Novi propisi usvojeni ranije ove godine, suštinski zabranjuju prodaju novih automobila sa motorima na unutrašnje sagorijevanje od tog datuma, osim ako mogu da koriste goriva koja ne emituju ugljen-dioksid.
Evropska komisija razmatra ublažavanje zahtjeva za neutralnost ugljenika u vezi sa e-gorivima kako bi omogućila prodaju automobila sa motorima na unutrašnje sagorijevanje nakon 2035. godine, pokazuju interni dokumenti, ukazujući na razdor u izvršnom odboru EU po ovom pitanju.
Prije dvije godine, Komisija je predložila zakon kojim se smanjuju emisije iz novih automobila na nulu do 2035. godine kao dio cilja postizanja klimatske neutralnosti do 2050. godine.
Novi propisi usvojeni ranije ove godine, suštinski zabranjuju prodaju novih automobila sa motorima na unutrašnje sagorijevanje od tog datuma, osim ako mogu da koriste goriva koja ne emituju ugljen-dioksid.
Njemačka automobilska industrija gurala je zahtjev za mandatom o gorivima sa neutralnim ugljenikom uz podršku Berlina, koji je blokirao konačno usvajanje teksta dok mu nisu udovoljili.
Zastoj se okončao u martu 2023. godine, kada je Evropska komisija postigla dogovor sa Berlinom da se i dalje dozvoli registracija novih automobila sa motorima na unutrašnje sagorijevanje čak i poslije 2035. godine, pod uslovom da koriste "isključivo CO2 neutralna goriva".
Međutim, unutar Komisije sada je izbio spor u vezi sa definisanjem "CO2 neutralnih goriva", sukobljavajući direkciju za unutrašnje tržište (DG GROW) i direktorat za klimatske akcije (DG CLIMA), prema internim dokumentima koje je video EURACTIV.
Prema dogovoru iz marta, Komisija se obavezala da stvori novu kategoriju automobila koji se mogu puniti isključivo sintetičkim gorivima proizvedenim električnom energijom, često nazvanim e-goriva, i da predstavi akt o delegiranju kako bi se definisalo kako ti automobili mogu doprineti klimatskoj neutralnosti.
Pprijedlog DG GROW-a za definisanje "CO2 neutralnih" goriva naišao je na snažan otpor od strane DG CLIMA, koji strahuje da bi ovaj korak umanjio ambiciju EU u vezi sa klimom.
U svom nacrtu prijedloga, DG GROV poziva na „CO2 neutralna“ goriva kao definiciju "obnovljivih goriva nebiološkog porekla" (RFNBO), koja je navedena u Direktivi EU o obnovljivoj energiji.
Međutim, definicija RFNBO u direktivi o obnovljivim izvorima energije obezbjeđuje samo 70% smanjenje emisije CO2 u poređenju sa fosilnim gorivima.
(EURACTIV)