Svakog dana u BiH se po prvi put registruje oko 170 automobila, u nove stanove godišnje se useli oko 3.000 porodica, a po glavi stanovnika u BiH ima više mobilnih telefona nego u Kini i Turskoj!
Sociolozi za ovo nemaju objašnjenje, naročito za tako veliki broj uvezenih auta.
"To je neopravdano i ekonomski i sociološki, jer se podaci ne poklapaju sa zvaničnom kupovnom moći građana", tvrdi sociolog Ljubiša Rokić koji kaže da građani najviše kupuju automobile stare šest do 10 godina, ali i njih treba održavati i svake godine registrovati.
"Mislim da tu ima i dosta robovanja stvarima jer neke porodice imaju i po dvoja kola. Vjerovatno kupuju na kredit, a odriču se drugih stvari. Nažalost, počeli smo da trošimo više nego što zarađujemo", kaže Rokić, uz ocjenu da bi bilo zanimljivo doći do podataka ko kupuje nove stanove.
"Određen broj ljudi koji kupuju stanove su mladi bračni parovi koji su mahom uzeli povoljnije kredite kod IRB, a vjerovatno su i neki ljudi kupili više stanova, prije svega u Banjaluci, koje izdaju", smatra sociolog.
Broj korisnika mobilnih telefonskih usluga u BiH konstantno raste i uskoro će biti jednak broju stanovnika. Na kraju 2013. bilo je 3.488.319 mobilnih korisnika, uz rast u odnosu na godinu prije za 4,1 odsto. Po glavi stanovnika, u BiH ima više mobilnih telefona nego u Kini i Turskoj.
Ekonomista Goran Radivojac ocjenjuje da su "kod nas stanovi i automobili statusni simboli građana, zbog čega smo spremni da zadužimo dvije-tri generacije bez razmišljanja, a da od rođaka sa sela uzimamo jaja, mlijeko, krompir i ostalo".
On smatra i da roditelji pomažu djeci više nego što je to bio slučaj ranije, kupujući im stanove i automobile, često tako što prodaju pola imovine. To, kako kaže, na Zapadu nije moguće jer svako snosi rizik za svoje postupke.
Murisa Marić iz Udruženja potrošača "Don" kaže da se ne treba čuditi podacima o broju automobila i izgrađenih stanova jer ljudi teže da žive kvalitetnije.
"Mi smo područje koje je još vrlo interesantno ino-bankama, u kojima podižemo kredite. Dakle, i dalje živimo na kredit", ističe Marićeva.
Ona smatra da ipak, po glavi stanovnika, imamo previše automobila.
"Ujutro na ulicama tek u svakom desetom automobilu možete vidjeti dvoje ljudi, u ostalima je samo vozač. To je već prestiž, a ne potreba", navodi Marićeva.
Najnovije i najzanimljivije vijesti pratite na našoj Facebook stranici - MONDOBIH, kao i na Twitteru @MondoBH.