanjsku edukaciju oko 500 instruktora ministarstvo je naplatilo. Svaki polaznik za nju je obezbijedio 30 KM.
Predsjednik stručnog saveta Asocijacija auto-škola BiH Branislav Radaković kaže da, bez obzira na ogromnu količinu novca prikupljenog od svakog izlaska kandidata na ispit, u oblasti bezbjednosti saobraćaja i usavršavanju instruktora nema nikakvog napretka.
„Instruktori i ispitivači su potpuno stručno zanemareni, nema kontrole ispita i rada auto-škola... Naši kandidati i pored tog novca nemaju priručnik za polaganje, a još nije urađen ni katalog ispitnih pitanja. Trenutno imamo samo 350 teoretskih pitanja, što nema nigde u okruženju“, napominje on.
Radaković kaže da se obrazovanje djece i preventivne akcije moraju provoditi tokom čitave godine, a ne par dana u septembru. Novac ne bi smeo da bude izgovor, jer svaki izlazak na polaganje testova ili vožnje kandidat uredno plati.
Iz Zavoda za obrazovanje odraslih RS poručuju da taj novac predstavlja prihod budžeta RS i da oni njime ne raspolažu.
„Ministarstvo prosvjete RS raspolaže samo sredstvima odobrenim budžetom za tekuću godinu, te stoga član pravilnika koji se odnosi na raspodjelu sredstava od polaganja vozačkih ispita nije moguće u potpunosti primjeniti“, kaže Mira Bera, v.d. direktora Zavoda. Dodaje da sav novac ide u budžet, pa se raspoređuje na MUP, koji provodi aktivnosti unapređenja bezbjednosti, Ministarstvo saobraćaja koje finansira naučnoistraživačke radove i Ministarstvo prosvjete, koje je preuzelo oblast edukacije djece.
„Bez obzira na nemogućnost korišćenja sredstava od polaganja vozačkih ispita na edukaciju djece, kao i saobraćajne preventivne akcije, ministarstvo je lane realizovalo projekat ‘Edukacija djece ranog školskog uzrasta u saobraćaju’“, navodi Bera. Kroz ovaj projekat prvačićima su podijeljene slikovnice i bedževi, ali to nije finansirano novcem od vozačkih ispita nego iz Razvojnog programa RS. Sličnu akciju obećavaju i ove godine i to do kraja septembra.
(MONDO)