Studija o porijeklu Balkanaca pokazala: Nema razlike među narodima

vesna.jpg
Autor Vesna Kerkez

Višegodišnja studija o porijeklu stanovništva na Balkanu pokazala je da genetske razlike između Srba, Hrvata, Crnogoraca i Makedonaca gotovo da ne postoje.

Nema genetske razlike među narodima s Balkana Izvor: Mondo/Stefan Stojanović

Genetske razlike naroda bivše Jugoslavije praktično ne postoje, jedan je od zaključaka višegodišnje studije o porijeklu stanovništva na Balkanu, prenosi Vreme.

Za istraživanje prikupljeno više od 200 uzoraka širom Balkana, iz Hrvatske, Sjeverne Makedonije, Albanije, Grčke. Iz Srbije je u ispitivanju korišćeno i 100 uzoraka iz Viminacijuma.

Dr Karles Lalueza Foks, profesor na Institutu za evolucionu biologiju u Barseloni i direktor Prirodnjačkog muzeja u Barseloni, koji je bio na čelu tima učesnika ove naučne studije, rekao da je "dobijena opšta slika populacije na Balkanu u posljednjih 3.000 godina. Bilo je mnogo iznenađenja. Primjera radi, u Viminacijumu smo našli osobu koja je tamo sahranjena, a poticala je iz istočne Afrike. Sad radimo da utvrdimo njegovo porijeklo. Radi se o muškarcu iz podsaharske Afrike što je bilo daleko van granica Rimskog carstva“, kaže Foks.

Proučavan je genetski kontinuitet stanovnika Balkana od bronzanog, preko gvozdenog doba do Rimske imperije, i zaključeno je da do propasti Rimskog carstva i kasnije na Balkanu ne postoji slovenski genom, ili, u prevodu, da su Sloveni tek poslije toga naselili Balkan.

"Ali smo zato imali komponentu autohtonog balkanskog genoma, od populacije koja je naseljavala ove predjele“, objasnio je dr Miodrag Grbić sa Univerziteta Vestern Ontario i gostujući profesor Biološkog fakulteta u Beogradu.

Ko su bili ti autohtoni Balkanci, ne zna se.

Sloveni su na Balkan došli sa teritorije današnje Poljske i Ukrajine, pokazali su molekularni markeri.

Dr Foks kaže da su iz slovenskih uzoraka otkrili tragove porijekla ljudi iz sjeverne i centralne Evrope. "Još uvijek ne možemo tačno da odredimo mjesto sa kog su došli“, kaže dr Foks.

U studiju je bila uključena i moderna srpska populacija, što je po dr Foksu dalo zanimljive rezultate.

Naime, uočen je uticaj Slovena na čitavom Balkanu, kao i da je na ovim prostorima udio tzv. autohtonog i slovenskog gena podjednak

"Prikupljen je reprezentativni uzorak sa svih područja gdje srpska populacija živi i onda smo mogli da uporedimo kakvo je stanje moderne srpske populacije u odnosu na genetsku istoriju zapisanu u DNK", kaže Miodrag Grbić.

Na kraju, zaključak studije je da genetske razlike među narodima bivše Jugoslavije među kojima su Srbi, Hrvati, Crnogorci i Makedonci gotovo da ne postoje. Još jednom dokazujući da biologija i genetika ne poznaje kulturološke niti bilo kakve slične podjele.

(MONDO)