Ako zbog rupe na cesti oštetite automobil, prvo bi trebalo da zovnete saobraćajnu policiju, pažljivo fotografišete mjesto nezgode, a ne bi bilo loše ni da imate svjedoke. U tom slučaju, možda i biste mogli i naplatite odštetu.
Udarne rupe, ulegnuća i druga oštećenja puteva su naša stvarnost i često su uzrok saobraćajnih nesreća. Vozači se često pitaju da li i kako mogu da nadoknade štetu na automobilu koja nastane zbog saobraćajnica koje nisu u ispravnom stanju.
Prema podacima MUP-a RS tokom 2018. godine dogodilo se 65 saobraćajnih nezgoda uzrokovanih stanjem puta. U 2017. godini iz istog razloga desila se 51, a u 2016. godini 22 saobraćajne nezgode.
U MUP-u kažu da je za utvrđivanje odgovornosti nadležan sud.
"Kada su u pitanju saobraćajne nezgode u kojima je nastupila materijalna šteta ili posljedice po lica, policijski službenici vrše uviđaj i podnose izvještaj o preduzetim mjerama i radnjama nadležnom sudu, radi utvrđivanja odgovornosti", odgovorili su nam iz policije o proceduri građana za prijavu oštećenja na vozilima zbog loših puteva.
Saobraćajni stručnjaci savjetuju, da kada je riječ o eventualnoj naplati štete koja je nastala zbog oštećenja na putu, vozači prvo treba da pozovu saobraćajnu policiju, koja treba da obavi uviđaj i sačini zapisnik.
U takvim situacijama saobraćajna policija je obavezna da izađe na lice mjesta, jer se i oštećenje na vozilu zbog udarne rupe na putu smatra saobraćajnom nezgodom.
"Takođe bi bilo poželjno fotografisati oštećenja i rupu iz nekoliko uglova, a ne bi bilo loše imati i eventualne svjedoke. Da bi se smanjile nezgode trebalo bi izraditi jedinstvenu mapu udarnih rupa i oštećenja na putevima što kod nas nije slučaj", smatra Zdravko Ivić, inženjer saobraćaja iz Banjaluke.
U Zakonu o javnim putevima RS se navodi da upravljač puta odgovara za štetu koja nastane korisnicima puteva koji poštuju saobraćajne propise, saobraćajnu signalizaciju, vremenske uslove, stanje puta i okoline, ako je šteta nastala zbog propuštanja blagovremenog izvršenja pojedinih potrebnih radova i preduzimanja odgovarajućih mjera na održavanju javnih puteva, propisanih članom 31. koji se odnosi na održavanje javnih puteva.
Za utvrđivanje štete u BiH zaduženi su ovlašteni sudski procjenitelji, a za sve autoputeve i magistralne puteve odgovorne su JP Autoceste FBiH, JP Ceste FBiH, JP Putevi Republike Srpske i JP Autoputevi Republike Srpske.
Na sajtu Javnog preduzeća "Putevi Republike Srpske" naveden je podatak da na teritoriji RS putnu mrežu čini 1.781 kilometara magistralnih i 2.183 kilometara regionalnih puteva što ukupno iznosi 4.191 km, kojim na osnovu Zakona o javnim putevima upravlja ovo javno preduzeće. Osim navedenih informacija treba dodati da Republika Srpska ima i mrežu od oko 105 kilometara auto-puteva.
U Putevima RS procjenjuju da bi, shodno međunarodnim standardima, godišnje trebalo ulagati oko 100 miliona KM u poslove redovnog i investicionog održavanja, a sve u cilju dobrog i kvalitetnog upravljanja putnom mrežom.
Prema podatku iz prošle godine unazad 11 godina na putevima Republike Srpske je poginulo je 1.671 osoba. U prosjeku dnevno bude čak 26 saobraćajnih nezgoda, a unazad desetak godina rekordna je 2007. godina u kojoj je bilo čak 10.933 saobraćajki.
U izvještaju Svjetske zdravstvene organizacije se navodi da je jedan od velikih problema u BiH visoka stopa smrtnosti na 100 hiljada stanovnika uzrokovana saobraćajnim nesrećama. Tako u BiH na 100.000 stanovnika smrtno strada oko 18 ljudi u sabraćajnim nezgodama, dok je, recimo, u Hrvatskoj proj poginulih na 100.000 građana oko devet, odnosno duplo manje.
Po analizama Auto-moto kluba BiH (BIHAMK), veliki broj saobraćajnih nesreća na našim putevima rezultat je nepoštovanja saobraćajnih propisa, te niskog nivoa saobraćajane kulture većeg broja učesnika u saobraćaju.