Na društvenim mrežama se pojavio poziv na bojkotovanje kupovine u marketima, benzinskim pumpama i kafićima 31. januara zbog visokih cijena. Pojedina udruženja potrošača su za bojkot, neka su protiv, a oglasio se i resorni ministar u Srpskoj.

Ova inicijativa je najavljena po ugledu na nedavni bojkot u Hrvatskoj koji je održan 24. januara i koji je rezultirao padom prometa, pogotovo u maloprodaji. Prema podacima Eurostata, Hrvatska je u decembru zabilježila najveći rast godišnje stope inflacije u Evropskoj uniji, od 5,5 odsto što je izazvalo revolt građana. Inflacija je problem i u BiH, a prema podacima koje je iznijela Centalna banka (CB BiH), ove godine očekuje se da njen nivo bude 3,6 odsto.
Oko bojkota u BiH postoji više nedoumica, a jedna od njih je da se ne zna ko je organizator. Inicijativa je potekla sa društvenih mreža i internet platfomi, a to su kanali kojim se širi.
Šulić: Nadam se da se iza poziva ne kriju neke druge stvari
Ministar trgovine i turizma u Vladi RS, Denis Šulić kaže za Mondo da nadležno ministarstvo na sedmičnom i mjesečnom nivou prati rast cijena, ali i da ih koriguje. Što se tiče najavljenog bojkota u BiH, Šulić navodi da se nada da iza njega “ne stoji neko sa drugačijim namjerama”.
"Ove aktivnosti su se prelile iz nekih država regiona na tržište BiH. Mi imamo situaciju da neko, hipotetički gledano, poziva da se danas kupe dvije litra mlijeka, a da se sutra ne kupi litar. Ono što se moglo vidjeti iz Hrvatske, kada je bio taj bojkot, a kako sam pročitao negdje, da je pad bio četrdeset odsto prometa, ali da je dan prije toga i poslije toga bio značajan skok tako da se to negdje i iznivelisalo. Vidjećemo u petak kako ta aktivnost prolazi i u Republici Srpskoj. Ja se nadam i želim da vjerujem, da ovo nije neki način, da neko pokušava ovdje da promijeni stvari, gdje se iza borbe za bolji standard građana kriju neke druge stvari. Želim da vjerujem da to nije tako",rekao je Šulić.
Smatra da je svako ko želi "realno da sagleda stvari" mogao da uoči napore Ministarstva trgovine i turizma, Vlade RS i predsjednika Srpske Milorada Dodika na smanjivanju inflativnih udara.Podsjeća da je najavljeno i povećanje plata budžetskim korisnicima i minimalne plate u RS.
Šulić je najavio sastanak sa udruženjima za zaštitu potrošača kao i predstavnicima trgovačkih lanaca. Tvrdi da su cijene u Republici Srpskoj niže nego u Federaciji BiH i da je zabilježen porast prometa zbog uvođenja neradne nedjelje.
“Mi smo puno jeftiniji. Imamo aktivnije mjere koje provodimo da bi smanjili taj inflatorni udar. Mi kao institucija ćemo nastaviti i dalje da radimo intenzivno na onome što je u skladu sa našom resornom nadležnošću, a to je i trgovina. Razgovaraćemo i sa trgovačkim lancima i udruženjima za zaštitu potrošača, kako da smanjimo ove inflatorne udare", najavljuje Šulić.
Ministar tvrdi da veliki broj građana iz Federacije BiH kupuje u marketima u RS od kako je uvedena neradna nedjelja u Federaciji.
"Obavješten sam od strane trgovaca da su više nego zadovoljni cijenama u marketima koje imaju u Republici Srpskoj za raziku od cijena u marketima u Federaciji”, naveo je Šulić.
Podsjetio je na kampanju “Društveno odgovorni” u Republici Srpskoj u koju je uključeno 18 marketa, a u kojima se nalazi određeni proizvodi po nižim cijenama.
“Svi građani koji idu u kupovinu mogu se informisati koji su artikli u kojima marketima i koliko su sniženi i na taj način napraviti plan kupovine i dodatno uštedjeti novac. Takođe, Ministarstvo je zajedno sa Vladom RS za ovu godinu već obezbjedilo značajnu količinu roba osnovnih životnih namirnica, kao što su brašno, ulje i šećer, koju smo već krenuli da dijelimo putem crvenog krsta i javne kuhinje. Tako da ćeo na taj način izaći u susret i najugroženijim porodicama. Nastavićemo sa kampanjom i proširivaćemo je sa proizvodnma. Želimo da se građani više informišu o kampanji i putem našeg sajta da i da na nekim proizvodima uštede i do 150 maraka. Razumijem da nekim porodicama to nije bitno, ali mi se fokusiramo anone kojima znači”, poručio je Šulić.
Udruženje "Don": Ovo treba da bude opomena trgovcima
Direktorica Udruženja građana "Don" iz Prijedora koje se bavi zaštitom potrošača, Murisa Marić podržava bojkot i kaže za Mondo da je to upozorenje trgovcima koji ostvaruju sve veću dobit.
“Naši trgovinski lanci ostvaruju veoma veliku dobit i u redu je jer rade da ustvari dobit, ali iznosi su itekako veliki na tako malom tržištu kao što je BiH. Ovaj bojkot je odraz svega onoga što se dešava - da se pokrene priča da svi shvate da trgovci žive od potrošača. Ako kupac ne uđe, dobit neće ni biti tolika kolika je trenutno”, kaže ona.
Marićeva napominje da nije bitno ko je pokretač ovog poziva, već da je važno da se pošalje poruka koja će opomenuti nadležne da ozbiljno shvate problem rasta cijena.
“Mi iz udruženja već duže vrijeme upozoravamo na povećanje cijena, ali mi ne možemo da utičemo na njih. Zna se ko te odluke donosi. Kada poskupi bilo koji energent, cijene se drastično povećavaju. Kao što je sad poskupila struja, a gorivo stalno varira na tržištu. Imamo priču u oba entiteta da se povećava minimalac što je dodatni razlog da se sve cijene povećaju.”
Marićeva kaže da ekonomija BiH ne treba da se upoređuje sa razvijenijim državama i da iz tog razloga mora da se preduzme nekoliko koraka, a jedan od njih je nivelisanje PDV-a i ograničenje marže.
“Ovaj bojkot je jedna od opomena, a da li će uspjeti ili neće, vidjećemo 31. januara. Sama najava treba da opomene trgovce", poručila je direktorica Udruženja građana "Don”.
Podsjećamo u udruženju građana "Reakcija", koje se takođe bavi zaštitom potrošača, bili su skeptični povodom najavljene akcije bojkota kupovine u marketima.
(MONDO)