• Izdanje: Potvrdi
Čitaoci reporteri

ČITAOCI REPORTERI

Videli ste nešto zanimljivo?

Ubacite video ili foto

Možete da ubacite do 3 fotografije ili videa. Ne smije biti više od 25 MB.

Poruka uspješno poslata

Hvala što ste poslali vijest.

Dodatno
Izdanje: Potvrdi

Ukucajte željeni termin u pretragu i pritisnite ENTER

"Sisi" donijela radost Švajcarskoj i Evropi

Masivna građevinska bušilica, od milja nazvana "Sisi", probila je danas posljednje centimetre stijene i time otvorila prolaz za najduži tunel u svijetu.

 "Sisi" donijela radost Švajcarskoj i Evropi Izvor: MONDO

Mašina široka 9,5 metara probila je tunel dug 57 kilometara kojim će ići željeznica ispod Alpa u Švajcarskoj.

Švajcarska je proglasila "dan radosti", a proboj kroz alpski masiv Gothard su pratili Švajcarci u direktnom TV prenosu i evropski ministri saobraćaja, okupljeni u Luksemburgu, javile su agencije.

Za Švajcarce je to ostvarenje 60 godina starog sna vizionara, a za ministre najveći u seriji tunela koji će smanjiti putni saobraćaj preko Alpa, a u koji spadaju i tunelska željeznička veza između Liona u Francuskoj i Torina u Italiji, kao i auto-tunel Brener između Austrije i Italije.

Švajcarska predstavlja jednu od najvećih evropskih željezničkih i autoputnih raskrsnica, a vlasti nastoje da na železnicu preusmjere drumski prevoz robe. Više od 4.000 kamiona dnevno ili više od 1,2 miliona godišnje prođe preko teritorije švajcarskih Alpa, što često izaziva zastoje i nesreće, kao i zagađenja vazduha i okoline.

Današnje probijanje i dalja gradnja željezničkog tunel Gothard Baze, čiji je završetak planiran za 2017. godinu, već sada predstavljaju kao trijumf građevinaca i poduhvat sa najvišsim u svijetu standardima poštovanja životne sredine.

Uz Gothard Bazu ide već postojeći, takođe, željeznički tunel Lotšberg, dug 34 kilometra, kojim dnevno između Njemačke i Italije prođe više od 40 putničkih i oko 80 teretnih vozova.

Lotšberg je do sada bio najveći tunel ikada izgrađen na kopnu i treći u svetu po dužini, iza japanskog Seikana (53 kilometra) i tunela ispod Lamanša (50,5 kilometara), oba pod vodom.

Tunel Gothard Baze će oduzeti svjetski primat Seikanu jer će biti četiri kilometra duži. Takođe će biti najduži ispod planinskog masiva.

Radovi na probijanju tunela su počeli još 1993, a ukupna finansijska vrijednost je procijenjena na sedam milijardi evra. Po 1.300 evra u prosjeku godišnje svaki poreski obveznik u Švajcarskoj izdvoji za taj poduhvat, shodno odlukama potvrđenim na više referenduma.

Konzervativci smatraju da je ovaj poduhvat, iako će ukupno biti građen više od dvije decenije, isplativ samo zato što će za jedan sat biti brža veza ispod Alpa. Ekolozi vjeruju da će se za buduće generacije očuvati slikoviti alpski predeli Švajcarske.

Željezničkim tunelom Gothard Baze će se, na primer, od Ciriha do Milana stizati za svega dva i po sata.

Budućim vrhunskim saobraćajnim mogućnostima Gothard Baze će pomoći i postojeći 2.500 metara dug Pic Vatigra prema Italiji, kao i serija kraćih tunela i brzih pruga kojima vozovi između Njemačke i Italije već postižu brzinu od 250 kilometara na čas, a čija je gradnja koštala dodatnih oko 10 milijardi evra.

Ukupne pogodnosti su višestruke, ne samo u saobraćajnom, ekološkom i turističkom smislu. Pored ostalog, predviđeno je podizanje ribnjaka u kojima će biti korišćena topla podzemna voda čija tempetratura dostiže 50 stepeni Celzijusa, dok su stijene tokom probijanja tunela već iskorišćene za drenažu i potporu alpskih jezera.

(Tanjug)

Još iz INFO

Komentari 0

Komentar je uspješno poslat.

Vaš komentar je proslijeđen moderatorskom timu i biće vidljiv nakon odobrenja.

Slanje komentara nije uspjelo.

Nevalidna CAPTCHA

MONDO REPORTAŽE