Prema poslednjim statističkim podacima, Amerikanci zarađuju više, a više i troše.
Broj onih koji apliciraju za novčanu nadoknadu zbog gubitka radnog mjesta najniži je u posljednje dvije godine.
Kupovina u maloprodaji je najveći zamajac američke ekonomije - čak 70 odsto ukupnog ekonomskog potencijala, a puna praznična sezona kupovina od Dana zahvalnosti do Božića, za mnoge velike prodajne lance znači period u kojem ostvare i do 40 odsto ukupnog godišnjeg profita.
Da li se Amerikanci vraćaju u trgovine, spremni da tokom praznične sezone kupovanja koja traje od Dana zahvalnosti, nacionalnog praznika koji se slavi svakog posljednjeg četvrtka u novembru, pa do kraja godine potroše više nego ranije?
Izvršni direktor američke Federacije potrošača Stiven Brobek ističe da su Amerikanci sada opušteniji nego prije godinu dana i dodaje da najviše ohrabruje činjenica da mnogo manje Amerikanaca kaže da se njihova finansijska situacija nije pogoršala tokom ove godine. Takvih je samo osam odsto. Prošle godine bilo ih je 14 odsto.
Majk Šenk, podpredsjednik Nacionalne asocijacije kreditnih unija, očekuje, u prosjeku, umjereno povećanje potrošačkog apetita.
"Skoro 60 odsto anketiranih Amerikanaca reklo je da će potrošiti više ili isto kao prošle godine. To je za tri odsto više nego lani", navodi on.
Ekonomisti tvrde da ekonomski rast od najmanje pet odsto godišnje omogućava smanjenje stope nezaposlenosti tek za jedan procenat.
"Sve u svemu, zbog ekonomske nesigurnosti, velike nezaposlenosti i velike zaduženosti, Amerikanci i ove godine troše sa oprezom", zaključuje Šenk.
Stopa nezaposlenosti ostaje na 9,6 procenata i ne očekuje se da će biti značajnije smanjena iduće godine. Ipak, nešto manji broj onih koji traže nadokanadu za nezaposlene i povećanje kupovina odrazili su se na berzanske indekse.
Tako su dan uoči Dana zahvalnosti, vrijednosti akcija mjerenih svim najznačajnijim indeksima osjetno porasle.
(Srna)