Gotovo 40 odsto internetskih trgovina koristi manipulativne tehnike da bi naveli potrošače na odluke koje nisu u njihovom najboljem interesu, piše u izvještaju EU.
Ovo je pokazalo je istraživanje Komisije i nacionalnih tijela za zaštitu potrošača iz 23 zemlje članice Evropske unije, te Norveške i Islanda.
Istraživanje je pokazalo da se gotovo 40 odsto internetskih trgovina oslanja na razne manipulacije kako bi prevarilo potrošače ili iskoristilo njihove slabe tačke.
"Taj je pristup u suprotnosti sa zaštitom potrošača i nije korektan", izjavio je povjerenik za pravosuđe Didije Rajnders, navodi se u izvještaju koji je prenijela Srna.
Rajnders dodaje da države članice imaju pouzdane alate kojima se takvi problemi mogu rješavati te ih poziva da nacionalna tijela iskoriste svoja ovlaštenja i preduzmu radnje protiv takve prakse.
Istraživanje je obuhvatilo 399 internetskih trgovina u kojima se nude raznoliki proizvodi, od tekstila do elektronike. Posebna je pažnja posvećena takozvanim "obmanjujućim formularima".
Riječ je o tri vrste manipulativnih tehnika kojima se potrošače navodi na donošenje odluka koje možda nisu u njihovu najboljem interesu. To su: lažna odbrojavanja, koja impliciraju da postoji rok za kupovinu nekih proizvoda. Ta je praksa zabilježena kod 42 internetske trgovine.
Druga manipulativna tehnika, utvrđena u 54 internetske trgovine, sastoji se u usmjeravanju potrošače prema nekim odlukama – od pretplata do skupljih proizvoda ili skuplje dostave – pri čemu se služe tehnikama kao što su vizuelni dizajn i izbor fraza.
I treća manipulativna tehnika, zabilježena u 70 internetskih trgovina, jest potpuno ili djelimično skrivanje važnih informacija poput troškova dostave, sastava proizvoda i postojanja jeftinijeg izbora.
U 23 trgovine informacije su skrivene kako bi se navelo potrošače da pristanu na pretplatu, prenose agencije.
Istraživanje je obuhvatilo i 102 aplikacije pregledanih internetskih trgovina. U 27 aplikacija pronađen je barem jedan obmanjujući obrazac.
Komisija navodi da će nacionalna tijela država članica kontaktirati trgovce kod kojih su otkrivene manipulativne prakse i zatražiti od njih da uklone probleme na svojim internetskim stranicama, a prema potrebi preduzeće dodatne mjere u skladu s nacionalnim postupcima.
(Mondo)