Izveštaj UN o smrti drugog po redu generalnog sekretara Daga Hamaršelda 1961. godine, u avionskoj nesreći u centralnoj Africi, otkrio je da postoji "značajna količina dokaza" da je avion u kome se on nalazio oborila neka druga letelica.
Izveštaj, koji je prošlog meseca predat sadašnjem generalnom sekretaru UN Antoniju Guteresu uzeo je u obzir prethodno neobjavljene informacije koje su pružile američke, britanske, belgijske, kanadske i nemačke vlade, piše britanski "Gardijan".
Autor izveštaja, bivši predsednik Vrhovnog suda Tanzanije Muhamed Čande Ohmana, otkrio je da su američka i britanska vlada presrele radio saobraćaj u toj oblasti u to vreme i sugerisale da bi misterija duga 56 godina mogla biti rešena.
"Zahvalan sam na pomoći koju sam dobio, što je otkrilo veliku količinu vrednih novih informacija. Sa sigurnošću mogu da kažem da što smo više išli u pretraživanja, nalazili smo relevantnije podatke", napisao je Ohman u zaključku izveštaja u koji je "Gardijan" imao uvid.
Avion se srušio 17. septembra oko ponoći i u tj nesreći, pored Hamaršelda, stradalo je još 15 osoba.
Dve britanske istrage ukazale su da je uzrok nesreće greška pilota, dok je komisija UN 1962. godine potvrdila pogibiju, ali nije mogla da odredi uzrok.
Prethodnih godina nezavisna istraga jednog švedskog humanitarnog radnika i saradnice londonskog Instituta za studije Komonvelta uticale su da UN ponovo pokrene istragu, da bi na panelu organizovanom 2015. godine otkriveno da ima dovoljno materijala da garantuje imenovanje "eminentne osobe" za procenu, tako da je Ohman dobio taj posao u februaru ove godine.
Neki od Ohmanovih nalaza su da je Francuska tajno isporučila pobunjenicima Katanga tri aviona "fuga", koji su upotrebljavani u napadima na objekte američke vlade.
Pokazalo se da su britanske kolonijalne vlasti tadašnje Severne Rodezije (današnje Zambije) "presrele komunikaciju", ondono špijunirale UN u vreme pada i da su imale obaveštajne aktivnosti u toj oblasti.
Isto tako, Ohman je naveo da su ranije istrage ignorisale svedočenja lokalnih očevidaca koji su tvrdili da su videli još jedan avion kako svetli na nebu u noći pada Hamaršeldovog aviona.
Takođe, zanemareno je i svedočenje Harolda Džulijena, oficira za bezbednost koji je bio u avionu preživeo još par dana nakon pada, a koji je medicinskom osoblju rekao da je video "iskre" na nebu malo pre nego što se avion srušio.