Zbog sve masovijeg odlaska vozača i mnogobrojnih problema u ovoj branši prevoznici iz cijene BiH su odlučili da "presaviju tabak" i zajedno formiraju svoje udruženje.
Osnivačka skupština Saveza vozača, prevoznika i logističara u međunarodnom prevozu roba BiH trebalo bi da bude održana u nedjelju, 1. septembra u Zenici.
"Od ovog posla može da se živi, ali od institucija nemamo podršku i vozači masovno odlaze. Stanje je dramatično", rekao nam je Damir Bećović iz organizacionog odbora, navodeći da se više ne može naći vozač kamiona.
"Kada odemo na granicu cariniku moramo dati 10-20 evra za svaki kamion koji uđe u državu kako bi nam produžili rok prijave da bi vozač koji je naprimjer iz Tuzle mogao provesti vikend kući, a da ne ide u Sarajevo na carinu jer mu je neko to tako odredio ili mu naplate prekršajni nalog zato što se nije javio u subotu, već u ponedjeljak, iako ima uredne dokumente da je bio na servisu. To je totalna samovolja. Bukvalno tjeraju ljude. Logično je da će vozači prije pobjeći u Njemačku nego da tri dana presjede na terminalu", rekao nam je Bećović.
Jedan od zagovornika krovnog udruženja vozača na nivou BiH je i Nikola Grbić, predsjednik Udruženja prevoznika za unutrašnji i međunarodni transport Republike Srpske.
Prema njegovim riječima, formiranjem zajedničkog udruženja vozači će pokušati privoliti ili na neki način prisiliti institucije BiH da urade nešto kako bi se poboljšali uslovi rada, između ostalog i zaustavljanje trenda odlaska vozača.
"Nećemo pružiti dobrodošlicu nikom ko bude nastupao politički ili zastupao bilo koju nacionalnu ili vjersku stranu. Zanima nas samo rad, poslovanje i poboljšanje uslova za vozače i prevoznike", pojasnio nam je Grbić.
On kaže da je javašluk u Upravi za indirektno oporezivanje BiH i nerad carinskih institucionalnih organa na terminalima na graničnim prelazima osnovni problem prevoznika u BiH.
"Neshvatljivo je da dođete u Gradišku ili na Raču i da morate čekati po dva dana da se roba ocarini kako bi kamion otišao do krajnjeg potrošača. U Evropi se se to rješava za 15 minuta", priča Grbić.
On tvrdi da su prevoznici u situaciji da umjesto više tura voze samo jednu. Kaže da prihvataju uvođenje akciza na gorivo jer to ima i u drugim zemljama, ali ne u ovom obimu kao što je kod nas.
"U Sloveniji, recimo, na hiljadu potrošenih litara goriva se vraća 70 evra što kod nas nije slučaj. Imamo najskuplje registracije i obaveze u Evropi. Strani prevoznici u BiH dolaze bez bilo kakve dozvole ili dodatnih plaćanja, dok mi moramo plaćati bukvalno sve", rekao nam je Grbić.
Ističe da vozač u BiH može da "crkne radeći i ne može mjesečno da zaradi 1000 KM".
"Pola zarade pojede u putu, provede mnogo vrmena na carinskim terminalima i ne ostane mu ništa. Zato vozači odlaze u evropske zemlje gdje rade manje, a zarade najmanje tri puta više. Prosječna plata u Sloveniji i drugim zemljama nije ispod 2.000 evra", rekao je Grbić za naš portal.
Da su vozači odavno postali deficitarna radna snaga i nije neka novost, a Grbić nam je potvrdio da su zbog toga neki poslodavci prinuđeni da angažuju i penzionere.
"Prije će se javiti hirurg na oglas nego profesionalni vozač", zaključio je Grbić.