Poslanik SDP-a u Predstavničkom domu Parlamentarne skupštine BiH Saša Magazinović podnio je danas inicijativu za usvajanje Zakona o porezu na digitalne usluge kojim bi se omogućilo da BiH naplati porez od velikih tehnoloških kompanija kao što su Facebook i Google.
"Ako porez plaćaju naše male kompanije, nema razloga da porez ne plate i Facebook, Google," napisao je Magazinović na društvenim mrežama uz dokument inicijative koju je uputio Savjetu ministara.
U inicijativi navodi da su velike svjetske tehnološke i digitalne kompanije u posljednjih nekoliko godina značajno povećale oglašavanje, posredovanje i prodaju podataka o korisničkim interfejsima u BiH, ali da prema svim dostupnim informacijama, za usluge koje obavljaju ne plaćaju porez u BiH.
''Trenutni zakonski okvir i načela oporezivanja su zastarjeli i temelje se na poslovnim modelima iz 20. vijeka. Pravo države, u ovom slučaju BiH, da ubire poreze, trenutno je povezano sa fizičkom prisutnošću kompanije (ili filijale/predstavništva) u određenoj zemlji," stoji u dokumentu.
Magazinović je zatražio mišljenje Uprave za indirektno oporezivanje BiH gdje je rečeno da najveće tehnološke kompanije na čijim platformama se obavlja oglašavanje za prostor BiH nemaju registraciju u BiH, niti imaju ovlaštenog zastupnika s kojim bi se moglo komunicirati i dogovarati na koji način se pouštuje pravni sistem zemlje.
U UIO takođe kažu da bi po zakonu, obaveze prema državi za ove usluge, u slučaju kada velike platforme ne plaćaju porez, trebalo da plati fizičko ili pravno lice koje naručuje reklame, ali nisu mogli utvrditi da li se to u praki dešava.
''Trenutni stav UIO BiH po kojem osoba koja plaća reklamu na Facebook-u treba da plati porez, a ne kompanija je neodrživ i neprovodiv. Uz to, velike tehnološke kompanije ne zarađuju samo od reklama već i prodaje informacija o njihovim korisnicima," kaže Magazinović u inicijativi.
Podsjeća da je zbog potrebe pravednijeg oporezivanja digitalnih korporacija u EU, Evropska komisija pripremila Prijedlog direktive Savjeta o zajedničkom sistemu poreza na digitalne usluge kojim se oporezuju prihodi od pružanja određenih digitalnih usluga i koji na nivou EU uvodi porez na digitalne usluge. Države koje su odlučile da uvedu porez na digitalne usluge na nacionalnom nivou su Francuska, Italija, Austrija, Velika Britanija, Poljska i Mađarska, a na uvođenje zakona se planira u još šest zemalja EU. Trenutno se na usvajanju prijedloga radi u Hrvatskoj i Sloveniji.
''Zakon o porezu na digitalne usluge podrazumijeva uvođenje poreza na tri vrste digitalnih usluga. Prvo su usluge oglašavanja usmjerenog na korisnike interfejsa. Drugo su usluge posredovanja - stavljanja korisničkih interfejsa na raspolaganje korisnicima, bilo zbog povezivanja korisnika i njihove interakcije, bilo zbog razmjene robe ili usluga između korisnika. Treće su usluge prodaje podataka o korisnicima interfejsa,'' piše u obrazloženju.
Ovaj porez se ne bi odnosio na prihode malih razvojnih digitalnih firmi i kranjih korisnika digitalnih usluga već isključivo na tehnološke divove poput Facebook-a, Gooogle-a, Amazon-a, Apple - a. Prijedlog koji je u opticaju u drugim državama je da se porez odnosi samo na firme sa godišnjim prihodima većim od 750 miliona evra na globalnom nivou i godišnjim prihodima od oporezivih digitalnih usluga sa izvorom u jednoj od tih zemalja (u našem slučaju BiH) od preko cca 280.000 KM.